سویت
معنی کلمه سویت در لغت نامه دهخدا

سویت

معنی کلمه سویت در لغت نامه دهخدا

سویت. [ س َ وی ی َ ] ( ع اِمص ) برابری با اعتدال. ( غیاث اللغات ). راستی. ( مهذب الاسماء ). یکسانی و همواری : و آنچه حطام دنیاوی است به مقتضی شریعت مصطفی صلوات اﷲ علیه بسویت قسمت رود. ( ترجمه تاریخ یمینی ). میان بیوه زنان و ارباب نعمت جاه سویتی به انصاف ظاهر گشت. ( ترجمه تاریخ یمینی ).
غم هجران بسویت تر از این قسمت کن
کین همه درد بجان من تنها نرسد.سعدی.و ضمان نامه ای داد که قم را مساحت کند و بپیماید بر سبیل سویت وعدالت. ( تاریخ قم ص 102 ).
سویة. [ س َ وی ی َ ] ( ع اِمص ) راستی وبرابری. یقال : هم علی سَویَّة؛ ای استواء. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). راستی و همواری. ( دهار ) :
به نمازی غله دادی و زر و سیم
به کافر هم بر این سان بر سویه.سوزنی.|| ( اِ ) از مراکب داهان و مساکین است. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). || آن گلیم پر ازکاه نیز که بر پشت ستور انداخته سوار شوند. ج ، سوایا. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ).

معنی کلمه سویت در فرهنگ معین

[ فر. ] (اِ. ) ۱ - قطعة موسیقی که شامل چند نمایشنامه است . ۲ - آپارتمان کوچکی که کلیه امکانات رفاهی را در خود جای داده است ، سراچه (فره ).

معنی کلمه سویت در فرهنگ عمید

= سوئیت

معنی کلمه سویت در فرهنگ فارسی

شورای نمایندگان کارگران دهقانان و سربازان در حکومت اتحاد جماهیر شوروی .
برابری با اعتدال راستی یکسانی و همواری

معنی کلمه سویت در دانشنامه عمومی

سویت ( به لاتین: Svit ) یک شهرک در اسلواکی با جمعیت ۷٬۶۰۸ نفر است که در Poprad District واقع شده است.
معنی کلمه سویت در فرهنگ معین
معنی کلمه سویت در فرهنگ عمید
معنی کلمه سویت در فرهنگ فارسی

معنی کلمه سویت در ویکی واژه

قطعة موسیقی که شامل چند نمایشنامه‌
آپارتمان کوچکی که کلیه امکانات رفاهی را در خود جای داده‌است، سراچه (فره)

جملاتی از کاربرد کلمه سویت

آواناتا در اول ژانویه ۲۰۱۸ تأسیس شد و بخش اعظم استان پیشین قاسویتسوپ را دربر می‌گیرد.
در مسابقات جهانی دوومیدانی 2019 که در دوحه برگزار شد، او مدال نقره ماده امدادی 4 در 400 متر زنان را با دویدن در گرما به دست آورد. این تیم متشکل از هولوب-کوالیک، پاتریچا ویسزکیویچ، سویتی-ارستیک و باومگارت-ویتان بود.
لحظه ای بنده نوازی کن ایا بنده نواز ای که باشد بسویت باز مرا چشم نیاز!
بنا بر گفتهٔ کلاسویتز، یک راهبرد نظامی موفق ممکن است راهی به سوی پایان باشد اما خودش به پایان نمی‌رسد. نمونه‌های زیادی در تاریخ وجود دارند که نشان می‌دهند پیروزی نظامی در میدان نبرد منتج به صلح طولانی‌مدت، امنیت یا آرامش نشده‌است.
۱۶ پارک ملی در آلمان شامل یاسموند ناتسیونال پارک، وشترن پومرانیا لاگوون آرا ناتسیونال پارک، موریتس ناتسیونال پارک، پارک ملی دریای وادن، هارتس ناتسیونال پارک، هاینایش ناتسیونال پارک، بلاک فورشت ناتسیونال پارک، زاکسون سویتسرلاند ناتسیونال پارک، پارک ملی جنگل بایرن و پارک ملی برشتسگادن هستند. علاوه بر این، ۱۷ ذخیره‌گاه زیست‌کره، و ۱۰۵ پارک طبیعی در این کشور وجود دارد. بیش از ۴۰۰ باغ‌وحش و پارک حیوانات در آلمان فعالیت می‌کنند. باغ‌وحش برلین که در سال ۱۸۴۴ افتتاح شد، قدیمی‌ترین باغ‌وحش در آلمان است و ادعا می‌کند که جامع‌ترین مجموعهٔ گونه‌ها در جهان را داراست.
کشیدم در بَرَت ناگاه و شد در تابْ گیسویت نهادم بر لبت لب را و جان و دل فِدا کردم
از لعل روان بخشت گه عیسی مریم شو وز اژدر گیسویت گه موسی عمران باش
می‌سوزم ازین رشک که در حشر به سویت هر لحظه شهیدی پی خون خواستن آید
تویی آب حیات از چشمه نوش چو اسکندر منم مایل به سویت
الینا اسویتولینا (اوکراینی: Еліна Михайлівна Світоліна؛ زادهٔ ۱۲ سپتامبر ۱۹۹۴) یک تنیس‌باز اهل اوکراین است.
منم حاضر منم ناظر بسویت منم در حالت در های و هویت
به سویت سیل تهمت‌ها، نود سالی سرازیرست
ایدهٔ نخست برای سناریو شامل شعبده‌بازی بود که توسط خرگوشش ترک می‌شود. سپس خرگوش دیگری وارد کار شعبده‌باز می‌شود؛ سویتلند این را با ستاره‌ای متولد شده‌است (۱۹۳۷) مقایسه کرده‌است. پس از ورود به کار، خرگوش دچار اضطراب اجرا می‌شود که انواع پیامدها را برای شعبده‌باز در پی دارد. مشکل این ایده، این دانسته شد که بسیار پیچیده و طولانی است و برآورد شد که نیازمند ساخت فیلمی با نزدیک به سه دقیقه زمان بیشتر است و در نهایت دوباره روی ایده کار شد.
غرض چون پرده بر رویت فتاده چنین دیدار هر سویت فتاده
چون ز زلف و گیسویت هم پنجه هم زنار دارد
خلعتی خاص بود گیسویت از شعر سیاه که ز سر تا به قدم هست به بالای تو خوش
چنان در غم بُدم مسیکن و حیران نمیدانستم این ره سویت ای جان
بیالیاتسکی در وایارتسیلیا، در کارلیای امروزی روسیه، در یک خانواده بلاروسی متولد شد. پدر وی ویکتور بیالیاتسکی یکی از اهالی بومی منطقه راهکو است، مادرش نینا اهل منطقه نارولیا است. در ۱۹۶۵ جمع خانواده به بلاروس بازگشتند تا در سویتلاهورسک، که در منطقه گومل است مستقر شوند.
شیندلر در سال ۱۹۰۸ در سویتاوی متولد و در همین شهر بزرگ شد و تا سال ۱۹۳۶ در شغل‌های مختلفی فعالیت کرد. او در سال ۱۹۲۸ با امیلی شیندلر ازدواج کرد و با او دارای دو فرزند پسر و دختر شد. شیندلر در سال ۱۹۳۶ به استخدام سرویس اطلاعات نظامی آلمان نازی، «آبور» درآمد و در ۱۹۳۹ به حزب نازی پیوست. او پیش از آغاز جنگ جهانی دوم به جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات نظامی در چکسلواکی و لهستان برای نازی‌ها می‌پرداخت. پس از افشای فعالیت‌های جاسوسی‌اش، به دلیل خیانت و افشای اسرار راه‌آهن چکسلواکی به آلمانی ها به اعدام محکوم شد. حمله هیتلر به چکسلواکی در سال ۱۹۳۹ مانع از اجرای حکم اعدام وی شد.
بین سال‌های۱۹۵۳ و۱۹۵۷، در بیمارستان عمومی ماساچوست، دکتر ویلیام سویت در آزمایشی به یازده بیمار لاعلاج، کما و نیمه کماتوز اورانیوم تزریق کرد تا، از جمله، قابلیت حیات آن به عنوان یک درمان شیمی‌درمانی در برابر تومورهای مغزی را تعیین کند. اما یکی از بیماران (یکی با تشخیص اشتباه بود). دکتر سویت، که در سال۲۰۰۱ درگذشت، اظهار داشت که رضایت از بیماران و نزدیکانش گرفته شده‌است.