سویل
معنی کلمه سویل در لغت نامه دهخدا

سویل

معنی کلمه سویل در لغت نامه دهخدا

سویل.[ س َ ] ( ع ص ) برابر. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه سویل در فرهنگ فارسی

برابر

معنی کلمه سویل در فرهنگ اسم ها

اسم: سویل (دختر) (ترکی) (تلفظ: sevil) (فارسی: سِويل) (انگلیسی: sevil)
معنی: لایق، محبت، دوست داشته شده

معنی کلمه سویل در دانشنامه عمومی

سِویل یا سویا ( به اسپانیایی: Seville; تلفظ:  ( شنیدن ) مرکز بخش خودمختار اندلس و استان سِویل در کشور اسپانیا و بزرگ ترین شهر آن و چهارمین شهر بزرگ اسپانیا است. این شهر در پایین دست رودخانه گوادالکیبیر، در جنوب غربی شبه جزیره ایبریا واقع شده است.
سویل در سال ۲۰۲۱ دارای جمعیت شهری حدود ۶۸۵۰۰۰ نفر و جمعیت کلان شهری حدود ۱٫۵ میلیون نفر بوده است که آن را به بزرگ ترین شهر اندلس، چهارمین شهر بزرگ اسپانیا و بیست و ششمین شهر پرجمعیت اتحادیه اروپا تبدیل می کند. شهر قدیمی آن، با مساحت ۴ کیلومتر مربع ( ۲ مایل مربع ) ، شامل سه سایت میراث جهانی یونسکو است: مجموعه کاخ آلکازار، کلیسای جامع و آرشیو عمومی بومیان آمریکا. بندر سویل، واقع در حدود ۸۰ کیلومتری ( ۵۰ مایلی ) اقیانوس اطلس، تنها بندر رودخانه ای در اسپانیا است.
از جاذبه های گردشگری آن کلیسای جامع سویا است.
پایتخت اندلس دارای دمای گرم در تابستان است و حداکثر دمای روزانه به طور معمول بالای ۳۵ درجه سانتیگراد ( ۹۵ درجه فارنهایت ) در ژوئیه و اوت است.
سویل تقریباً ۲۲۰۰ سال قدمت دارد. گذر تمدن های مختلف که در رشد آن مؤثر بوده و این شهر را با شخصیتی متمایز و یک مرکز تاریخی بزرگ و به خوبی حفظ کرده است.
در اسطوره ها بنیانگذار شهر هرکول ( هراکلس ) است که معمولاً با نام ملقرت خدای فنیقی شناخته می شود، که اسطوره می گوید از طریق تنگه جبل الطارق به اقیانوس اطلس رفت و مناطق تجاری را در مکان های کنونی کادیس و سویل تأسیس کرد.
سویل به عنوان شهر رومی فنیقی ( هیسپال ) تأسیس شد. این شهر از زمان رومیان به هیسپال و بعدها به هیسپالیس معروف بود. هیسپالیس به یکی از بازارهای بزرگ و مراکز صنعتی هیسپانیا تبدیل شده بود.
پس از فتح اندلس توسط مسلمانان ظاهراً به دست موسی بن نصیر در سال ۷۱۱ سویل به نام اِشْبیلیّه ( Ishbīliya ) شناخته شد، پس از فروپاشی خلافت قرطبه در اوایل قرن یازدهم، به مرکز تایفای مستقل سویل تبدیل شد. بعدها توسط خلافت های مرابطون و موحدون اداره شد.
در قرن سیزدهم تسخیر خلافت اسلامی توسط مسیحیان رخ داد، فردیناند سوم سویل را در سال ۱۲۴۷ محاصره کرد. محاصره دریایی هم برای جلوگیری از امداد رسانی به شهر انجام شد. شهر در ۲۳ نوامبر 1248 پس از پانزده ماه محاصره تسلیم شد. در شرایط تسلیم، اخراج جمعیت مطرح شده بود و منابع معاصر نیز ظاهراً تأیید می کنند که حرکت توده ای از مردم به خارج از سویل واقعاً رخ داده است. در سال ۱۲۴۸ به تاج کاستیا پیوست.
معنی کلمه سویل در فرهنگ فارسی
معنی کلمه سویل در فرهنگ اسم ها

معنی کلمه سویل در ویکی واژه

دوست داشتنی

جملاتی از کاربرد کلمه سویل

آرنولد تئودور نوردزیک در ۵ ژانویه ۱۹۱۱ در ماریسویل، اوهایو به دنیا آمد او وارد دانشگاه ایالتی اوهایو شد و در سال ۱۹۳۲ مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته فیزیک گرفت. او سپس به دانشگاه کالیفرنیا، برکلی رفت و در سال ۱۹۳۵ پایان نامه دکترای خود را زیر نظر رابرت اوپنهایمر در مورد "پراکندگی تابش توسط یک میدان الکتریکی" نوشت.
من چنین سرمست یارم سن نجک من سویله گل غیرعشقش نیست کارم سن نجک من سویله گل
در مارس ۲۰۰۸, پاستافاریان‌ها در کروسویل، تنسی، اجازه پیدا کردند مجسمه‌ای از هیولای اسپاگتی پرنده را جهت حفظ آزادی بیانشان، در چمن دادگاه قرار دهند و اقدام به این کار کردند. این ماجرا مورد توجه وبلاگ‌ها و سایت‌های خبری کشور قرار گرفت و حتی مجلهٔ رولینگ استون آن را پوشش داد. پس از مدتی بر اثر جدال‌هایی که دربارهٔ آن درگرفت، مجسمه مذکور را همراه دیگر پیکره‌های قدیمی مسیحیان از محل برداشتند. در دسامبر ۲۰۱۱، پاستافاریانیسم یکی از مذاهب مختلفی بود که حق داشتند اجزای نمایش خود را در محوطهٔ دادگاه لودون در لیسبورگ، ویرجینیا، مستقر نمایند.
عشق او ماند به آتش می بسوزد عود دل خوش گل منی یا قریدش سن نجک من سویله گل
مده سرمایه نقد حیات خویش را از کف مخور جانا فریب نفس و تسویلات شیطان را
این دویی باشد ز تسویلات نفس من توام، ای من تو، در وحدت تو من
نخستین اجرای رسمی او در سن ۱۶ سالگی و در سالن مشهور «تئاتر سان کارلو» بود که در نقش «رُزینا» در اپرای «آرایشگر شهر سویل» اثرِ «جواکینو روسینی» هنرنمایی کرد و بعدها به یکی از مشهورترین نقش‌های او در اپرا مبدل شد.
یاد او ورد زبانم ورد او درمان جانم مهر او نور روانم سن نجک من سویله گل
اهل الهام خدا عین الحیات اهل تسویل هوا سم الممات
اسویلین روسینوف (بلغاری: Свилен Алдинов Русинов؛ زادهٔ ۲۹ فوریهٔ ۱۹۶۴) بوکسور اهل بلغارستان است.
وی در دربار خلیفه معتمد کار می‌کرد و باغ گیاه‌شناسی حائط السلطان را در سویل برای وی ایجاد کرد.
النور در بورگوس به دنیا آمد. پدر وی فرناندوی سوم، پادشاه کاستیا و مادرش ژوان، کنتس پونتیو بود. او پس از مادربزرگش، النور انگلستان، ملکه کاستیا به این نام شهره گشت. النور دومین فرزند از ۵ فرزند فردیناند و ژوان بود. برادر بزرگترش، فردیناند در سال ۱۲۳۹ و برادر کوچکتر وی نیز در سال ۱۲۴۲ متولد گردید. چنین به نظر می‌رسد که النور آموزش‌های مختلفی را به دلیل عضویت در خاندان سلطنتی از سر گذرانده که بسیار بالاتر از حد طبیعی است و همچنین فعالیت‌ها و داشته‌های ادبی وی نیز به عنوان یک ملکه مورد توجه و تقویت قرار می‌گیرد. در سال ۱۲۵۲ هنگامی که پدرش در سویل با مرگ دست و پنجه نرم می‌کرد، النور بر بالین وی حاضر بود.
جامه و عمامه و مسواک و ریش و شانه چیست هان و هان از دام تسویلات شیطانی گریز
أحمد محمد محمد سویلم (زاده ۱۹۴۲ میلادی در بیلا، استان کفرالشیخ، مصر) از شاعران مصری است.
ادیرسویل ۲۳٫۶ کیلومترمربع مساحت و ۴٬۶۴۸ نفر جمعیت دارد و ۲۱۹ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
من به کام دل رسیدم مونس جان را پدیدم گفتم اسرار و شنیدم سن نجک من سویله گل
من به عشق او تمامم عاشقان را من امام رهنمای خاص و عامم سن نجک من سویله گل
ابن بصال که اصالتاً اهل تولیدو بود، پس از فتح تولیدو توسط آلفونسوی ششم در سال ۱۰۸۵، به سویل نقل مکان کرد.
نخستین آموزش‌های ابن رشد در زمینه فقه مالکی است. او نزد پدرش الموطأ مالک را آموخت. سپس تحصیلاتش را در رشته‌های کلام و حقوق و پزشکی ادامه داد و مدّت‌ها نیز در شهرهای «اشبیلیه» (سویل کنونی) و «قرطبه» به کار قضاوت اشتغال داشت. او به بقای ماده و وجود یک حقیقت ابدی با خدا معتقد بود و متذکر شد که گاهی فلسفه با دین ناسازگاری تام دارد و از این جهت دیدگاه‌های دوگانه‌ای اظهار داشته است.
غرقهٔ دریای عشقم بلبل گویای عشقم گلشن بویای عشقم سن نجک من سویله گل