سوگوار

معنی کلمه سوگوار در لغت نامه دهخدا

سوگوار. ( ص مرکب ) ( از: سوگ + وار، پسوند اتصاف ). ( از حاشیه برهان قاطع چ معین ). مصیبت زده. صاحب ماتم را گویند چه سوگ به معنی ماتم و وار به معنی صاحب است. ( برهان ). ماتم زده. ( فرهنگ رشیدی ) :
بدو گفت پیران که ای شهریار
چه بودت که گشتی چنین سوگوار.فردوسی.همه سوگوار و پر از آب روی
سوی راه ایران نهادند روی.فردوسی.آن روز قوی و شاد بودم
امروز ضعیف و سوگوارم.ناصرخسرو.ز کفار مکه نبود ایچ کس
به دل ناشده سوگوار علی.ناصرخسرو.عجب دارم زبخت دشمن تو
که بر خود خندد و ناسوگوار است.مسعودسعد.اما چکنم قبول کن عذر
کز مرگ امام سوگوارم.خاقانی.نه همدردی مرا نه غمگساری
همی گریم چنین چون سوگواری.نظامی.روز مجلس بود مردی سوگوار
زآنکه خر گم کرده بود آن بی قرار.عطار.سرگشته و سوگوار از آنم
شوریده و خسته دل از اینم.عطار.گرچه مینالد بجان او سوگوار
دل شکسته سینه خسته گو بزار.مولوی.مدام از پریشانی روزگار
دلش حسرت آلود و تن سوگوار.سعدی.شبی بکلبه احزان دوستان آیی
دمی انیس دل سوگوار من باشی .حافظ.رجوع به سوکوار شود.

معنی کلمه سوگوار در فرهنگ معین

(ص مر. ) ۱ - مصیبت زده ۲ - اندوهگین .

معنی کلمه سوگوار در فرهنگ عمید

مصیبت دیده، ماتم زده، ماتم دار، عزادار، غمگین، سوگ دار، سوگ زده، سوگی.

معنی کلمه سوگوار در فرهنگ فارسی

مصیبت دیده، ماتم زده، ماتمدار، عزادار، غمگین
( صفت ) ۱ - مصیبت زده ماتم دار . ۲ - اندوهگین غمگین .
مصیبت زده صاحب ماتم را گویند چه سوگ بمعنی ماتم و وار بمعنی صاحب

معنی کلمه سوگوار در ویکی واژه

مصیبت زده
اندوهگین.

جملاتی از کاربرد کلمه سوگوار

خروش سپه دید و زاری شنید همه مویه و سوگواری بدید
از زمان شروع درگیری در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، اعتراضاتی، از جمله تظاهرات‌ها، کارزارها، و مراسم سوگواری مربوط به جنگ اسرائیل و حماس در سراسر ایالات متحده آمریکا به عنوان بخشی از پدیده گسترده‌تر اعتراضات جنگ اسرائیل و حماس در سراسر جهان رخ داده است.
در سوگ تو منکه سوگوارم از دیده سرشک خون ببارم
واحد کانون فرهنگی این امامزاده علاوه بر کاربرد زیارتی و مذهبی. از فضای آن جهت برگزاری کلاس‌های گوناگون آموزشی برای تمامی گروه‌های سنی استفاده می‌کند و یکی از مراکز تجمع اهالی منطقه برای برگزاری مراسم مذهبی، اعیاد و جشن‌ها و سوگواری‌ها می‌باشد.
آن ابرو بین به قابلی طاق اینست که سوگوارم از وی
به اندرز ایشان همی لب گشاد شکیبایی از سوگواری بداد
شمار سوگواری
در پنجمین روز برای نخستین بار اعتراضاتی در شهرری در جنوب تهران برگزار شد و همزمان برخی در برابر تئاتر شهر با بازماندگان کشته‌شدگان متروپل همدردی کردند. معترضان شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند. حضور نیروهای امنیتی در مراسم سوگواری حسینیه عرب‌های شهر ری چشم‌گیر بود. همچنین تجمعاتی اعتراضی در آبادان و دزفول هم شکل گرفت.
آلبرتینا سیسولو در ۲ ژوئن ۲۰۱۱ در سن ۹۲ سالگی در خانه خود در شهر ژوهانسبورگ درگذشت و آفریقای جنوبی سوگوار مرگ یکی از نمادهای ضد آپارتاید شد. نلسون ماندلا، رئیس‌جمهوری پیشین آفریقای جنوبی، در بیانیه‌ای مرگ «ما سیسولو» را از دست دادن یک جواهر، توصیف کرد.
به وصلم تربیت فرما، که دایم میان درد هجران سوگوارم
یکی دیگر از شاعران مهم این دوره جان کلر (۱۸۶۴-۱۷۹۳) نام داشت. او پسر یک کارگر مزرعه بود که به دلیل نمایش پرشکوه زندگی روستایی و سوگواری برای تغییرات این نواحی نامدار شد. شعر او در سده ۲۰ میلادی به شدت مورد توجه و ارزیابی دوباره قرار گرفت و امروزه او را به عنوان یکی از مهم‌ترین شاعران سده ۱۹ می‌شناسند. جاناتان بیت، زندگی‌نامه‌نگار وی می‌نویسد که «کلر بزرگ‌ترین شاعر طبقهٔ کارگر است که انگلستان تا به حال به خود دیده‌است. هیچ‌کس تاکنون با این توان دربارهٔ طبیعت، طفولیت روستایی و انسان جداافتاده و ناپایدار نسروده‌است.
مردم روستای اسکلو مانند دیگر روستاهای آذربایجان، مراسم اعیاد ملی مانند نوروز و چهارشنبه سوری و اعیاد مذهبی فطر و قربان را با تشریفات کامل برگزار می‌کنند و در ایام عزاداری‌های مذهبی به سوگواری می‌پردازند.
سپس نیم کادیش بعد شمونه اسره یا امیدا و بعد کادیش کامل. سفاردیان بعد از آن مزمور ۱۲۱ بعد کادیش سوگوار بعد بارخو و بعد علینو را می‌خوانند. اسکنازهای خارج از اسراییل نه مزمور ۱۲۱ می‌خوانند و نه بارخو را تکرار می‌کنند بلکه مستقیم علینو و بعد کادیش سوگوار را می‌خوانند و اگر در اسراییل باشند بعد از کادیش سوگوار بارخو می‌خوانند.
جامعه اسرائیل با شنیدن خبر مرگ اسحاق رابین به شدت متأثر شد، بطوری‌که صدها هزار اسرائیلی با تجمع در مقابل مکانی که اسحاق رابین در آنجا به قتل رسید به‌طور خودجوش گرد آمدند و با روشن کردن شمع و خواندن اشعار صلح به سوگواری وی مشغول شدند. در پی اعلام خبر ترور وی در اسرائیل عزای عمومی اعلام شد. بسیاری از رهبران جهان در مراسم خاکسپاری اسحاق رابین شرکت کردند. از آنجمله می‌توان به بیل کلینتون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا، حسنی مبارک رئیس‌جمهور مصر، ملک حسین پادشاه اردن و بسیاری دیگر از رؤسای جمهور و نخست وزیران کشورهای مختلف جهان اشاره کرد.
همی گفت و زینگونه زاری نمود به مرگ پسر سوگواری نمود
ابر نیلی دیده گریان چون زنان سوگوار گل عقیقی روی خندان چون بتان شادکام
شنیدم چو این زان شه ارجمند نوا سوگوارانه کردم بلند
جنگ اسرائیل و حماس اعتراضات، تظاهرات‌ها و سوگواری‌هایی را در سراسر جهان برانگیخته است. این رویدادها بر موضوعات مختلفی از جمله درخواست آتش‌بس، پایان حصر و اشغال گری، بازگشت گروگان‌های اسرائیلی، اعتراض بر جنایات جنگی و فراهم آوریکمک‌های بشردوستانه برای غزه متمرکز بود. اعتراضات علیه اقدام اسرائیل در غزه به‌طور قابل توجهی در سراسر جهان عرب گسترده بود. از زمان آغاز جنگ در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، تعداد کشته‌ها از ۳۰۰۰۰ نفر فراتر رفته است.
منبر که پایه پایه‌اش از پایبوس وی سرگرم بود پای به گل ماند سوگوار