شاسی

شاسی

معنی کلمه شاسی در لغت نامه دهخدا

شاسی. ( فرانسوی ، اِ ) قاب . || ( در عکاسی ) قید عکاسی و آن قابی است که شیشه عکس و کاغذ حساس را در آن جای دهند تا بر اثر تابش نور تصویر به دست آید. || ( در چاپ ) شستی. || ( در اتومبیل ) قاب و اسکلت و استخوان بندی فولادی که بر فنرها تکیه دارد و روی چرخها استوار است و موتور و اطاق اتومبیل روی آن جای دارد.
شاسی ٔ. [ س ِءْ ] ( ع ص ) سخت و درشت. ( منتهی الارب ذیل ش س ء ). الجاسی الغلیظ. ( اقرب الموارد ).

معنی کلمه شاسی در فرهنگ معین

[ فر. ] (اِ. ) ۱ - چهارچوب ، قاب . ۲ - اسکلت اصلی اتومبیل که بخش های دیگر روی آن سوار می شود.

معنی کلمه شاسی در فرهنگ عمید

۱. چهارچوبه، قاب.
۲.آهن بندی زیر اتومبیل که قسمت های دیگر روی آن قرار می گیرد.
۳. (کشاورزی ) گلخانۀ زیرزمینی با سقف شیشه ای که به منظور تهیۀ نشا و زیاد کردن قلمه و نیز نگهداری گیاهان در زمستان به کار می رود.
۴. (موسیقی ) شستی.
۵. (عکاسی ) قاب چهارگوشه ای که فیلم های تخت عکاسی را در آن نگاه می دارند و به مانع رسیدن نور به فیلم می شود.

معنی کلمه شاسی در فرهنگ فارسی

۱ - چهار چوبه قاب . ۲ - استخوان بندی آهنی که همه قسمتهای دیگر اتومبیل روی آن قرار میگیرد و آن عبارتست از دو تیر آهن که در طول اتومبیل قرار داده شده و تعداد متغیری از بستهای آهنی بنام تراورس که این دو تیر آهن را به هم وصل کرده و نمی گذارد از هم جدا شوند . ۳ - اتومبیل کاملی که فقط اتاق نداشته باشد دستگاه بی اطاق . ۴ - قابی است که شیشه عکس و کاغذ حساس را در آن جای دهند تا بر اثر تابش نور تصویر به دست آید قید عکاسی . ۵ - کاردی آهنی که حروف چیده شده را فشرده می سازد . توضیح برای نمره زنی دفتری بزرگ و مانند آن که چند شماره در جاهای مختلف باید زده شود سری نمره ها را به فواصل منطبق با محلهایی که در نظر باید چاپ شود در کادری آهنی ( موسوم به رامگا ) می بندند و هر نوبت که در زیر ماشین فشاری به آن ها وارد شود شماره چاپ می گردد و در عین حال نمره عوض می شود . این عمل را نیز در ایران شاسی یا شستی گوید .
سخت و درشت

معنی کلمه شاسی در دانشنامه عمومی

شاسی ( به فرانسوی: châssis ) چارچوبی است برای اجسام تولیدشده، که در زمان استفاده یا ساخت، از این اجسام پشتیبانی می کند. به عنوان مثال، چارچوب وسیلهٔ نقلیه، که قطعه ای از یک وسیلهٔ موتوری است و بدنه بر روی آن نصب می شود، گونه ای از شاسی است. اگر قطعات متحرکی مانند چرخ ها، جعبه دنده، و در برخی موارد صندلی راننده به طور مستقیم به شاسی متصل باشند، ساختار این مجموعه با نام «شاسی مستقل» خوانده می شود.

معنی کلمه شاسی در دانشنامه آزاد فارسی

شاسی (cold frame)
در زراعت بی خاک، قابی چوبی که آفتاب آن را گرم می کند و سقفی از شیشه یا مادۀ شفاف دیگری دارد که می توان آن را برداشت. شاسی در زمین فرو می رود و سقف آن ممکن است یکسره یا کرکره ای باشد تا سایه ایجاد کند. از شاسی برای شروع رویاندن بذر نهال در اوایل بهار، حمایت از نشاها یا گیاهانی که از گلخانه یا شاسی گرم انتقال یافته اند، و برای حفظ گیاه در فصل زمستان استفاده می کنند.

معنی کلمه شاسی در ویکی واژه

چهارچوب، قاب.
اسکلت اصلی اتومبیل که بخش‌های دیگر روی آن سوار می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه شاسی

۵- سامانه بدنه و شاسی: بدنهٔ خودروهای جدید به‌شکلی ساخته می‌شود که بتواند همه قطعات را نگهداری کند. در هر بدنهٔ خودرو حدود ۴۰ متر مربع ورق فولادی به کار می‌رود که ضخامت آن ۰/۴ تا ۱/۲ می‌باشد.
آئودی آر اس ۴ بالاترین رده سری ای ۴ می‌باشد و فقط در بعضی از نسلهای رده شاسی ای ۴ به بازار عرضه شده است.
گونه‌ای از اس.یو. وی که بیشتر بر مبنای شاسی خودروهای سدان کوچک شهری است، و از قابلیت آفرود خیلی خوبی برخوردار نیستند.
که هر حکت که از پیشان روانست تو نشاسی و درخورد تو آنست
لاگوندا سالون یک مدل چهار درب با فاصله بین محوری دراز ویراژ است که در تعداد بسیار محدودی برای سفارش‌های مشتریان ساخته شده‌است و دومین مارک استون مارتین را که مدت‌ها در خواب بود احیا می‌کند. در سال ۱۹۹۴ معرفی شد و توسط استون مارتین ورکز سرویس با ۱۲ اینچ (۳۰۵ میلیمتر) تولید شد. پسوند شاسی، اگرچه دو عدد با ۱۸ اینچ (۴۵۷ میلیمتر) سفارش داده شد پسوند. این نام به استون مارتین لاگوندا چهار در اشاره دارد. لاگوندا ویراژ حدود £۲۵۰,۰۰۰ قیمت داشت و تنها هشت یا ۹ مورد از آنها تولید شده‌است که برخی از آنها تبدیل به ویراژهای معمولی هستند. ۶ عدد از این خودروها توسط خانواده سلطنتی برونئی سفارش داده شده‌است.
پیشرانهٔ وی۱۲ ۷٫۰ لیتری تنفس طبیعی وولکان، که بر روی یک شاسی ساخته‌شده از آلیاژ آلومینیوم و زیر یک بدنه از جنس فیبر کربن نصب شده‌است، توانایی تولید قدرت ۸۲۰ اسب بخار (۶۱۱ کیلووات؛ ۸۳۱ اسب بخار متری) در ۷٬۷۵۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۸۰۰ نیوتن متر (۵۹۰ پوند-فوت) در دور موتور ۶٬۵۰۰ دور بر دقیقه را دارا می‌باشد.
این تعادل تنها براساس حجم نیست (ما می‌توانیم ۵۰۰۰واحد در هر ماه تولید نماییم) بلکه از نظر ترکیب نیز هست (... که ۲۰۰۰ می‌تواند از فولاد ضد زنگ ساخته شده و ۱۲۰۰ مورد می‌تواند شاسی نصب شده باشد).
نود و یک شاسی موجود طرح تیگر پورشه به زره‌پوش ضدتانک الفانت اختصاص یافت. این کار تنها در عرض چند ماه بین ماه مارس و ماه مه سال ۱۹۴۳ به پایان رسید.
بهره‌گیری از این گونه اکسل باعث بالاتر قرار گرفتن شاسی خودرو از زمین می‌شود تا بدین‌وسیله احتمال برخورد کف خودرو با زمین کم‌تر شود.
پیمبر فش و پادشاسیرت است کش از لطف پرورد پروردگار
نسل دوم این شاسی بعد از وقفه طولانی در سال ۲۰۰۶ به بازار عرضه شد. این نسل بر روی شاسی بی ۷ ساخته شد. این مدل از آر اس ۴ در اروپا به ۳ صورت آوانت، سدان و کروکی و در امریکا به ۲ صورت بدنه سدان و کابریوله تولید شد.
آلفاتاوری ای‌تی۰۳ یک خودروی مسابقه‌ای فرمول یک است که توسط اسکودریا آلفاتاوری برای شرکت در مسابقات قهرمانی فرمول یک ۲۰۲۲ ساخته شده است. این خودرو توسط یوکی سونودا و پیر گاسلی هدایت خواهد شد. ای‌تی۰۳ سومین شاسی ساخته شده و طراحی شده توسط آلفاتاوری و اولین خودروی آنها بر اساس مقررات فنی ۲۰۲۲ است.