سیروس

معنی کلمه سیروس در لغت نامه دهخدا

سیروس. ( اِخ ) رجوع به کورش شود.

معنی کلمه سیروس در فرهنگ معین

[ فر. ] (اِ. ) ۱ - ابری به شکل رشته های ظریف سفید یا تکه ها یا نوارهای باریک عمدتاً سفید جدا از هم ، این ابر جلوه ای ریسه دار یا گیسودار یا ابریشمی یا هر دو را دارد، پرسا. (فره ). ۲ - در فارسی نامی از نام های مردان .

معنی کلمه سیروس در فرهنگ فارسی

تلفظ فرانسوی [ کوروش ] .

معنی کلمه سیروس در فرهنگ اسم ها

اسم: سیروس (پسر) (فارسی، فرانسوی) (تاریخی و کهن، طبیعت) (تلفظ: sirus) (فارسی: سيروس) (انگلیسی: sirus)
معنی: کوروش، نام نوعی ابر، ( اَعلام ) از زمره ی نام های کهن ایرانی، ابرِ سیروس، ( تلفظ فرانسوی کوروش )، به علاوه ابرِ سیروس، شکل فرانسوی کوروش

معنی کلمه سیروس در ویکی واژه

ابری به شکل رشته‌های ظریف سفید یا تکه‌ها یا نوارهای باریک عمدتاً سفید جدا از هم ؛ این ابر جلوه‌ای ریسه دار یا گیسودار یا ابریشمی یا هر دو را دارد، پرسا. (فره)
در فارسی نامی از نام‌های مردان.

جملاتی از کاربرد کلمه سیروس

شهنشه به ناچار از او درگذشت دگر باره سیروس ستراپ گشت
با پیشنهاد باشگاه ملوان و پیگیری معاونت فرهنگی باشگاه و همکاری خانواده معزز شهید پیشگاه هادیان، به تصویب شورای عالی فرهنگی شهرستان بندرانزلی، نام مجموعه ورزشی تختی بندرانزلی به نام سیروس قایقران تغییر کرد.
عارف از دیدن الوند و دماوند چرا یاد از سطوت سیروس و فریدون نکند
مقبره پیرابو العراق مربوط به اواخر دوره صفوی است و در ۳ کیلومتری جاده خور، براک، نرسیروستای به شهرک صنعتی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۷۳۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
آوار (فیلم) فیلمی به کارگردانی سیروس الوند و نویسندگی صادق هاتفی، سیروس الوند ساختهٔ سال ۱۳۶۴ است.
که سیروس خواندندش یونانیان گوی کی نژادی چو شیر ژیان
اغما، مجموعه تلویزیونی ۳۰ قسمتی به کارگردانی سیروس مقدم، نویسندگی علیرضا افخمی و داریوش مختاری (بر اساس طرحی از داریوش مختاری) و تهیه‌کنندگی رضا جودی است که از شبکه اول سیما در ماه رمضان ۱۳۸۶ پخش شد. این مجموعه در نظرسنجی‌ها به عنوان یکی از محبوب‌ترین سریال‌های تلویزیونی ماه رمضان شناخته می‌شود.[۱]
۱۳. یدالله اکبری / سیروس دین محمدی: ۵ پنالتی گل شده
دریغا که اقلیم سیروس و دارا فتاده است در بحر غم آشکارا
تفاوت با سیروس: ابر سیرواستراتوس بخش قابل توجه یا گاهی همهٔ آسمان را می‌پوشاند و هالهٔ خورشید و ماه پشت آن پیدا است ولی ابر سیروس خیلی آسمان را نمی‌پوشاند. از روی شفافیت این ابر و کمتر شفاف بودن سیروس نیز می‌توان تشخیص داده شود.
ز فقر آه جگرگوشگانِ کیکاووس سزد اگر دلِ سیروس را کباب کند
فزونی همی بود با اردشیر در آن جنگ سیروس شد دستگیر
پس آنگاه سیروس در لیدیا همی بود ستراپ و فرمانروا
به پیش پدر شد سخن ساز کرد زسیروس و کار وی آغاز کرد
علاقه‌مندان به فوتبال در این شهر ورزشگاه این شهر را سن سیروس نامیده‌اند که معنی سیروس مقدس را می‌دهد و برگرفته از نام ورزشگاه میلان در ایتالیا سن سیرو است که معنی آن سیروی مقدس است.
سیروس شاملو در گفت‌وگویی مسئولیت نظارت مؤسسه فرهنگی الف. بامداد بر انتشار آثار احمد شاملو را به چالش کشیده‌است.
چو سیروس را بخت برگشته شد کلی آرخ نامور کشته شد
ولیکن بر آن نامداران نو فزونی همی جست سیروس گو
اصلاح نباتات زراعی کتابی از بهمن یزدی صمدی، سیروس عبدمیشانی است که در سال ۱۳۷۰ منتشر و در مراسم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کتاب برگزیده معرفی شد.
استان اژۀ جنوبی در اصلاحات مدیریتی سال ۱۹۸۷ بنیانگذاری شد. با اجرای برنامهٔ کالیکراتیس، قدرت و اقتدار این استان افزایش یافت. این استان به همراه استان اژۀ شمالی، توسط هیئت تمرکززدایی اژه که مقر آن در پیره است نظارت می‌شود. مرکز این استان در ارموپولی در جزیرهٔ سیروس قرار دارد.