سیکل

سیکل

معنی کلمه سیکل در لغت نامه دهخدا

سیکل. [ک َ ] ( اِ ) به معنی سیکک که علت و زردی روی غله زار باشد. ( برهان ) ( آنندراج ). رجوع به سیسک و سیکک شود.
سیکل. ( فرانسوی ، اِ ) گردش. دوره. || ( اصطلاح فیزیک ) یک دوره حرکت کامل موج الکتریکی. امواج رادیو را بوسیله سیکل و اغلب با کیلو سیکل ( 1000 سیکل ) یا مگاسیکل ( 10000 سیکل ) در ثانیه اندازه گیرند. || دوره تحصیلات متوسطه ( دبیرستان ). دوره تحصیلات متوسطه را بدو قسمت تقسیم کرده اند: سیکل اول و سیکل دوم. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه سیکل در فرهنگ معین

[ فر. ] (اِ. ) ۱ - یک دورة حرکت ، گردش ، دوره .۲ - دورة تحصیلات متوسطه (نظام قدیم ).

معنی کلمه سیکل در فرهنگ عمید

۱. دور، دوره، گردش.
۲. دورۀ سه ساله تحصیلات بعد از دورۀ ابتدایی از سال هفتم تا سال نهم.
۳. (صفت ) کسی که دارای مدرک پایانی این دورۀ تحصیلی است.

معنی کلمه سیکل در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - یک دوره حرکت کامل موج الکتریکی . توضیح امواج رادیو را بوسیله سیکل و اغلب با کیلوسیکل ( ۱٠٠٠ سیکل ) یا مگاسیکل ( ۱٠٠٠٠٠٠ سیکل ) در ثانیه اندازه گیرند . ۲ - دوره تحصیلات متوسطه ( دبیرستان ) . توضیح دوره تحصیلات متوسطه را به دو قسمت تقسیم کرده اند : سیکل اول و سیکل دوم .
بمعنی سیلک که علت و زردی روی غله زار باشد .

معنی کلمه سیکل در دانشنامه عمومی

سیکل (فیلم ۲۰۰۹). «سیکل» ( انگلیسی: The Cycle ( 2009 film ) ) فیلمی در ژانر ترسناک است که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به داریل هانا اشاره کرد.

معنی کلمه سیکل در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:شکل (باستان شناسی)

معنی کلمه سیکل در ویکی واژه

یک دورة حرکت، گردش، دوره.
دورة تحصیلات متوسطه (نظام قدیم)

جملاتی از کاربرد کلمه سیکل

تمام آن‌ها در گذشته یا حال برای القای حس بی‌هوشی مورد استفاده قرار گرفته‌اند ولی برخی همانند فن سیکلیدین به دلیل عوارضی که روی روان دارند دیگر کاربرد چندانی در جراحی ندارند.
وی پس از سفرهای دیگر خود به نقاط دیگر جهان از جمله به قطب شمال و طی طول آفریقا با موتوسیکلت کتاب‌های دیگری نیز انتشار داده‌است. در سال‌های بعد هم سخنرانی‌های متعددی در معرفی قنات انجام داد.
بابی به‌ویژه وقتی متوجه شد که آینده‌اش بسیار «لنگ» شده بود، آشفته شد. پس از اینکه تیم با سیکلاپس آینده روبرو شد، تیم (تحت رهبری ژان) تصمیم گرفت تا زمانی که مشکلات در این زمان حل شود، باقی بمانند و قبل از بازگشت به خودشان .
در همان سال یک موتورسیکلت الکتریکی نمونه اولیه به نام پاپوز توسط شرکت ایندین موتور به رهبری فلوید کلیمر ساخته شد.
بیست از آینده به زمان گذشته سفر کرد تا به آنها اطلاع دهد که آینده در وضعیت بدی قرار دارد و فقط ایکس من اصلی می تواند به رفع آن کمک کند. بابی و بقیه مردان ایکس این هیولا را تا آینده ای همراهی کردند که در آن سیکلوپ چارلز خاویر را کشته بود و ژان گری مرده بود (مدرسه ای که به نام او نامگذاری شده بود).
دیدگاه پروتستان‌ها: به عقیدهٔ پروتستان‌ها، خودارضایی یک سیر طبیعی از سیکل جنسی افراد است و این امر مانع از روابط جنسی‌ای مانند همجنس‌گرایی می‌شود که از نظر کلیسای پروتستان «غیرمجاز» است.
سیکلوتول: ترکیب قابل قالب‌گیری از ۵۰ تا ۸۰٪ آر.دی. ایکس و ۲۰ تا ۵۰٪ تی‌ان‌تی که با توجه به نسبت آر.دی. ایکس به تی‌ان‌تی نامگذاری می‌شود مانند سیکلوتول ۷۰/۳۰.
اشارت خلوتگاه بآن خبر است که مصطفی صلّی اللَّه علیه و آله و سلم گفت «ما منکم من احد الا سیکلّمه ربه، لیس بینه و بینه ترجمان و لا حجاب یحجبه». اعرابیی آمد و از مصطفی پرسید که فردا حساب من که خواهد کرد؟ رسول گفت اللَّه شمار بندگان کند اعرابی برگشت بشادی و ناز، همی گفت پس من رستم، فان الکریم اذا قدر غفر.