شام
معنی کلمه شام در لغت نامه دهخدا

شام

معنی کلمه شام در لغت نامه دهخدا

( شآم ) شآم. [ ش َ ] ( اِخ ) نام کشوری است. ( صحاح اللغة ). تحریری از شام باشد. رجوع به شام شود. || ( ص نسبی ) منسوب به شام که شامی نیز خوانند. ( از اقرب الموارد ). رجوع به شامی شود.
شام. ( اِ ) شبانگاه. بتازیش مغرب خوانند. ( شرفنامه منیری ). آخر روز. ( بهار عجم ). اول شب که تاریک است. ( فرهنگ نظام ). شبانگاه یعنی وقت مغرب. ( مؤید الفضلاء ). عشا و زمانی که تاریکی شب بروز کند تا هنگام خفتن. ( ناظم الاطباء ). عِشاء. اول تاریکی شبانگاه که مابین مغرب و عتمه باشد یا از زوال آفتاب تا طلوع فجر. ( منتهی الارب ). مساء. مقابل غداة و بامدادان. عشیة :
از چاشت تا بشام ترا نیست ایمنی
گر مر تراست مملکت از چاچ تا به شام.ناصرخسرو.چند پوشاند ز گاه صبح تا هنگام شام
خاک را خورشید صورت گشتن این رنگین ردا.ناصرخسرو.دوش تا هنگام صبح از وقت شام
برکف دستم ز فکرت بود جام
آمد از مشرق سپاه شاه زنگ
چون شه رومی فروشد زیر شام.ناصرخسرو.رمضان آمد و هر روزه گشا را گه شام
به یکی دست نواله است و دگر دست فقاع.سوزنی.هم از شام صبح سعادت رسید
ز اطراف چین تا به اکناف شام.سوزنی.فکند بایدم از خدمت مه روزه
جماع صبح بصبح و جماع شام بشام.سوزنی.با یاد تو زهر بر شکر خندد
با روی تو شام بر سحر خندد.خاقانی.فلک از سرخ و زرد شام و شفق
بر قدت خلعه دوز خواهد بود.خاقانی.خاقانی صبح خیز هر شام
نگشاید جز بخون دل روزه.خاقانی.بشام و صبح اندر خدمت شاه
کمر می بست چون خورشید و چون ماه.نظامی.مشعله صبح تو بردی به شام
کاذب و صادق تو نهادیش نام.نظامی.ثناگوی حق بامدادان و شام.سعدی.پرتوی از روی تو گلگونه رخسار صبح
گردی از میدان قهرت وسمه گیسوی شام.کمال اسماعیل ( از آنندراج ).نقل کردند خواجه علاءالحق و الدین عطراﷲ تربته و کثر مرتبته که شامی حضرت خواجه ما قدس اﷲ روحه در بخارا در محله کلابادبودند. ( انیس الطالبین ص 77 ). در منزل شیخ خسرو... نزول فرمودند شامی بود و اشراف آن بقعه در خدمت ایشان حاضر بودند. ( انیس الطالبین ص 99 ). شامی حضرت خواجه ما قدس اﷲ روحه با جمعی از درویشان بربام خانه دوریش عطا بودند. ( انیس الطالبین ص 140 ). مغرب ؛ گاه نماز شام. ( از نصاب ).

معنی کلمه شام در فرهنگ معین

[ په . ] (اِ. ) ۱ - آغاز شب ،سرشب . ۲ - غذایی که در شب خورند.

معنی کلمه شام در فرهنگ عمید

۱. اول شب، آغاز شب، سر شب که تازه هوا تاریک شده.
۲. غذایی که شب می خورند.
* شام غریبان: غروب روز عاشورا برای اهل بیت سیدالشهدا زیرا در آن روز حضرت امام حسین و یارانش در کربلا شهید شدند و اهل بیت آن حضرت غریب و بی کس ماندند.
* شام غریبان گرفتن: نوحه خوانی و عزاداری دسته جمعی در شب یازدهم ماه محرم به یاد شهیدان کربلا و اهل بیت سیدالشهدا که در مکانی تاریک یا در کوچه و خیابان صورت می گیرد.

معنی کلمه شام در فرهنگ فارسی

کمونی در سویس در ساحل دریاچه زوگ ۵۵٠٠ تن سکنه . فلز سازی و کاغذ سازی .
اول شب، آغازشب، سرشب که تازه هواتاریک شده است
۱ - آغاز شب اول لیل . ۲ - زمانی از آغاز پیدایش تاریکی شب تا گاه خفتن . ۳ - غذایی که در شب خورند مقابل ناهار . یا شام غریبان . ۱ - شب اول که در غربت گذارند . ۲ - شب یازدهم محرم ( به مناسبت شهادت شهدای کربلا و غربت اهل بیت حسین ع یا شام غریبان گرفتن . در تاریکی و بدون چراغ ماندن . یا نماز شام . نماز مغرب .
نام کشوری است ملک شام و آن شهری است که در سمت چپ قبله قرار گرفته است .

معنی کلمه شام در فرهنگستان زبان و ادب

{MFI} [مهندسی بسپار] ← شاخص مذاب

معنی کلمه شام در دانشنامه عمومی

شام یا نان شب خوراکی ای است که شب خورده می شود. شام سومین وعده اصلی غذایی انسان ها است و با توجه به فرهنگ مردم هر کشور، در ساعت های مخصوصی خورده می شود. در وعده شام از انواع غذاها همچون گوشت و سبزیجات می توان استفاده کرد. خوردن دسر بعد از خوردن شام در بسیاری از فرهنگ ها مرسوم می باشد. البته برخی افراد برای کاهش وزن، وعده غذایی شام را حذف می کنند که توسط متخصصان تغذیه توصیه نمی شود.
پر شدن ناگهانی حجم معده ای که ساعت های طولانی خالی مانده فشار زیادی را به قلب تحمیل می کند و اگر فرد سابقه بیماری قلبی داشته باشد، قلب در خونرسانی دچار مشکل می شود و سکته قلبی رخ می دهد. یکی از باورهای عموم مردم این است که بعد از غذا نباید حمّام رفت، زیرا احتمال از حال رفتن در حمام بالاست، این حرف تا حدی اساس علمی دارد. افراد مسن و کسانی که سرخرگ های اصلی خون رسان به مغز و شریان های گردن در آنها تنگ است، بهتر است حداقل تا ۳۰ دقیقه بعد از خوردن غذای سنگین، به حمّام نروند. زیرا بعد از خوردن غذای نسبتاً سنگین، خون به سمت دستگاه گوارش می رود و خون رسانی به مغز کاهش می یابد. حداقل نیم ساعت فاصله بین غذاخوردن و حمام قرار دهید، ورزش بعد از صرف شام نیز ممکن است به قلب افراد دچار بیماری های قلبی - عروقی، فشار وارد کند. مصرف غذای سنگین و ورزش فوری بعد از آن، این فشار را چند برابر می کند. اگر غذای سبکی خورده اید حداقل دو تا سه ساعت، و در صورت مصرف غذای سنگین، حدّاقل سه تا چهار ساعت، می باید از انجام ورزش و فعالیت بدنی، خودداری کنید و همچنین حداقل نیم یا یک ساعت بعد از صرف غذا پیاده روی طولانی نیز نکنید، تا هضم غذا بهتر صورت گیرد.
شام (آلمان). شام ( به آلمانی: Landkreis Cham ) یک ناحیه در آلمان است که در فالتس علیا واقع شده است. شام ۱۳۱٬۰۰۰ نفر جمعیت دارد.
شام (فیلم ۱۹۹۸). شام ( به ایتالیایی: La cena ) محصول ۱۹۹۸ ایتالیا فیلمی کمدی به سبک ایتالیایی به کارگردانی اتوره اسکولا است. به برای اجرای همگی بازیگران مرد برنده جایزه روبان نقره ای به خاطر بهترین نقش مکمل مرد شدند. هنگامی که استفانیا ساندرلی جایزه روبان نقره ای بهترین بازیگر زن نقش مکمل را برنده شد.
در داخل رستوران «آرتورو آل پورتیکو» که فلورا مدیریتش را بر عهده دارد، داستانها، گفتگوها و ماجراهای مختلف مشتریان و خدمه در آشپزخانه ها صورت می گیرد و بیانگر ناراحتی ها، زندگی ها و داستانهای آنان است. از جمله رویدادهای اصلی مورد نظر ماجرای ایزابلا با دخترش سابریناست، که به سختی به مادرش اعتراف می کند که می خواهذ بعنوان راهبه تازه کار وارد صومعه شود؛ عشق پیچیده و خنده دار بین یک استاد فلسفه متاهل و یک دانش آموز؛ مکالمه دو بازیگر درباره نمایش تئاتری جدیدی که در آینده بازی خواهند کرد؛ زوج جوانی درباره آینده رابطه خود صحبت می کنند ( دختر باردار است ) ، در حالی که یک زن اغوا کننده روی میز در کنار آنها نشسته. همه اینها در تداخل با سخنان آشپز، کمونیستی که از سیاست ناامید شده، حسادت دیومدس به دلیل رفتارهای عجیب و غریب اولیانو با فلورا و خرد استاد پزولو.
شام (فیلم ۲۰۱۳). «شام» ( هلندی: Het Diner ) فیلمی در ژانر درام به کارگردانی منو میس است که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد.
شام (فیلم ۲۰۱۴). «شام» ( بچه های ما ) ( ایتالیایی: I nostri ragazzi ) یک فیلم درام محصول کشور ایتالیا و با کارگردانی ایوانو دی متئو است که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد.
• لوییجی لو کاشو
• جیووانا متزوجیورنو
• آلساندرو گازمن
• باربورا بوبولوا
• روزابل لورنتی سلرز
• لیدیا ویتاله
• ایوانو د ماتئو
معنی کلمه شام در فرهنگ معین
معنی کلمه شام در فرهنگ عمید
معنی کلمه شام در فرهنگ فارسی
معنی کلمه شام در فرهنگستان زبان و ادب
معنی کلمه شام در دانشنامه عمومی
معنی کلمه شام در دانشنامه آزاد فارسی

معنی کلمه شام در دانشنامه آزاد فارسی

نام قدیمی منطقه ای جغرافیایی در خاورمیانه، در کنارۀ شرقی دریای مدیترانه که امروزه شامل سوریه، لبنان، اردن و فلسطین می شود. در زبان عربی شام به معنی «دست چپ» است. همچنانکه یمن به معنی «دست راست» است. علت این وجه تسمیه آنست که از نظر اعراب عربستان خورشید از سمت راست آنان (= یمن) در شرق طلوع می کند و از سمت چپ آنان در غرب (= شام) غروب می کند. شام به معنی آغاز شب در مقابل بام (بامداد) نیز اشاره به همین مطلب دارد. این منطقه را بلاد شام هم می نامیدند و در اوایل قرن ۲۰ اصطلاح سوریه بزرگ برای آن به کار می رفت. مرکز این ناحیه را هم که شهر دمشق است شام می گویند. نیز ← دمشق

معنی کلمه شام در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] شام یا شامات یکی از مناطق و کشورهایی است که به دست مسلمانان فتح شد و الان یکی از کشورهای اسلامی است.
شام نام سرزمینی که در گذشته، شامل اردن، سوریه، لبنان و فلسطین می شد
محل بحث از شام در فقه
از شام به معنای نخست در باب صلات و جهاد سخن گفته اند.
قبله مردم شام
قبله کسانی که از مکه دورند، جهت کعبه است. بنابر این، مردم هر منطقه ای به سمت یکی از ارکان کعبه که در جهت آنان واقع شده، توجه می کنند. جهت قبله مردم شام، رکن شامی (رکن غربی) کعبه است. فقها جهت دستیابی مردم شام به قبله نشانه هایی بیان کرده اند، از جمله: قرار دادن «بنات النعش»، هنگام غایب شدن (نهایت پایین آمدن آنها به سمت مغرب) در پشت گوش راست و قرار دادن ستاره جُدَی هنگام طلوع (اوج ارتفاع آن) و هنگام غروب (پایین ترین وضعیت آن در افق) پشت شانه چپ.
چگونگی فتح سرزمین شام
...
[ویکی شیعه] شام یا شامات منطقه وسیع‏ی که شامل سوریه، لبنان، اردن و بخشی از فلسطین می‏ شده است. پایتخت پادشاهان اموی، دمشق بود. به دمشق شام نیز گفته می شود. اسرای اهل ‏بیت را پس از حادثه کربلا، به کوفه و شام بردند. شام، سرزمینی باستانی است و اماکن زیارتی و سیاحتی فراوان دارد.
زائران قبر حضرت زینب و حضرت رقیه به شام می‏ روند. قبرستان باب‏ الصغیر که محلّ دفن عده‏ ای از شهدا، از جمله سرهای مطهّر شهدای کربلا است و نیز قبر عبدالله بن جعفر و بلال حبشی و مسجد جامع اموی و مساجد و مدارس و بناهای قدیمی بسیاری در این سرزمین قرار دارد.
در گذشته، سوریه کنونی بخش عمده ‏ای از سرزمین شام بوده و این سرزمین، شامل کشورهای کنونیِ سوریه، لبنان، فلسطین و اردن می ‏شده است. «الشأْم و الشَأم و الشآم» نامی بوده که جغرافی ‏دانان عرب بر این منطقه نهاده ‏اند. منطقه ‏ای که از طرف غرب به دریای روم (مدیترانه امروزی) و از طرف شرق به بیابانی کشیده شده از منطقه أیله تا فرات‏ و از سوی دیگراز فرات تا مرز روم ‏منتهی می ‏شود. بدین‏ صورت، سرزمین‏ های روم در شمال، مرز مصر و بیابان بنی ‏اسرائیل در جنوب آن واقع شده و آخرین محدوده آن ‏در سمت مصر «رَفَحْ» و سمت روم «الثغور» است.
[ویکی اهل البیت] در گذشته منظور از این نام سرزمین وسیعی بود که شامل فلسطین، اردن، لبنان و سوریه امروزی می شد. و به آن شمامات هم گفته می شد و امروزه این نام فقط بر شهر دمشق اطلاق می شود و اگر در سوریه کسی اهل دمشق باشد به وی «شامی» می گویند.
مرزبندی جدید سرزمین شامات در تحولات پس از جنگ جهانی اول روی داده است.
منطقه شامات پیش از آن که تحت سلطه مسلمانان درآید، در تصرف امپراتوری روم شرقی بود. قبل از اسلام قبایل بزرگ عربی از جزیرة العرب به این دیار کوچیده بودند که مهمترین آن قبایل عبارت بودند از قضاعه، جذام، لخم، کلب، تَنوخ، سلیح، و بهراء. آنان به دلیل زندگی طولانی در جوار رومیان، غالباً به کیش نصرانی درآمده و آداب و رسوم آنها را پذیرفته بودند.
پس از بعثت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، دو جنگ به نامهای سریه موته و غزوه تبوک بر ضد رومیان در منطقه شامات درگرفت. پس از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، شام در سال چهاردهم هجرت در عصر خلافت ابوبکر فتح شد و باقی مناطق نیز به مرور زمان در عصر خلافت عمر تصرف شد.
پس از فتح شام، حکومت آنجا به معاویه بن ابی سفیان واگذار شد. وی از آن تاریخ تا سال 35 قمری از سوی خلفای سه گانه حاکم بود تا این که در سال 35 با خلافت امام علی علیه السلام، از حکمرانی شام عزل شد ولی او زیربار نرفت و این نزاع به جنگ صفین منتهی شد.
پس از شهادت امام علی علیه السلام، معاویه با نیرنگ به حکومت رسید و شام را مرکز حکومت امویان قرار داد و تا سال 127 قمری پایتخت باقی ماند. از آن پس عباسیان، همدانیان، فاطمیان مصر، سلاجقه و عثمانیان بر آن دیار حکومت کردند تا این که در قرون اخیر پس از سلطه غربیان، این سرزمین از هم متلاشی و به چند کشور عربی تقسیم شد.

معنی کلمه شام در ویکی واژه

آغاز شب، سرشب، گاه به عصر و غروب خورشید هم می‌گویند.
غذایی که در شب خورند، آخرین وعده غذایی که در شبانروز بخورند.
نام قدیم کشور سوریه ترجیحاً پایتخت آن دمشق.

جملاتی از کاربرد کلمه شام

شب تیره را هست امید بام ولی بام را در کمی است شام
بیخ غم را نمیکند جز عشق ظلمت شام کی برد جز نام
بگفتا که این را بود قاف نام زمین را کند لنگری صبح و شام
گر کند عالم ضمیرت را به جای آفتاب شام ظلمانیش کار صبح نورانی کند
چه خویست با او مرا در نسب کجا او ز شامست و من از عرب
همچون زین‌العابدین در کوفه و شام خراب بی‌کس و مظلومی اندر ملک امکانی نبود
گفت: از این می‌خورم که شما می‌خورید، و از این می‌آشامم که شما می‌آشامید.
شام بخت تیره‌ام جویا شود روشن چو روز مهر من خندد اگر یک دم به روی من چو صبح
دانند قدر محنت شام بلا را وان ماجرا را
هر چه روزم به هجر رفت به شام عمر کوته شد و امید دراز