سیکی

سیکی

معنی کلمه سیکی در لغت نامه دهخدا

سیکی.[ سی / ی َ ] ( ص نسبی ، اِ ) شرابی است که چندی آن را بجوشانند که چهار دانگش رفته و دو دانگش مانده باشد و در اصل سه یکی بوده ترکیب داده سیکی گفته اند. ( آنندراج ) ( انجمن آرا ). شرابی که چندان جوشانند تا چهار دانگش رفته و دو دانگش مانده باشد در اصل سه یکی بوده ترکیب داده سیکی کرده اند و به عربی مثلث خوانند. ( فرهنگ رشیدی ). شرابی که چندان جوش دهند و صافش کنند که از سه حصه آن یک حصه باقیمانده باشد. ( غیاث اللغات ). نبیذ. صهبا. ( تفلیسی ). می. شراب. ( جهانگیری ). شراب جوشانیده که به عربی مثلث خوانند یعنی در اصل سه یکی بوده ترکیب کرده اند سیکی شده. ( برهان ) :
بادام تر و سیکی و بهمان و باستار
ای خواجه این همه که تو بر میدهی شمار .رودکی.هیزم خواهم همی دو امنه ز جودت
جود و جریب و دو خم سیکی چون خون.ابوالعباس ( از لغت فرس اسدی ص 498 ).نکند مستی هر چند که در مجلس
ننهد سیکی بر دست کم از یک.فرخی.عشق بازی کن و سیکی خور و برخند بر آن
که ترا گوید سیکی مخور و عشق مباز؟فرخی.آن حجامان برفته بودند و خوکان اصلی را سیکی بار کردند و بیاوردند. ( تاریخ سیستان ).
جعد ژولیده و پرورده ز سیکی لاله
زلف شوریده و پژمرده ز مستی عبهر.سنایی.تو این صوفیان بین که می خورده اند
مرقع به سیکی گرو برده اند.سعدی.

معنی کلمه سیکی در فرهنگ معین

(س یَ ) (ص نسب . ) شراب ، شرابی که به سبب جوشش دوسوم آن تبخیر شده باشد.

معنی کلمه سیکی در فرهنگ عمید

۱. سه یک، یک سوم.
۲. (اسم ) شراب، مخصوصاً شرابی که به واسطۀ جوشش، دوسوم آن تبخیر شده و یک سوم باقی مانده باشد، سه پخت، شراب سه پخت، شراب ثلثان شده: روز نوروز است امروز و سر سال عجم / بزم نو ساز و طرب کن ز نو سیکی خور (فرخی: ۱۷۳ ).

معنی کلمه سیکی در فرهنگ فارسی

سه یکی، سه یک، شراب، سه پخت، یک سوم باقی مانده
( صفت ) ۱ - شراب ثلثان شده باده ای که به سبب جوشش دو سوم آن بخار شده و یک سوم باقی مانده باشد شراب مثلث . ۲ - شراب باده .

معنی کلمه سیکی در دانشنامه عمومی

سیکی (یونان). سیکی ( به لاتین: Sykia ) یک منطقهٔ مسکونی در یونان است که در شهرستان سیسیونیا واقع شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه سیکی

اقتصاد نئوکلاسیک از نظر تاریخی بر اقتصاد خرد تسلط داشت و همراه با اقتصاد کینزی، ترکیب نئوکلاسیکی را تشکیل داد که از دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ میلادی بر اقتصاد جریان اصلی به عنوان «اقتصاد نئوکینزی» تسلط داشت.
نمونهٔ دیگری از سامانه‌های غیر کلاسیکی، الکترون‌های یک کوتولهٔ سفید هستند. هر چند که دما در کوتولهٔ سفید بسیار بالا است (حدود ۱۰٬۰۰۰ کلوین در سطح آن) باز به دلیل تمرکز الکترون هادی در آن و جرم بسیار کوچک الکترون در نظام کلاسیک جای نمی‌گیرد و آمار فرمی-دیراک مورد نیاز است.
در وزن ۸۰ کیلوگرم حبیب‌الله اخلاقی بعد از پیروزی ۹ بر یک مقابل در دور نخست (مرحله یک‌چهارم نهایی) مقابل جعفر خان از قطر راهی مرحله نیمه نهایی شد. وی در این مرحله نیز با نتیجه ۹ بر صفر از سد بسیکی سالدادزه، نایب قهرمان آسیا از ازبکستان گذشت و فینالیست شد. اخلاقی در فینال نیز با نتیجه ۵ بر یک مقابل تسوکاسا تسوروماکی، نایب قهرمان بازی‌های آسیایی گوانگجو از ژاپن به پیروی رسید و مدال طلا را بر گردن آویخت.
برای پیاده‌سازی این نظریه دو رویکرد در نظر گرفته می‌شود. روش اول حداکثر بلوک نام دارد که روش کلاسیکی محسوب می‌شود. در این روش داده‌های آماری را به بلوک‌های مساوی تقسیم کرده و در هر بلوک بالاترین مقدار را در نظر می‌گیرد و دنباله ای از مقادیر را برای مدل‌سازی در مراحل بعد تشکیل می‌دهد. روش دوم که به مراتب مدرن تر و پرکاربردتر است روش فراتر از آستانه نام دارد که میان داده‌های اولیه یک آستانه در نظر گرفته و داده‌های بالاتر از آن آستانه را به عنوان داده‌های مطلوب در نظر می‌گیرد.
هر که تواضع کند توانگری را از بهر توانگری وی سیکی از دین وی رفت، و اگر بزبان مدح گوید دو سیک رفت، و اگر بدل او را تعظیم نهد جمله دین وی در سر آن شد. درویش بود که با دین پیش توانگر در شود بی‌دین بیرون آید و توانگر، با گناه پیش وی شود بی‌گناه بیرون آید، پس خلق، ایشان را درویش میخوانند و توانگر بحقیقت، خود ایشان‌اند.
همانند مدل‌های کلاسیکی، مدل‌های نیوکلاسیکی نیز اعتقاد دارند، قیمت بایستی به‌طور کامل تنظیم شود و سیاست پولی باید فقط منجر به تغییر قیمت‌ها شود. مدل‌های نیوکینزی منابع قیمت‌ها و دستمزدهای چسبنده را به‌علت رقابت ناقص مورد تحقیق قرار دادند همان‌هایی که در آن‌ها تنظیم قیمت اتفاق نمی‌افتد، بلکه به سیاست پولی اجازه داده می‌شود بر مقدار به جای قیمت اثر بگذارد.
یک دو سیکی ز شرم خوردم و خفت به یکی گوشه‌ای ندیم ندم
باش تا این را ببینی که پنج قدح سیکی بخورد و مجلس را بر هم زند. اما ازین هر سه نظامی شاعرتر کیست؟
نوامبر ۲۰۱۰ آرسامس موفق می‌شود با عقد قرادادی با شرکت نشر ایمورتان رکوردز آلبوم هویت جاودان را به صورت دیجیتال رکوردز در سراسر دنیا منتشر کند. چندی از انتشار آلبوم نمی‌گذرد که از آرسامس برای شرکت در فستیوالی در هند دعوت می‌شود. آرسامس با پذیرش این دعوت در نوامبر همان سال برای اولین بار به عنوان هدلاینر یک فستیوال، در سیکیم، شهری در شمال هندوستان، اجرا می‌کند.
آناهیت تسیتسیکیان (ارمنی: Անահիտ Ցիցիկյան؛ ۲۶ اوت ۱۹۲۶ – ۲ مهٔ ۱۹۹۹) آموزگار موسیقی، استاد دانشگاه، تاریخ‌نگار، موسیقی‌دان کلاسیک، موسیقی‌شناس اقوام، نوازنده ویولن کلاسیک و کنسرت مایستر اهل ارمنستان بود. وی نخستین بانوی نوازنده سرشناس ویولون اهل ارمنستان بود.
عشق بازی کن و سیکی خور و بر خند بر آن که ترا گوید سیکی مخور و عشق مباز؟
بس جهد می کردم که من آیینه نیکی شوم تو حکم می کردی که من خمخانه سیکی شوم
هر که تو را روز عید؛ گوید سیکی مخور گر همه قاضی بود؛ عربده آغاز کن
آیین سیک با تولد گورو نانک در ۱۴۶۹ میلادی شروع شد و ده گوروی پسین این دین را تثبیت کرده و طی قرون متمادی گسترش دادند. گورو گوبیند سینگ، آخرین گورو به شکل انسانی، پیش از مرگ، در ۱۷۰۸ فرمان داد که تنها متن مقدس، گورو گرانت صاحب، گوروی دائمی و نهایی سیک‌ها خواهد بود. در فلسفهٔ دینی سیک‌ها، منظور از واژهٔ گورو خداست، و خدا و گورو اغلب در متون مقدس سیکی مترادفند.
سیکی با خمار چشته نه ای سیلی روزگار خورده نه ای
گرت هواست که عشرت کنی، به دانش کن ورت رضاست که سیکی خوری، به نیکی کوش
ادوارد خاچیکی پارتسیکیان (ارمنی: Էդվարդ Խաչիկի Պարցիկյանը؛ زادهٔ ۵ ژوئیهٔ ۱۹۷۶) یک بازیکن فوتبال در پست هافبک اهل ارمنستان است. وی شهروندی روسیه را نیز دارد.
وی فارغ‌التحصیل مدرسه مطالعات شرقی آمریکایی در اورشلیم بوده (از ۱۹۰۴ تا ۱۹۰۵) همچنین مدرسه آمریکایی مطالعات کلاسیکی در آتن را در ظرف یک سال از ۱۹۰۷ تا ۱۹۰۸ به اتمام رسانده‌است. در همین مواقع بود که به سمت مدیر هیئت آمریکایی که از طرف دانشگاه کورنل به آسیای صغیر فرستاده شد، و در سرزمین‌های بابل و آشور به بررسی و کاوش پرداخت.
روی غلامان خوب و سیکی روشن قبلهٔ امت شدند و دام امامان
با اهل صفا پیاله از دست منه تا در خم روزگار سیکی ماند