شارک

معنی کلمه شارک در لغت نامه دهخدا

شارک. [ رَ ] ( اِ ) مرغی است خوش آواز و کوچک. ( لغت فرس ). مرغکی است خوش آواز و کوچک. گویند هزار داستان است. ( معیار جمالی ). مرغکی است کوچک و خوش آواز و او را هزارداستان نیز گویند. ( اوبهی ). نام جانوری است مشهور که شار نیز گویند. ( فرهنگ جهانگیری ). مرغکی باشد کوچک و خوش آواز سیاه و در تحفه گوید که او را هزاردستان نیز گویند. ( فرهنگ سروری ). پرنده ای است سیاه و مانند طوطی سخن گوید و بعضی گویند پرنده ای است سیاه و کوچک و آن را هزارداستان نیز خوانند و بعضی دیگر گفته اند مرغی است کوچک و خوش آواز که آواز او را به صدای چهارتاره تشبیه کرده اند و قید سیاه و سفید نکرده اند. ( برهان ) مرغ معروف خوش آواز و در تحفه گوید: او را هزارداستان نیز گویند. ( فرهنگ رشیدی ). نام طایر سیاهرنگ که به هندی مَینا گویند. ( غیاث ). جانور ساروک سخنگو است. ( الفاظ الادویه ). در تحفة الاحباب بمعنی هزاردستان آمده. ( شعوری ج 2 ص 125 ). مرغی است که تنها در هندوستان یافته شود. ( دزی ج 1 ص 715 از لطائف ثعالبی و فرهنگهای فارسی ). مرغی سیاه است با خالهای خاکستری و مانند طوطی سخن گوید و هم آواز خواند. شارو. شار. سارو. سارج. سحرور. شحرور. طرقه. توکا : و اندر دشتها و بیابانهای وی [ هندوستان ] جانوران گوناگون اند چون پیل و گرگ و طاوس و کرکری و طوطک و شارک و آنچه بدین ماند. ( حدود العالم چ تهران ص 41 ).
پراکنده با مشکدم سنگخوار
خروشان بهم شارک و لاله سار. خطیری.الا تا در آیند طوطی و شارک
الا تا سرایند قمری و ساری.زینبی.ماند ورشان بمطرب کوفی
ماند شارک بمقری بصری.منوچهری.کبک ناقوس زن و شارک سنتور زنست
فاخته نای زن وبط شده طنبور زنا.منوچهری.شارک چو مؤذن بسحر حلق گشاده
آن ژولک ( ژورک ) و آن صعوه از آن داده اذان را.سنائی.شارک ز تو مطرب چمن گشت
هندوی چهارتاره زن گشت.خاقانی.چون شارک هست روغنی تن
هرگز ملخی نرنجد از من.خاقانی ( تحفة العراقین ).اگر شاهین زبون گردد ز شارک
کله کلمرغ را زیبد بتارک امیرخسرو ( از فرهنگ جهانگیری ).
شارک. [ رَ ] ( اِخ ) نام قسمتی از کوه شلفین یا شروین در حدود سوادکوه و فیروزکوه به مازندران. رجوع به مازندران و استراباد رابینو، ترجمه وحید مازندرانی ص 67 و 68 شود.

معنی کلمه شارک در فرهنگ معین

(رَ ) (اِ. ) سار.

معنی کلمه شارک در فرهنگ فارسی

( اسم ) پرنده ایست سیاه رنگ سارک ساری شارو .
ابن سنان جد نصر بن منصور شارکی

معنی کلمه شارک در فرهنگ اسم ها

اسم: شارک (دختر) (فارسی)
معنی: سار ( پرنده )

جملاتی از کاربرد کلمه شارک

یکی بقایی که طرف اول وی اندر فناست و طرف آخر اندر فنا؛ چون این جهان که ابتدا نبود و در انتها نباشد و اندر وقت هست ودیگر بقایی که هرگز نبود و بوده گشت و هرگز فانی نشود و آن بهشت است و دوزخ و آن جهان و اهل آن و سدیگر بقایی که هرگز نبود که نبود و هرگز نباشد که نباشد و آن بقای حق است و صفات وی جل جلاله لم یزل و لایزال وی با صفاتش قدیم است و مراد بقای وی دوام وجود وی است. تعالی اللّهُ عمّا یقولُ الظّالمونَ. کس را اندر اوصاف وی با وی مشارکت نیست.
در نبی شارکهم گفتست حق هم در اموال و در اولاد ای شفق
و دوم آنکه ملک ظاهر نبود، و این چهار خصلت در یک تن جمع نیاید اما در چهار تن حاصل بود، و ایشان به مشارکت یکدیگر کنفس واحد به تدبیر مدینه قیام نمایند، و آن را ریاست افاضل خوانند.
و چهارم آنکه این اوصاف در یک تن جمع نبود، اما در اشخاص متفرق حاصل بود، و ایشان به مشارکت به تدبیر مدینه قیام کنند، و آن را ریاست اصحاب سنت خوانند.
پس از پیروزی انقلاب، برای برقراری نظام جمهوری اسلامی در ایران در فروردین ۱۳۵۸ همه‌پرسی‌ای برگزار شد که بیش از ۹۸٪ مشارکت‌کنندگان به جمهوری اسلامی آری گفتند.
به اعتقاد کامونز، دولت باید در اختلاف نظرهای میان این گروه‌ها میانجی‌گری کند. خود کامونز وقت زیادی را صرف مشارکت در بسیاری از تصمیمات میانجی‌گری دولت می‌کرد و مشاوره ارائه می‌داد.
و بباید دانست که همچنان که شرکت دادن اصدقا را با خود در سرا و احتراز از اختصاص و انفراد به نعیم دنیا واجب بود؛ مشارکت نمودن با ایشان در ضرا ازان واجب تر بود، و ادای آن حق را در چشم مردم وقع بیشتر، چنانکه گفته اند:
پراکنده با مشکدم سنگخوار خروشان به هم شارک و لاله سار
احمد بوعذار (زاده ۱ فروردین ۱۳۶۷) یکی از بازیکنان فوتبال ایران است. این بازیکن در طول در دوران حضورش، در تیم‌های مختلفی از ‌جمله استقلال اهواز مشارکت داشته‌است.
ابوالفضل کمالی یکی از بازیکنان فوتبال ایران است. این بازیکن در طول در دوران حضورش، در تیم‌های مختلفی من‌جمله تیم فوتسال جوانان کشور مشارکت داشته‌است.
هر که با او مشارکت خواهد جان به راه متابعت کاهد
طلب و جستجوی عاشق نمونۀ طلب معشوق است، خود هر صفت که عاشق بدان صفت متصف شود، چون حیا و شوق و فرح و ضحک، بل هر صفتی که محب بر آن مجبول است، باصالت صفت محبوب تواندبود، در پیش محب امانت است، او را در آن هیچ شرکتی نیست،‌ چه مشارکت در صفات دلیل کند بر مباینت در ذات، و در چشم شهود در همه وجود بحقیقت جز یک ذات موجود نتواند بود.
ساواشارکن باریشیب سان
۷. عدم مشارکت جمعی در دوره‌های آموزش الکترونیکی: از موانع آموزش الکترونیکی می‌توان به عدم مشارکت جمعی افراد در دوره‌های آموزش مجازی اشاره کرد. بعضی افراد به تنهایی در دوره‌های آموزش الکترونیکی شرکت می‌کنند و برخی دیگر علاقه‌مند به کار گروهی هستند.
* میزان مشارکت در انتخابات نهم ریاست جمهوری و درصدهای اعلام شده مورد بحث است. ** نتایج نهایی اعلام شده در انتخابات دهم ریاست جمهوری مورد بحث است.
سخن بدانش گویند ، پایگه گیرد و گرنه طوطی و شارک چو آدمی گویاست