سیاق

معنی کلمه سیاق در لغت نامه دهخدا

سیاق. ( ع مص ) راندن. ( آنندراج ) ( ترجمان القرآن ترتیب عادل بن علی ص 3 ) ( تاج المصادر بیهقی ) ( دهار ) ( غیاث اللغات ) ( المصادر زوزنی ). || جان کندن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( دهار ) ( المصادر زوزنی ). در جان کندن درآمدن بیمار. ( منتهی الارب ). || ( اِ ) دست پیمان. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || مهر. کاوین. ( مهذب الاسماء ). مهر. کابین. || طرز. طریقه. روش. ( ناظم الاطباء ) : دو بیت از آن که لایق این سیاق است اثبات افتاد. ( کلیله و دمنه ). و مثال داد و مبنی بر ابواب تهنیت و کرامت... که هم بر این سیاق بباید پرداخت. ( کلیله و دمنه ). || ( اصطلاح محاسبان ) مؤلف غیاث نویسد: سیاق پای بند باز است و چون در علم حساب تحریک زمان و راندن قلم بسرعت تمام است ، لهذا علم حساب را سیاق میگفته باشند یا آنکه حفظ حساب بمنزله باز است که از دست خواطر اکثر پرواز مینماید و نوشتن آن برای یادداشت بمثابه پای بند است. از این رو قواعد نوشتن حساب را سیاق نام کردند. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). علم حساب و نوشتن حساب. ( ناظم الاطباء ) : ملوک آل سلجوق بهر دو سه سال وزیری از وزرای خویش... بجانب مکرانات می فرستادند حساب معاملات و سیاقات خراج آن طرف روشن میگردانید. ( المضاف الی بدایع الازمان ص 5 ).
- خطسیاق ؛ نوعی از خط که بدان اهل دفتر دیوان اعداد، مقادیر و اوزان را نویسند. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه سیاق در فرهنگ معین

[ ع . ] (اِ. ) ۱ - اسلوب ، روش . ۲ - فن تحریری محاسبات به روش قدیم و آن شامل علایمی اختصاری بود مأخوذ از اعداد عربی . ، ~ کلام (سخن ) اسلوب سخن ، طرز جمله بندی .

معنی کلمه سیاق در فرهنگ عمید

۱. اسلوب و روش سخن.
۲. (اسم مصدر ) [قدیمی] راندن چهارپایان، راندن.

معنی کلمه سیاق در فرهنگ فارسی

راندن چهارپایان، اسلوب، روش سخن، مجرای کلام، طرز
۱ - ( مصدر ) راندن ( چارپایان و غیره ) ۲ - ( اسم ) اسلوب روش طریقه . یا سیاق کلام ( سخن ) اسلوب سخن طرز جمله بندی . ۳ - فن تحریر محاسبات به روش قدیم و آن شامل علایمی اختصاری بود ماخوذ از اعداد عربی مثلا : ( مائه صد ) .

معنی کلمه سیاق در فرهنگستان زبان و ادب

{register} [زبان شناسی] در رویکرد هالیدی، گونه ای زبانی که با بافت موقعیتی رابطه دارد و از سه مؤلفۀ موضوع (field )، شیوه (mode ) و عامل/ عاملان سخن (tenor ) تشکیل شده است

معنی کلمه سیاق در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:حساب

معنی کلمه سیاق در ویکی واژه

اسلوب، روش.
فن تحریری محاسبات به روش قدیم و آن شامل علایمی اختصاری بود مأخوذ از اعداد عربی. ؛ ~ کلام (سخن)
اسلوب سخن، طرز جمله بندی.

جملاتی از کاربرد کلمه سیاق

چاپ کتاب تا زمان انقلاب به همان سیاقی که چاپ کلاله خاور درآمده بود، مشکلی نداشت. بعد از انقلاب هم انتشارات هرمس این کتاب را در سال ۱۳۸۳ منتشر کرد که در ۱۳۸۶ به چاپ دوم رسید.
بهمت نبوی شاهباز گاه عروج بصولت علوی یکه تاز گاه سیاق
وَ یُرِیدُ الشَّیْطانُ أَنْ یُضِلَّهُمْ یعنی عن الهدی، ضَلالًا بَعِیداً لا یرجعون عنه الی دین اللَّه ابدا. مفسّران گفتند: سیاق این آیت بر سبیل تعجّب است، که ای محمد! عجب نیاید ترا از اینان که میگویند: ایمان داریم بخدا و رسول، آن گه جهل ایشان بجایی رسیده که از حکم خدا و رسول با حکم طاغوت میگردند، و چون ایشان را گویند: تَعالَوْا إِلی‌ ما أَنْزَلَ اللَّهُ وَ إِلَی الرَّسُولِ بیائید بحکم قرآن و بحکم رسول خدا، رَأَیْتَ الْمُنافِقِینَ یَصُدُّونَ عَنْکَ صُدُوداً تو آن منافقان را بینی که عداوت دین را از تو بر میگردند، و بدیگری میشوند.
صنعت: سیاقه الاعداد
در دهه ۱۳۴۰ مشکینی از مؤسسین مدرسه حقانی شد و دروس اخلاق و مکاسب را در آنجا تدریس می‌کرد. وی در آن دوران رسائل و مکاسب مرتضی انصاری را خلاصه کرد و با سبک و سیاق متفاوت با سایر مدارس حوزه علمیه در اختیار طلاب آن مدرسه قرار داد.
و این بیت لایق این سیاق است:
در گویش کردی اردلانی کلمات با همان سیاق باستانی و با صامت آغازین به کار می‌روند
نیم ز بستن انواع نظم کم ز کسی چه در فنون قصاید چه در سیاق غزل
وی در این مقدمه ضمن انتقاد به ترجمه‌های موجود، مبنای کار خود را بر این قرار داده که از معانی قرآن آنچه را عرب عادی دریافت تواند کرد، به فارسی بیاورد. گرچه ترجمه خود را ترجمه‌ای تحت‌اللفظی نامیده‌است، اما این ترجمه را باید در ردیف ترجمه‌های محتوایی قرار داد که از سبک و سیاق امروزی و همه فهم برخوردار است، حتی از ترجمه مرحوم الهی قمشه‌ای بهتر و فصیح تر است.
ای تو در امثال خویش فروز حسن سیاق وز در گفتار تو بگوش جان گوشوار
غالب مفسران معتقدند سوره کافرون همانند اغلب سوره‌های کوتاه دیگر در مکه نازل شده‌است؛ اما در این میان ضحاک بن مزاحم و قتاده، مفسران اهل سنت، این سوره را مدنی می‌دانند. برخی از مفسران شیعی نظیر مکارم شیرازی و علامه طباطبایی، لحن و سیاق آیات را قرینه‌ای بر مکی بودن سوره گرفته‌اند، زیرا معتقدند این لحن برای زمانی است که مسلمانان در اقلیت بودند و بت‌پرستان اکثریت را تشکیل می‌دادند.
چند روز بعد در حالی که مندز در حال صحبت با پسر خود و مشاهده فیلم سیاره میمون‌ها (نسخه ۱۹۶۸) بود؛ ناگهان متوجه می‌شود که می‌تواند به عنوان گروهی هنرمند وارد ایران شوند که در حال ساخت فیلمی علمی_تخیلی هستند و می‌خواهند فیلمی با سبک و سیاق جنگ ستاره‌ها اما در ایران بسازند. بر اساس نقشه مندز، او و ۶ نفر آمریکایی هویت یک گروه فیلمسازی را به خود می‌گیرند که برای یافتن مکان‌های فیلمبرداری فیلمی علمی-تخیلی به نام «آرگو» به خاورمیانه سفر کرده‌اند.
بیّنه که با نام‌های لم یکن، اهل الکتاب، منفکّین و قیّمه نیز شناخته می‌شود، نود و هشتمین سوره قرآن است. تعداد آیاتش را در نزد بصریان ۹ آیه و در نزد سایر قراء ۸ آیه گزارش کرده‌اند. در مکی یا مدنی بودن سوره در میان مفسران اختلاف است، ولی احتمال مدنی بودن آن به جهت سیاق آیات نزدیک‌تر است. این سوره از ۹۴ واژه و ۳۹۹ حرف تشکیل شده‌است.
دبیر چنان شوریده طبع و پریشان خاطر گشت که آن سیاقت سخن از دست بداد و بدان صفت منفعل شد که در نامه بنوشت که آرد نماند!
مرا چه نیست به نیل معانی تو رهی سخن درست نباشد بدین طریق و سیاق
کاسته از عرض تن افزوده بر طولم ز ضعف چون خط مستوفیان اندر سیاق ای آفتاب
تا قضا دفتر قدرت را شیرازه زده نافریدست چو تو فردی در حسن سیاق
او در سال ۲۰۰۳، اولین فیلم خود با نام بازگشت، را جلوی دوربین برد. فیلمی با موضوع زندگی ۲ برادر نوجوان به نام‌های آندره و ایوان که در منطقه‌ای در حومهٔ شهری در روسیه با مادرشان زندگی می‌کنند. این زندگی به سیاق گذشته ادامه دارد تا اینکه پدر این دو برادر پس از ۱۲ سال به خانه بازمی‌گردد. در اولین نمایش خود در جشنوارهٔ ونیز سال ۲۰۰۳، جایزهٔ اصلی این جشنواره یعنی شیر نقره‌ای را برای او به ارمغان آورد. فضای بی‌زمان و مکان این فیلم، وجهٔ بسیار بصری قوی فیلم همراه با پی رنگی به شدت روانشناسانه و فلسفی، بسیاری از دوست داران سینمای متفاوت را بهت زده کرد. موج تحسین‌ها نسبت به اولین فیلم زویاگینتسف، در حدی بود که بسیاری او را تارکوفسکی جدید سینمای روسیه نامیدند.