سگم

معنی کلمه سگم در لغت نامه دهخدا

سگم. [ س َ گ َ ] ( اِ ) چرغد و شبگیر. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه سگم در فرهنگ فارسی

چرغد و شبگیر

جملاتی از کاربرد کلمه سگم

شهسوارا چه سگم من که ترا صید کنم بختم این بس که دلم طعمه شود باز تورا
یا من به چه دل زنم دَرِ سودایش یا من چه سگم که دیده سازم جایش
سگمنتها بایستی در هر انتها، توسط یک مقاومت بسته شوند. برای شبکه‌های اترنت مبتنی بر کابلهای کواکسیال، به هر انتهای کابل، یک مقاومت ۵۰ اهمی متصل می‌باشد. چنانچه بستن انتهای کابل فراموش گردد یا شکستگی در کابل رخ دهد سیگنال متناوب موجود در باس، منعکس شده و در صورت رسیدن به نقطه انتهای کابل، به ندرت از بین می‌رود. این انعکاس سیگنال از برخورد غیرقابل تشخیص بوده و لذا هیچ گونه ارتباطی در این حالت، امکان‌پذیر نخواهد بود.
به مردمی اگر آیم به کوی او روزی سگم کند به فسونهای چشم جادویش
هسته آن‌ها سگمنته و لوبوله، تعداد لب‌ها معمولاً ۲ عدد و به ندرت یک یا سه لبه می‌باشد که به وسیله گرانول‌ها پوشیده نشده‌است. افزایش تعداد ائوزینوفیل‌های سه لوبه نشانگر حالت حساسیت در فرد است. از طرفی
جان بخشدت سگم چو قدم بر سرم نهد مارا سگ تو هم قدم و هم کرم نمود
در برخی از جنبه‌ها کالبدشناسی (آناتومی) بدن انسان رابطه نزدیکی با جنین‌شناسی، کالبدشناسی تطبیقی و جنین‌شناسی تطبیقی (تبارزایش)داشته و ریشه‌های مشترک تکاملی دارند: به عنوان مثال، بدن انسان از یک الگوی سگمنتال باستانی باقی‌مانده‌است که در حال حاضر واحد پایه آن در تمام مهره‌داران ستون فقرات و قفسه سینه است و می‌تواند مراحل سومایتوجنسیس را در جنین‌های تازه تشکیل شده ترسیم کند.
بدیع الزمان جزری در ۱۲۰۶ میلادی اولین بار دنده سگمنت را برای تبدیل حرکت چرخشی به حرکت رفت و برگشتی برای کشیدن آب اختراع کرد که امروزه در صنعت مصارف زیادی دارد.
مرا به داغ سگی سوختی و درد نکرد سگم نخواندی، از این درد و داغ می سوزم
وز فلان سوی اندر آ هین با ادب تا سگم بندد ز تو دندان و لب
من که هنگام فریضه سگم اندر بغل است بی‌خود از بهر ریا نافله تا چند کنم
از فیلم‌هایی که وی در آن‌ها نقش داشته است، می‌توان به برادر کوچولو، سگم را دوست دارم، جهانگردی، ۴۵ دقیقه از هالیوود و کک‌های جنجال‌آفرین اشاره نمود.
سگم نام کردی ورم فخر نبود بدین نام فرخنده نامم بگردان
بازیی کن مراکنون تعلیم که بدان از سگم نباشد بیم
من آن سگم که پیر شدم در وفای او انصاف نیست خواجه براند زدر مرا