شئون

معنی کلمه شئون در لغت نامه دهخدا

شئون. [ ش ُ ] ( ع اِ ) ج ِ شأن. رجوع به شأن شود.

معنی کلمه شئون در فرهنگ عمید

= شٲن

معنی کلمه شئون در فرهنگ فارسی

۱ - کار حال . ۲ - امر بزرگ امر مهم جمع شئون ( شوئ ون ) جمع الجمع : شئونات . در شئامت . در حق درباره .

جملاتی از کاربرد کلمه شئون

چه آنهم هست شانی از شئونات شئوناتی که باشد صادر از ذات
حفظ مقام و نگهداری شئونات آقای خوانساری را مانند علمای متاخر بر خود فرض می‌دانم
رهبری مادی و معنوی جامعه اسلامی، در تمام شئون زندگی از طرف خداوند و پیامبر به آن‌ها سپرده شده ‌است و غیر آن‌ها را شامل نمی‌شود؛ و البته کسانی که از طرف آنها به مقامی منصوب شوند و پستی را در جامعه اسلامی به عهده بگیرند، با شروط معینی اطاعت آنها لازم است نه به‌خاطر این که اولی‌الأمرند، بلکه به‌خاطر این که نمایندگان اولی‌الأمر می‌باشند.
فرزند ارشد آقامحمدعلی. در ۱۱۷۸ ه‍.ق در کربلا به دنیا آمد و همراه پدرش به ایران مهاجرت کرد. وی نزد پدرش و نیز میرزای قمی، در قم، می‌رسید علی طباطبایی و شیخ جعفر کبیر، در عراق، به تحصیل پرداخت. سپس به کرمانشاه رفت و پس از مرگ پدر عهده‌دار شئون دینی و اجتماعی وی در کرمانشاه شد. وی در کرمانشاه درگذشت و در مقبره خانوادگی آل آقا دفن شد.
احمد کسروی کتاب دین و شئون را نوشته او می‌داند که اسدالله ممقانی به نام خود چاپ کرده‌است اما پسرش در معرفی کتاب‌های پدرش به این نکته اشاره ای ندارد.
یابد آن را ز اختلاف شئون جلوه گر بر وجوه گوناگون
دگر هم از شئون ذات واجب شد این کبری ولایت بر مراقب
ز علم و سمع و بینش در مقابل شئوناتی نمود اندر هیا کل
شئون مرآت و اکوان ظاهر اوست نمایان زین مرا یا جمله یکروست
هر آدم کوشود در عین کثرت مجرد از شئونات طبیعت
«با اینکه می‌بینیم سلطنت ما پوشالی، مجلس ما پوشالی، حکومت ما پوشالی است، چگونه انتظار داشته باشیم که شئون جامعه محفوظ مانده حیثیات مملکت در خارج و داخل محترم باشد؟»
خصوص آنکه حق اندر شئون ذوالقربا نمود امر باسلامیان بمهرو وداد
هرکس کند انکار شئون علی الحق دارد به خدائی خدا شبه و انکار
پس از سخنان لاریجانی، احمدی‌نژاد خواستار صحبت کردن شد که لاریجانی چنین اجازه‌ای به او نداد و گفت: «شما شئونات جمهوری اسلامی را رعایت نکردید و اتهام زدید. دیگر حقی برای صحبت کردن ندارید، به سلامت».
مگو کان جمع مطلق فرق چون یافت همان ذات‌الاحد بود و شئون یافت
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نظام جمهوری اسلامی ایران با تاسیس دفتر شورای آمریکاییان ایرانی تبار در تهران مخالفت کرده، و آن را «دون شئونات ملی ملت ایران» خواند. بی بی سی فارسی
محقق کرکی (۱۵۳۱–۱۴۶۱م)(۹۴۰–۸۷۰ق) در ۱۵۰۱ میلادی به ایران آمد. وی اظهار می‌داشت: برای مصلحت امت، لازم است یک عالم شیعه پیشوای مشروعی برای انجام وظایف امام غایب باشد. پس از مرگ شاه اسماعیل، محقّق کَرکی به عنوان نائب امام مهدی (ولی مطلقه فقیه) در همهٔ شئون اقتصادی، سیاسی و دینی دولت شیعی جدید صاحب اختیار مطلق شد تا آنجا که شخص شاه طهماسب نیز نائب او به‌شمار می‌آمد و او را به مقام شیخ الاسلامی نائل کرد. در زمان صفویان، مقام‌های مذهبی شیخ الاسلام برای همه شهرهای بزرگ منصوب شدند.
بر پایهٔ اعلام رسمی این شرکت در سال ۲۰۱۹، کالاهای ممنوعه (غیرقابل فروش) در دیجی‌کالا، شامل مواردی چون: ابزار جانبی اصل برند اپل (غیراصل اپل، قابل فروش بوده است)، تمامی کالاهای مروج ادیان غیر از اسلام یا دارای طرح صلیب و مسیح، همهٔ پرنسس‌های دیزنی، عروسک با پوشاک و «اندام نامناسب» و مغایر با «شئونات اسلامی»، کالاهای گسترش‌دهندهٔ فرهنگ غرب، ابزار توان‌بخشی و ژل و اسپری جنسی و اقلام «منشوری» بوده است.
بود معنی کن ایجاد کونش اراده بر شئون لون لونش
تعبیر اسم اعظم از تعابیری نیست که محی الدین آن را اِبداع کرده باشد. تعبیر اسم اعظم در نزد محی الدین، گاهی اشاره به حقیقت محمدیّه دارد. در اعتباری دیگر، از آنجا که محی الدین قائل است که اسماء الهی دارای شئون و مراتبِ متعدّدند و برخی بر برخی دیگر، برتری دارند، از این رو - به عنوان مثال- اسماء ذات بر اسماء صفات و افعال، برتری دارند و اسماء ذات نسبت به آن‌ها، اسم اعظم محسوب می‌شوند. بنابراین، می‌توان گفت که اسم اعظم در ملکوت برای هرکس، همان اسم اصلی اوست که کار هدایت و حمایت شخص را عهده‌دار است؛ و در عالَمِ خلق، به یک اعتبار، کلیدِ حلِ آن مشکل همان اسم اعظم است؛ و به اعتباری دیگر، آن عارفی که می‌داند برای حل هر مشکل چه هنگام و از کدام سبب و وسیله باید بهره جست او خودش اسم اعظم است.