سیلیس

معنی کلمه سیلیس در فرهنگ عمید

ماده ای مرکب از سیلیسیوم و اکسیژن که در طبیعت هم به صورت آزاد و هم به صورت سیلیکات ها فراوان است و در شیشه سازی، تصفیۀ آب و مواد آرایشی و دارویی کاربرد دارد.

معنی کلمه سیلیس در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - ترکیب اکسیژنه سیلیسیم که نام دیگرش انیدریدسیلیسیک است و آن جسمی است بسیار ثابت که در حالت تبلور مانند جسمس شیشه ای سخت میباشد ( درین صورت آن را کوارتز نامند ) وزن مخصوصش ۲ / ۶ است ( وزن مخصوص سیلیس ۲ / ۲ می باشد ) در آب غیر محلول است . جسمی است که در ۱۷٠٠ درجه شروع به ذوب می کند و در حرارت های بالاتر بدون این که مایع شود به صورت ماده ای غلیظ در می آید . ۲ - در زمین شناسی بیشتر انواع مختلف در کوهی اصلی به نام سیلیس می نامند زیرا ترکیب اصلی در کوهی همان اکسید سیلیس است که کم و بیش با مواد دیگری آمیخته شده و انواع مختلف در کوهی را به وجود آورده است .

معنی کلمه سیلیس در فرهنگستان زبان و ادب

{silica} [شیمی] سیلیسیم دی اکسید طبیعی که به صورت متبلور و در شکل های گوناگون در طبیعت یافت می شود

معنی کلمه سیلیس در دانشنامه آزاد فارسی

سیلیس (silica)
دی اکسید سیلیسیوم، با فرمول SiO۲. ترکیب سازندۀ بسیاری از گروه های کانی و از رایج ترین نوع آن ها، ازجمله کوارتز، است. شکل های دیگر سیلیس عبارت اند از کالسدونی، چِرت، اوپال، تریدیمیت، و کریستوبالیت. ماسۀ معمولی عمدتاً از سیلیس، به شکل کوارتز، تشکیل می شود.

جملاتی از کاربرد کلمه سیلیس

نشان سیلی سیلیست بر زمین که شدست کبود روی زمین پر ز آبله کف پاب
اقتصاد این کشور متنوع است اما سه بخش بزرگ آن مشتمل بر بخش خدمات مالی، تولید صنعتی و پالایش نفت است. اصلی‌ترین کالاهای صادراتی سنگاپور را فراورده‌های نفتی، مدارهای مجتمع، رایانه و محصولات زیست‌پزشکی است. این بخش‌ها ۲۷٪ از تولید ناخالص داخلی سنگاپور را در ۲۰۱۰ تأمین کرده‌اند. در سال ۲۰۰۶ سنگاپور ۱۰٪ از قرص سیلیسیم جهان که در ساخت تراشه‌های الکترونیکی و دیگر ریزابزارها کاربرد دارد را تولید کرد.
در جایی که گرد سیلیس ارزان باشد، می‌شود در ساختمان پنکوسیم، به جای سیمان پرتلند خالص، مخلوط ۷۵٪ وزنی گرد سیلیس + ۲۵٪ وزنی سیمان پرتلند مصرف کرد. چنین پنکوسیمی را در بخار خانهٔ (اتوکلاو) با بخار ۱۸۰ درجه می‌گذارند، تا عمل آید.
اصلی‌ترین تولیدکننده فروسیلیسیم چین با (۴٫۹ میلیون تن) در سال ۲۰۰۸ بود. دیگر تولیدکنندگان این آلیاژ شامل نروژ (۰٫۲۱ تن)، روسیه (۰٫۸۵ تن) و ایالات متحده (۰٫۲۳ میلیون تن) می‌شود.
ذخایر معدنی استان کرمانشاه را معادن سنگ تزئینی، سنگ لاشه، قیرطبیعی و … تشکیل داده‌اند. بیشترین تعداد معادن استان کرمانشاه به میزان ۹۰ درصد مربوط به معادن سنگ لاشه است و ۹۵ معدن سنگ لاشه در کرمانشاه شناسایی شده‌است. در شهریور ۱۴۰۰ استاندار وقت کرمانشاه اعلام کرد که نزدیک به ۶۵ درصد از مساحت استان به میزان ۱۶ هزار کیلومترمربع دارای ظرفیت‌های معدنی است. معادن استان کرمانشاه در قالب پنج پهنهٔ معدنی دسته‌بندی شده‌اند. بر این اساس در پهنهٔ سنقر معادن ذخایر فلزی مانند هماتیت، در پهنهٔ هرسین معادن سنگ و منگنز، در پهنهٔ میانی و در بخش اسلام‌آباد غرب معادن دولومیت، در پهنهٔ جوانرود-روانسر معادن سیلیس و در پهنهٔ گیلان‌غرب معادن قیر طبیعی و گچ شناسایی شده‌است.
سیلیکون و منیزیم در تولید سیلیس و منیزیم واکنش نشان می‌دهند.
چون سرابیست آز تشنه فریب همچو سیلیست آز رخ بنشیب
هر یکی را گرفت وزن و قیاس چوالومین، سیلیس و سود و پطاس
مر عاشقان را پند کس هرگز نباشد سودمند نی آن چنان سیلیست این کش کس تواند کرد بند
چو از کار لیدی بپرداخت باز به سیلیسیا رفت با برگ و ساز
آلفاتار شهری در استان سیلیسترا کشور بلغارستان است که جمعیت آن در سال ۲۰۰۱ میلادی ۱٬۷۶۱ نفر بوده‌است.
ترکیب کربن-سیلیکون‌ای سیلیسیم کاربید، ترکیبی غیرآلی است.
آخرین نوشته (یونانی: Το Τελευταίο Σημείωμα) یک فیلم است که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به آندره هنیکه، ملیا کرایلینگ، و واسیلیس کوکلانی اشاره کرد.
در سال‌های پس ازانقلاب به دلیل تغییر ساختار قطعی مالکیت زمین‌های کشاورزی و پیدایش فعالیت جدیدی در نزدیک آن که استخراج سنگ سیلیس و تبدیل آن به پودر سیلیس است، این روستا تبدیل به یک کانون زیستی متفاوت شد.