سیگار
معنی کلمه سیگار در لغت نامه دهخدا

سیگار

معنی کلمه سیگار در لغت نامه دهخدا

سیگار. ( اِ ) ( فرانسوی ، اِ ) برگ بریده یا خردکرده توتون که معمولاً در کاغذ نازک پیچیده شده است و برای «کشیدن دود» آن بکار میرود. سیگار به این معنی را فرنگیها سیگارت میگویند. و در اصطلاح آنها سیگار اطلاق میشود به آنچه ما سیگار برگ میگوئیم و عبارت است از برگهای توتون که آنها را پیچیده و بشکل استوانه مانندی درآورده اند؛ اگرچه گاه مواد دخانیه را اگر در کاغذ یا هر ماده ای جز برگ توتون پیچیده شده باشد، سیگارت و اگر در برگ توتون پیچیده شده باشد، سیگار میخوانند. استعمال توتون را فاتحین اسپانیایی آمریکا از بومیان آن سرزمین آموختند و لفظ سیگار مأخوذ از اسپانیایی و اصلاً مأخوذ از نام توتون بزبان بومی ( احتمالاً زبان مالایی )است. توتون در 1605 م. کم و بیش در عثمانی و مصر و هند شناخته شده بود. توتون ظاهراً بتوسط پرتغالیها وارد ایران شد. تاریخ ورودش را بعضی 1590 م. / 999 هَ. ق. و برخی 1599 م. / 1008 هَ. ق. نوشته اند. در زمان شاه عباس کبیر در ایران رواج داشت. دود سیگار محتوی نیکوتین ، گاز کربونیک ، اکسید کربون ، آمونیاک ، آلدئیدها و تعدادی از ترکیبات عالی قیری است. امروز این مسئله متفق فیه است که نیکوتین و آمونیاک و مواد قیری موجود در دود سیگار تحریک کننده است. صافیهایی که در چوب سیگار یا در ته سیگار ( مانند مشتوک ) قرار میدهند، قسمتی از این مواد را میگیرد. آمار بستگی بین استعمال دخانیات و سرطان ریه حاکی از رابطه ای میان این دو هست ، ولی عوامل متعدد دیگر نیز در ابتلاء به سرطان ریه در کار میباشد. ( از دائرة المعارف فارسی ).

معنی کلمه سیگار در فرهنگ معین

[ فر. ] (اِ. ) توتون ریز شده ای که در کاغذ نازکی لوله شده است و از انواع دخانیات به شمار آید، سیگارت .

معنی کلمه سیگار در فرهنگ عمید

استوانۀ کاغذی کوچک محتوی توتون برای کشیدن و دود کردن.

معنی کلمه سیگار در فرهنگ فارسی

( اسم ) برگ نازک کوچک کاغذی به شکل استوانه ای کوچک که داخل آن را از توتون انباشته اند و آن را می کشند . توضیح هر چند لغت سیگار از اروپا آمده ولی در اروپا سیگارت را به معنی فوق استعمال کنند نه سیگار را و سیگار در مغرب همان است که در فارسی به برگ گویند . یا سیگار برگ ( برگی ) . برگهای خشک شده توتون را به هم پیچیده در غلاف یک برگ لفافه دانه ذرت پیچیده می کشند .

معنی کلمه سیگار در دانشنامه عمومی

سیگار، برگِ بریده یا خردکردهٔ توتون که معمولاً در کاغذ نازک پیچیده شده است و برای «کشیدن دود» آن به کار می رود. به تنها یک نخ سیگار در زبان های غربی مثل انگلیسی و فرانسوی سیگارت ( cigarette ) می گویند. و در این زبان ها به آنچه در فارسی سیگار برگ گفته می شود، سیگار ( cigar ) گفته می شود. طرز استفادهٔ آن اینطور است که یک طرف آن را آتش می زنند و از طرف دیگر ( که معمولاً فیلتر یا مُشتوک دارد ) دود را به درون ریه ها می کشند ( پُک زدن ) . سیگار را با پیچیدن تنباکو در کاغذ سیگار که کاغذ نازکی است درست می کنند؛ یا در بیشتر موارد، سیگارهای آماده دارای نام تجاری ساخت کارخانه های تولید سیگار را خریداری می کنند. بر مبنای آخرین اطلاعات تجاری گردآوری شده فروش سالانه صنعت سیگار در سطح جهان بیش از ۱۵۰۰ میلیارد دلار بوده است. این رقم حداقل دو برابر بودجه نظامی کشور آمریکا است.
تنباکو برای اهداف مذهبی، در مراسم ها توسط بومیان قاره آمریکا به روش های مختلف و برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می گرفت. بومی ها دریافتند که می توانند برگ های این گیاه را بخورند. سرخ پوست ها آن را با لوله ها دود کرده و حتی تنقیه می کردند. هنگامی که کریستف کلمب در قاره آمریکا پیاده شد، او و همراهانش شاهد سیگارکشیدن مردم سرخ پوست تائینو و آراواک بودند. آن ها برگ های تنباکو را به کلمب دادند. خدمتکاران کلمب این تجربه را امتحان کردند، برایشان خوشایند بود و در نهایت تنباکو را به خانه بردند.
اگرچه در ابتدا برخی افراد مشاهدهٔ بیرون رفتن دود از دهان و سوراخ بینی مردم برایشان غیرعادی بود اما سیگارکشیدن به سرعت محبوب شد و در طول سال های ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ آغاز به گسترش در اروپا کرد. اروپایی ها در میانه های سدهٔ ۱۵ میلادی کاشت تنباکو را در آمریکای مرکزی آغاز کرده بودند. تا سال ۱۶۱۲، اولین فرآوردهٔ تجاری توتون در ویرجینیا به دست جان راولف رشد کرد. در سال ۱۹۰۲، جیمز بیوکنن دوک شرکت دخانیات «بریتانیا - آمریکا» را بنیاد نهاد که در آن سوی اقیانوس، رقیب سرشناسی به نام «دخانیات سلطنتی» داشت. در این زمان دوک برای نخستین بار ماشین سیگار را ساخت که فرآورده های آن در سراسر دنیا پخش می شد و جهانی سازی سیگار به دست وی بنیان گذاری شد. به این ترتیب ماشین سیگار اختراع شد تا به تولید سیگار کمک کند و تولید را افزایش دهد. فرآورده های تنباکو در آن زمان به مراتب موفق بودند، زیرا رشد اقتصادی به خود گرفتند. تا سال ۱۹۱۳، با وجود مبارزات ضد سیگار، سیگاری به همگان شناسانده شد. بِرند این سیگار محبوب کمل ( Camel ) بود و به دست آر. جِی رینالدز توزیع شد.
معنی کلمه سیگار در فرهنگ معین
معنی کلمه سیگار در فرهنگ عمید
معنی کلمه سیگار در فرهنگ فارسی
معنی کلمه سیگار در دانشنامه عمومی

معنی کلمه سیگار در دانشنامه آزاد فارسی

سیگار (cigarette)
لولۀ کاغذی نازکِ پُر از توتون ریزشده برای دودکردن، که اکنون دارای فیلترند. نخستین سیگار، پاپلتیو نام داشت که در امریکای جنوبی رایج بود. استعمال توتون را فاتحان اسپانیایی امریکا از بومیان آن سرزمین آموختند و لفظ سیگار نیز مأخوذ از اسپانیایی و آن نیز احتمالاً مأخوذ از نام توتون به زبان مایایی است. این عادت به اسپانیا و سپس سراسر جهان گسترش یافت. سیگار اکنون رایج ترین شکل کشیدن توتون است. سیگار برگ از حدود ۱۹۰۲ و سیگار از حدود ۱۸۷۲ به وسیله ماشین تولید می شود. در برخی از کشورها، با وضع عوارض بر سیگار بخش بزرگی از درآمد ملی را تأمین می کنند. دود سیگار حاوی نیکوتین، گاز کربونیک، اکسید کربن، آمونیاک، آلدئیدها و مواد سمی و خطرناک فراوان دیگر است. کشیدن سیگار رابطۀ نزدیکی با بیماری سرطان به ویژه سرطان ریه دارد. به گونه ای که ۹۰ درصد بیماران مبتلا به سرطان ریه سیگاری اند. سیگار سبب افزایش سطح کلسترول در خون و موجب افزایش احتمال ابتلا به بیماری های سرخرگی اکلیلی قلب، آنوریسم، حملات قلبی و بیماری های سرخرگی در سایر اعضای بدن می شود. علاوه بر آن، خون رسانی در مغز و گردن را مختل کرده و مهم ترین عامل بروز سکته های مغزی است. تقریباً نیمی از سرطان های مثانه و کلیه در سیگاری ها اتفاق می افتد. سموم ناشی از دود سیگار رشدونمو سلولی را مهار می کند و خون رسانی سلولی را لطمه می زند. از این رو، این افراد بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند. برای سیگار مضرات فراوان دیگری نیز برشمرده اند. علاوه بر آن، سیگار مشکلات اجتماعی نظیر بوی بد دهان را نیز برای افراد سیگاری درپی دارد. با آگاهی بیشتر مردم از عوارض بد سیگار برای سلامتی، از دهۀ ۱۹۶۰، بسیاری از کشورها پخش آگهی های تلویزیونی، و چاپ هشدارهای بهداشتی بر پاکت های سیگار را ممنوع کردند. یونان دارای سیگار ارزان و در نتیجه بیشترین آمار جمعیت سیگاری در اروپا است و در کشورهای جهان سوم، که محدودیت کمتری در تبلیغات دارند، مصرف سیگار بسیار رایج است. در چین، سالانه ۱,۵۰۰میلیارد نخ سیگار دود می شود. در زندان های بسیاری از کشورها، و در زمان جنگ، سیگار شکل غیررسمی پول است. در سال های ۱۹۷۵ـ۱۹۹۵، تولید جهانی سیگار۲.۲ درصد در سال افزایش داشت؛ در حالی که رشد جمعیت جهان در همان مدت۱.۷ درصد بود. زیان های اقتصادی مستقیم و غیرمستقیم سیگار در جوامع مختلف و در سطح جهان بسیار سنگین است.

معنی کلمه سیگار در ویکی واژه

sigaretta
توتون ریز شده‌ای که در کاغذ نازکی لوله شده‌است و از انواع دخانیات به شمار آید، سیگارت.

جملاتی از کاربرد کلمه سیگار

نیست او غلیانی و سیگاری و چایی ولی گه تقاضا چای و گه سیگار و غلیان می‌کند
بو سیگاردا زه لی تک ، دوشوب منیم جانیما دوداق - دوداقه قویوب ، سورور منیم قانیمی
سیگارهای نخبه در آن قوطی قشنگ گل های نازنین در گلدان نازنین
تولید سیگارهای این برند از سال 2014 متوقف شده اما از ۲۰۱۶ از سر گرفته شد.
بس که دستم تهی است از دینار کرده‌ام ترک چایی و سیگار
هنگامی که در ۴۸۶ میلادی سیگاریوس واپسین فرمانروای رومی سرزمین گل از کلوویس یکم شکست‌خورد به آلاریک پناهنده شد؛ ولی آلاریک وی را به کلویس پس‌داد و کلویس هم وی را گردن زد.
هاپل یک سیگاری قهار بود و در بخش زیادی از زندگی خود، این عادت را ادامه داد؛ او سرانجام در سال ۱۹۹۲ و در سن ۶۶ سالگی، بر اثر سرطان ریه درگذشت. پس از درگذشت او، بزرگترین ورزشگاه وین به ورزشگاه ارنست هاپل تغییر نام داد. چهار روز پس از درگذشت او، اتریش به مصاف آلمان رفت که بازی با نتیجه ۰–۰ مساوی به پایان رسید؛ کلاه هاپل در تمام طول مسابقه روی نیمکت قرار داشت.
شدم از جلسه تا کشم سیگار سپری شد دقیقه‌ای سه چهار
چپق و کیسه نهم جیب و چپق‌کش گردم ترک این عادت دیرینه به سیگار کنم
لب جز لب سیگار بدان لب نرسد هرگز کسی از لبش بمطلب نرسد
سیگار بدست شاد و خندان بگذشت دلسوخته چون کاغذ سیگارم کرد
سیگار که لب بر لب تو دوخته است آتش بدلم از حسد افروخته است
گفتا ده بده قوطی سیگار طلا را گفتم تو نرو تا نستانی سحر از من
آرش سیگارچی روزنامه‌نگار و وبلاگ نویس ایرانی است.