سپاسگزاری

معنی کلمه سپاسگزاری در فرهنگ عمید

شکرگزاری، تشکر.

معنی کلمه سپاسگزاری در فرهنگ فارسی

سپاسداری

جملاتی از کاربرد کلمه سپاسگزاری

با وجود شیوع کرونا ویروس، در ۹ مارس، کلیسای یونان اعلام کرد که آیین سپاسگزاری، که در آن افرادی که به کلیسا می‌روند تکه‌های نانی که در شراب خیسانده شده را از یک پیاله می‌خورند، به عنوان یک عمل ادامه خواهد یافت. سینود مقدس گفت: " آیین سپاسگزاری نمی‌تواند عامل شیوع بیماری باشد"، با اینکه متروپولیس صراطیم گفت شراب بدون ضرر است زیرا خون و بدن مسیح را نشان می‌دهد و"هر کسی که در مقدسات حضور یابد به خدا نزدیک می‌شود، که قدرت شفابخشی دست اوست. "
نیز گفت: اگر خواهی بدانی سپاسگزاری آدمئی در افزایش نعمت چون است، بنگر هنگام منقصت چگونه بردباری کند.
شب کند و همش سپاسگزاری بود و صبح کند و همش یاد خدا بود. شب از غفلت خویش بیمناک خسبد و صبح از فضلی که نصیبش شده است شادمان برخیزد. اگر نفس چیزی را که او خوش ندارد، خواهد، از او باز دارد. آنچه جاودان است چون مردمک چشم خویش دوست دارد. و از آنچه زوال یابد سخت پرهیز کند.
آفات انباری ایران و طرق مبارزه با آنها کتابی از حسین سپاسگزاریان است که در سال ۱۳۴۵ منتشر و برندهٔ جایزه کتاب سال سلطنتی شد.
در گیلان به ویژه در روستاها، بیشتر از هر جای ایران مهرگان جشن گرفته می‌شود. زمان همه این جشن‌ها مصادف است با پایان فصل برداشت محصولات کشاورزی. در واقع این جشن‌ها مراسم سپاسگزاری از ایزد مهر و بار آوری است که یاور چند هزار سالهٔ دهقانان در امر کاشت و برداشت می‌باشد. در بسیاری از روستاهای گیلان جشن خرمن در این ایام برگزار می‌شود.
پرونده مهم دیگری، به توقیف سرلشکر آزموده (دادستان دادگاه دکتر مصدق) و ایجاد شور و هیجان و خوشحالی شدیدی بین مردم انجامید. به دنبال این توقیف، محمد مصدق عکس امضا شده خود را برای سیدجوادی فرستاد و از او سپاسگزاری کرد.[نیازمند منبع]