شانزده
معنی کلمه شانزده در لغت نامه دهخدا

شانزده

معنی کلمه شانزده در لغت نامه دهخدا

شانزده. [ دَه ] ( عدد، اِ ) عدد مرکب از دو عدد اصلی شش و ده و آن مابین پانزده و هفده قرار دارد و دو برابر هشت باشد. لفظ مذکور محرف ششده است ودر پهلوی هم به شاجده محرف شده. ( از فرهنگ نظام ).

معنی کلمه شانزده در فرهنگ معین

(دَ ) (اِمر. ) عدد اصلی پس از پانزده و پیش از هفده ، شش بعلاوة ده .

معنی کلمه شانزده در فرهنگ عمید

عدد بعد از پانزده، ۱۶.

معنی کلمه شانزده در فرهنگ فارسی

( اسم ) عددیست اصلی بین پانزده و هفده ده به علاوه شش رقم آن ۱۶ است .

معنی کلمه شانزده در دانشنامه عمومی

شانزده (فیلم ۱۹۴۳). «شانزده» ( اسپانیایی: Dieciséis años ) یک فیلم آرژانتینی به کارگردانی کارلوس اوگو کریستنسن است که در سال ۱۹۴۳ منتشر شد.
شانزده (مجموعه تلویزیونی). شانزده ( به انگلیسی:SIXTEEN؛ به کره ای:식스틴 ) برنامه تلویزیونی مسابقه واقع نما ساخته شده توسط جی وای پی اینترتینمنت و شبکه ام نت در سال ۲۰۱۵ است. برنامه درباره شانزده کارآموز کمپانی جی وای پی است که باید برای کسب جایگاه در گروه نهایی توایس با هم رقابت کنند. در برنامه شانزده نه تنها شرکت کنندگان باید استعداد خود در خواندن و رقصیدن را به نمایش بگذارند بلکه شخصیت و کاریزمای آن ها هم مورد بررسی قرار میگیرد. اولین قسمت این برنامه در تاریخ ۵مه سال ۲۰۱۵ از شبکه ام نت پخش شد و این برنامه در کل در ده قسمت پخش شد.
در تاریخ ۱۳ آپریل سال ۲۰۱۵ جی وای پی اینترتینمنت با گذاشتن مشخصات شرکت کنندگان برنامه در شبکه ام نت و کانال رسمی برنامه شانزده کار خود را آغاز کرد. در بین شرکت کننده ها مشخص شد که دو عضو کاملا ژاپنی، یک عضو ژاپنی - آمریکایی، یک عضو کره ای - کانادایی، یک عضو تایلندی و یک عضو تایوانی وجود دارد. هفت عضو نهایی گروه توایس تا قبل از شروع برنامه انتخاب شده بودند و بقیه نُه کارآموز باقی مانده برای رسیدن به جایگاه خود در گروه باید باهم رقابت کنند.

معنی کلمه شانزده در ویکی واژه

عدد اصلی پس از پانزده و پیش از هفده، شش در کنار ده.

جملاتی از کاربرد کلمه شانزده

و آن طلسم از شانزده مصرع بود کلک عاجل را ز فکرم بر زبان
ور مدد پیش بارگه باشد چار در چار شانزده باشد
سال عمر دوستان از پانزده تا شانزده سال عمر بنده نیز از بیست افزونتر نبود
عدد خا دو هزار و چهار صد و شانزده است. عدد عین نه هزار و دویست و بیست است.
و امیر از شکارپره‌ بباغ صد هزار باز آمد روز شنبه شانزدهم ماه رجب، و آنجا هفت روز مقام کرد با نشاط و شراب تا از جانور نخجیر در رسید و شکار کرده آمد، پس از آنجا بباغ محمودی آمد.
اتاق‌های تابستانی در انواع سه دری، چهار دری، پنج دری، شش دری، هفت دری، هشت دری، ده دری، دوازده دری، شانزده دری ساخته شده‌اند.
هر روز مه تمام نقصان ز دهست کز بدر تو قرض خواه ده شانزدهست
و اما آن چهار قسم دیگر هر یک از آنها به چهار قسم منقسم می شود که مجموع شانزده قسم بوده باشد پس هر یک از آن شانزده قسم، موقوف است بر اسباب بسیار، و از برای آن اسباب نیز اسباب بی شمار است تا منتهی شود به حضرت مسبب الاسباب و کسی که اندک تفکر نماید می داند که هر یک از این اسباب موقوف است بر اسباب و نعمتهای به هم پیوسته که از شماره بیرون و از حد شرح و بیان افزون است.
سر پور زهرا (س) و فرزند او دگر شانزده سر ز پیوند او
شرح لوی شانزده نبود مفید پند فراگیر ز عبدالحمید
گفت هجده هفده یا خود شانزده یا که پانزده ای برادرخوانده
قرن شانزدهم • قرن هفدهم