سپیا

سپیا

معنی کلمه سپیا در دانشنامه عمومی

سپیا (مولداوی). سپیا ( به لاتین: Speia ) یک منطقهٔ مسکونی در مولداوی است که در واحدهای اداری - سرزمینی کرانه چپ دنیستر واقع شده است. سپیا ۴۳ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.

معنی کلمه سپیا در دانشنامه آزاد فارسی

سِپیا (sepia)
رنگیزۀ قهوه ای که از ترشّحات سیاه رنگ بدن ماهی مرکّب(سپیداج) به دست می آید. بعد از ۱۸۷۰، این ماده به سبب طیف رنگی گرم تر، در نقاشی آب مرکبی جانشین بیسترشد (بیستر رنگ قهوه ای تندی است که از زغال چوب به دست می آید). سپیا در نور تند به سرعت کم رنگ می شود.

معنی کلمه سپیا در ویکی واژه

سپیا رنگ قهوه ای مایل به قرمز است.

جملاتی از کاربرد کلمه سپیا

در خصوص ریشه کاسپین اتفاق نظر وجود نداردبعضی آن را از کاوسپی به معنی گاوسپید دانسته‌اند که به یکی از اقوام منطقه گفته شده‌است. بعضی آن را نام دو قوم می‌دانند اما آنچه اتفاق وجود دارداین است که کاسپی و کاسپیان به یک قوم گفته می‌شده که بداخل فلات ایران مهاجرت کرده‌اند.
همه کاخ را کار اندام کرد پسش خان گشتاسپیان نام کرد
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به گارگین نژده در نقش واچه هوسپیان اشاره کرد. وی همچنین برندهٔ جوایزی همچون مدال گارگین نژده و هنرمند مردمی ارمنستان شده‌است.
شمار ارمنیان ساکن تبریز (بنابر آمار آلمار هوسپیان)
اسپیاتسو ۷۰٫۶ کیلومترمربع مساحت و ۱٬۱۶۴ نفر جمعیت دارد.
شمار ارمنیان جلفای اصفهان در دوره قاجار (بنابر آمار آلمار هوسپیان)
آرمناک کاراپتی هوسپیان (ارمنی: Արմենակ Կարապետի Հովսեփյան زاده ۱۸۸۲ - درگذشته ژوئیهٔ ۱۹۳۷) سیاستمدار اهل ارمنستان بود که از تاریخ ۳۰ مارس ۱۹۲۹ تا تاریخ ۲۱ نوامبر ۱۹۲۹ و بار دیگر از تاریخ ۱ اوت ۱۹۳۶ تا تاریخ ۲۹ ژوئیه ۱۹۳۷ سمت وزارت دادگستری ارمنستان را برعهده داشت. وی همچنین از تاریخ ۱۹۲۹ تا تاریخ ۱۹۳۰ سمت دادستان کل جمهوری ارمنستان را برعهده داشت.
وی همچنین در تیم ملی فوتبال ارمنستان بازی کرده‌است. هوسپیان نخستین بازی ملی خود را که یک بازی دوستانه بود در تاریخ ۱۶ مه ۱۹۹۴ در فولرتون، کالیفرنیا در مقابل ایالات متحده آمریکا انجام داده‌است.
نخستین فیلم بلند او چشمه در سال‌های ۵۱–۱۳۴۹ با همکاری تلویزیون ملی ایران ساخته شد. فیلم به صورت سیاه‌وسفید، در قطع ۳۵ میلی‌متری، مدت نمایش ۱۰۰ دقیقه و با بازی آرمان هوسپیان، جمشید مشایخی، مهتاج نجومی و پرویز پورحسینی ساخته شد. این بازیگران بازی‌هایی به‌یادماندنی از خود به یادگار گذاشتند و به این ترتیب یکی از پایه‌های سینمای موج نو ایران بنا نهاده شد. این فیلم براساس داستان چشمه هغنار نوشته مگردیچ آرمن، نویسنده مشهور ارمنی ساخته شد.
شمار ارمنیان ساکن سایر شهرها و روستاها در سال ۱۸۵۶ میلادی (بنابر آمار آلمار هوسپیان)
آرامائیس وارطانی هُوسپیان (ارمنی: Արամայիս Վարդանի Հովսեփյան؛ ۲ اسفند ۱۲۹۹ – ۱۷ مرداد ۱۳۵۹) که با نام آرمان هوسپیان شناخته می‌شود، بازیگر، کارگردان فیلم، تهیه‌کننده و نویسندهٔ ایرانی ارمنی‌تبار بود. هوسپیان در ۲۵ سال فعالیت در عرصه سینمایی، در ۵۵ فیلم نقش‌آفرینی کرد. او در سال ۱۳۳۴ جایزهٔ بهترین بازیگر مرد سال را از اولین فستیوال فیلم‌های ایرانی به خاطر بازی در فیلم چهارراه حوادث (۱۳۳۳) دریافت کرد.