سیاستگذار

معنی کلمه سیاستگذار در فرهنگستان زبان و ادب

{policy maker} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] کسی که سیاست گذاری می کند

معنی کلمه سیاستگذار در ویکی واژه

کسی که سیاست‏گذاری می‏کند.

جملاتی از کاربرد کلمه سیاستگذار

اعطا از دهه هشتاد با روزنامه شرق همکاری می‌کند. او در حال حاضر به همراه سیدمحمدبهشتی، احمد میدری، محمد نعیمی‌پور و علی دهقان در شورای سیاستگذاری ماهنامه اهالی (ضمیمه شهری روزنامه شرق) به مدیر مسئولی مهدی رحمانیان عضویت داشته و دبیری این شورا را نیز برعهده دارد. او همچنین در دهه هشتاد و نود با شبکه سراسری فرهنگ همکاری داشته‌است.
شناخت گسترده و روزافزونی در این باره وجود دارد که آینده نگاری علم و تکنولوژی ابزار مفیدی برای تصمیم‌گیری در ارتباط با سیاستگذاری تحقیقات و تکنولوژی، چه در سطح ملی و چه منطقه‌ای یا حتی در سطوح پایین‌تر در اختیار ما قرار می‌دهد.
آینده نگاری به‌عنوان یک ابزار بسیار مؤثر جهت سیاستگذاری (و بخصوص سیاستگذاری علم و تکنولوژی) به دولت‌ها کمک می‌نماید تا در شرایط دنیای امروز به چالشهایی همچون جهانی شدن و رقابت فزاینده پاسخی مناسب ارائه و اقداماتی مؤثر انجام دهند.
این اصل توسط سیاستگذاران برای توجیه تصمیماتی که در شرایطی می‌گیرند که امکان بروز ضرر ناشی از آن تصمیم وجود دارد و دانش جامع علمی در آن خصوص کافی نیست به کار گرفته می‌شود.
حضور و ارائه در همایش مجازی «آموزش در مسیر محرومیت ­زایی»، مدرسۀ توسعۀ پایدار، زیرمجموعه پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف، اردیبهشت 1399.
نقد لوکاس پیشنهاد می‌دهد که اگر قصد پیش‌بینی درست اثرات یک سیاستگذاری را داریم، باید «پارامترهای عمیق» یعنی پارامترهای مرتبط با ترجیحات افراد، تکنولوژی بنگاه‌ها و قیود منابع را مدل کنیم. این دیدگاه باعث رونق اقتصاد کلان با پایهٔ خرد شد.
طی چند سال گذشته مجموعه مقالات و تحقیقات محمد خضری، پژوهشگر در حوزهٔ سیاستگذاری مواد مخدر، پیرامون اصلاح سیاستگذاری‌های مواد مخدر در ایران با تأکید بر آزادسازی مواد مخدر طبیعی در مجامع علمی سر و صدای زیادی داشته‌است.
مدارک لیید حرفه‌ای جهت دوام، ارتقاء و بهبودی دانش و تخصص می‌باشد. مدرک تحصیلی لیید حرفه‌ای کارفرمایان، سیاستگذاران با دانش و شایستگی مناسب جهت مؤثر واقع شدن در ساختمان سبز فراهم می‌آورد. این مدرک تحصیلی نیازمند آموزش مداوم و تجربه‌های مکرر و حتی یادگیری‌های مجدد می‌باشد که در سال ۲۰۰۹ آغاز شد و هر ۲ سال برای دارندگان این مدرک تکرار می‌شود. عدم قبولی مدرک مورد نظر اعتبار ندارد.
بازار آزاد، بازاری است که در آن قیمت یک کالا یا خدمات، در نظریه، از طریق عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، نه از طریق سیاستگذاری دولتی. بازار آزاد، در تضاد با بازار کنترل شده قرار دارد که در آن قیمت، عرضه یا تقاضا تابع سیاستگذاری یا کنترل مستقیم حکومت است. به اقتصاد تشکیل شده از بازارهای آزاد، اقتصاد بازار آزاد گفته می‌شود.
میلر در نوامبر ۲۰۱۶ به عنوان اداره کنندهٔ ملی سیاستگذاری تیم انتقال ترامپ معرفی شد. در دسامبر ۲۰۱۶ اعلام شد میلر در دولت ترامپ به عنوان مشاور ارشد سیاستگذاری رئیس‌جمهور فعالیت خواهد کرد.