سیر کردن

معنی کلمه سیر کردن در لغت نامه دهخدا

سیر کردن. [ س َ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) راه رفتن. رفتن. طی کردن :
تا بدین هفت فلک سیر کند هفت اختر
همچنین هفت پدیدار بود هفت اورنگ.فرخی.روزی سیر کرد و قصد هرات داشت. ( تاریخ بیهقی ).
نگر تا قضا از کجا سیر کرد
که کوری بود تکیه بر غیر کرد.سعدی.

معنی کلمه سیر کردن در فرهنگ فارسی

۱ - معده کسی یا جانوری را از طعام و شراب کافی انباشتن . ۲ - بی نیاز کردن مستغنی کردن .
راه رفتن . رفتن . طی کردن

معنی کلمه سیر کردن در ویکی واژه

saziare
sfamare

جملاتی از کاربرد کلمه سیر کردن

دریغ آن سیر کردن خیره خیره میان گنجه و دولاب و زیره
پس از پایان نبرد کربلا، سربازان عمر بن سعد، بازماندگان کاروان حسین را اسیر کردند و نام آمنه نیز در بین اسیران ذکر شده است. بر اساس منابع در روز یازدهم محرم، سپاه عمر سعد پس از دفن کشتگان خود، اسیران را به سمت کوفه بردند.
قصه میر مهین و مردم گیتی قصه پیل است و سیر کردن عمیان
تشنه چشمان را ز نعمت سیر کردن مشکل است دشت اگر دریا شود ریگ روان سیراب نیست
در کشتزار جانورکی است که از غایت خردگی در نظر نمی‌آید چون بانگ کند او را می‌بینند بواسطهٔ بانگ. یعنی خلایق در کشتزار دنیا مستغرقند و ذات تو از غایت لطف در نظر نمی‌آید سخن بگو تا ترا بشناسند. چون تو می‌خواهی که جایی روی اول دل تو می‌رود و می‌بیند و بر احوال آن مطلّع می‌شود آنگه دل باز می‌گردد و بدن را می‌کِشاند. اکنون این جمله خلایق به نسبت به اولیاء و انبیا اجسامند. دلِ عالم ایشانند اوّل ایشان به آن عالم سیر کردند و از بشریّت و گوشت و پوست بیرون آمدند و تحت و فوق آن عالم و این عالم را مطالعه کردند و قطع منازل کردند تا معلومشان شد که راه چون می‌باید رفتن؛ آنگه آمدند و خلایق را دعوت می‌کنند که بیایید بدان عالم اصلی که این عالمِ خرابی است و سرای فانی است و ما جایی خوش یافتیم شما را خبر می‌کنیم. پس معلوم شد که دل من جمیع الاحوال ملازم دلدار است و او را حاجت قطع منازل و خوف ره‌زن و پالان استر نیست تن مسکین است که مقیّد اینهاست.
اسکرنر در اساطیر اسکاندیناوی یا (به عبارت دقیقتر زبان نورس باستان) غلام و قاصد ایزد فریر است. در کتاب ادای شاعرانه بخش سخنان اسکرنر، او به عنوان قاصد فریر برای خواستگاری گرد ایزدبانوی زیبای ساکن یوتون‌هایم به آنجا فرستاده شد، تا به عنوان پاداش شمشیر فریر را به او بدهد، اسکرنر حتی او را با عصای جادویی خود تهدید کرد. در بخش ۳۴ ادای شاعرانه (در بخش مربوط به خلق و نابودی خدایان اسکاندیناوی) اسکرنر نزد کوتوله‌ها هم فرستاده شد تا آنها را مجبور کند از هدفشان که اسیر کردن گرگ فنریر بود دست بردارند.
هرزه گو را خامش از تقریر کردن مشکل است شعله را از ژاژخایی سیر کردن مشکل است
در سال ۱۸۰۳ برادر ناتنی شاه محمود، شاه شجاع درانی، او را از حکومت معزول کرد و یکی از متحدانش به نام عاشق را به دلیل توطئه برای اسیر کردن برادر ناتنی محمود و شجاع، زمان‌شاه درانی در سال ۱۸۰۰، با توپ اعدام کرد.
واژهٔ عَجَم، به‌طور عموم به غیرعرب، به‌طور مخصوص به ایرانی‌ها گفته می‌شد. عَجَم در لفظ عرب، به معنی «گنگ‌زبان و مِن مِن گو» است. از این‌رو، آن‌ها عَجَم را مقابل با زبان عربی، یعنی فصحه به معنی «خالص، درست» قرار دادند. این لفظ، همانند لفظ بربر یونانی است که هنگام اسیر کردن، به فرد مغلوب (که وحشی تلقی می‌کردند) گفته می‌شد. در اسپانیای اسلامی هم، این عجم به زبان بومی اسپانیایی شبه‌جزیرهٔ ایبری گفته می‌شد. به‌طور کلی، این لفظ، لفظی تحقیرکننده در زبان عرب بود تا برتری سیاسی-اجتماعی خود را به رخ دیگران بکشند. همچنین، عرب‌های مهاجم، مردم بومی آذربایجان را با لفظ تحقیرآمیز «علوج» خطاب می‌کردند.
چیست حکمت؟ طائر قدسی شدن سیر کردن در وجود خویشتن
سیر کردن در جهان خوش عالمی است لیک آن را کش مصاحب همدمی است
ابراهیم بن عبدالله نُمِیری شهرت‌یافته به ابن الحاج (۱۳۱۳–۱۳۶۷م) ادیب، شاعر و نویسنده برجستهٔ اندلسی در سدهٔ هشتم هجری بود. به مغرب سفرهایی داشت. سفیر و قاضی شد. در سال ۷۶۸ق با سفری دریایی به سوی تلمسان رفت، اما اروپایی‌ها او را اسیر کردند؛ سپس با پرداخت مال بسیاری آزاد شد. شعر و نوشته‌هایی از او به جای مانده است. المساهلة و المسامحة فی تبیین طرق المداعبة و الممازحة، تنعیم الأشباح فی محادثة الأرواح، فیض العباب و إجالة قداح الآداب فی الحرکة إلی قسنطینة و الزاب از آثار اوست.
در ۱۸۹۹ میلادی گروهی از جوانان ارمنی جلفا نخستین انجمن دوستداران تئاتر را بنیان نهادند و در یازدهم نوامبر همان سال اساسنامه‌ای در ۱۶ ماده تهیه کردند. تا آن زمان نقش زنان را مردان ایفا می‌کردند. هیئت مدیره انجمن برای پایان دادن به این وضع درصدد برآمد دوشیزگان را برای ایفای نقش در نمایشنامه ترغیب کند. پاره‌ای از افراد به مخالفت برخاستند. سرانجام هیئت مدیره انجمن از مقامات روحانی ارمنی در این مورد کسب تکلیف کرد. خلیفه «ماقاکیا» رهبر مذهبی ارمنیان جلفا، از پیشوای مذهبی ارمنیان جهان مگردیچ خریمیان دربارهٔ نقش آفرینی بانوان ارمنی تفسیر کردند؛
البته عده‌ای (تعداد نامعلوم) از پسران مثل محمدحسین فهمیده، بدون اطلاع والدین خود تحصیل را ترک کردند و در جنگ ایران و عراق شرکت کردند. افسران عراقی ادعا می‌کردند که آنها گاهی کودکان سرباز ایرانی را تا سن هشت سالگی اسیر کردند.
تشنگی نتوان به شبنم بردن از ریگ روان دیده نادیدگان را سیر کردن مشکل است
دیده شان دیدی ملایک را عیان سیر کردندی زمین و آسمان
صائب از ریگ روان سهل است بردن تشنگی دیده نادیدگان را سیر کردن مشکل است