سونا
معنی کلمه سونا در لغت نامه دهخدا

سونا

معنی کلمه سونا در لغت نامه دهخدا

سونا. ( اِ ) بهندی اسم ذهب است. ( فهرست مخزن الادویه ). طلا. ( الفاظ الادویه ). رجوع به سونه شود.

معنی کلمه سونا در فرهنگ معین

(سُ ) [ فر از فنلاندی . ] (اِ. ) حمامی دارای اتاق یا اتاق های بسیار گرم و معمولاً حوضچة آب سرد که پس از ماندن در اتاق گرم و عرق ریختن ، در حوضچة آب سرد غوطه می خورند و بر دو نوع است : سونای خشک و سونای بخار.

معنی کلمه سونا در فرهنگ فارسی

بهندی اسم ذهب است طلا

معنی کلمه سونا در فرهنگ اسم ها

اسم: سونا (دختر) (ترکی) (تلفظ: sonā) (فارسی: سونا) (انگلیسی: sona)
معنی: طلا، زیبا و قشنگ، زیبای آب ها، ( در ترکی ) ) مرغابی، ( در ترکی ) به معنی مرغابی

معنی کلمه سونا در دانشنامه عمومی

سونا ( به فنلاندی: sauna ) یا گرم خانه اتاقی کوچک در اصل ساخته شده از چوب درخت سرو با دمای محیطیِ کنترل شده است که به منظور بهره گیری از هوای گرم در حالت خشک یا مرطوب مورد استفاده قرار می گیرد. سونا مکانی برای استراحت، تجدید قوا، رسیدن به آرامش ذهن، روان و جسم است. زادگاه اولیهٔ سونا نامشخص است، اما بسیاری، زادگاه سونا به شکل امروزی را کشور فنلاند و برخی دیگر در شمال روسیه می دانند.
واژهٔ سونا از زبان فنلاندی به زبان های دیگر رفته است.
تامپره ، دومین شهر بزرگ فنلاند ، به طور رسمی "پایتخت سونا جهان" اعلام شد.
فرهنگ استفاده از سونا در کشورهای مختلف متفاوت است. در آلمان مردم «کاملاً برهنه» وارد سونا می شوند و تنها از یک حوله به عنوان زیرانداز استفاده می کنند.
سونا انواع مختلفی وجود دارد؛ از جمله،
• سونا خشک: سونای فنلاندی که معمولاً در آن از گرمای خشک استفاده می شود .
• سونا بخار: حمام ترکی که رطوبت بیشتری دارد.
• سونا، انتخابی عالی برای سم زدایی از بدن است که باعث تعریق می شود و بدن را پاکسازی می کند.
• گرمای سونا می تواند خستگی را کاهش دهد.
• استرس را از بین ببرد.
• بدن و ذهن را آرام کند.
• خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می دهد.
• بازسازی عضلات و رباط های آسیب دیده را سرعت می بخشد.
• گردش خون و نشاط را افزایش می دهد.
• سونا روند پیری را کند می کند.
• کاهش دردهای عضلانی
• سونا می تواند به روند لاغری کمک کند.
• تنفس و تنش زدایی
• و . . . .
سونا خشک حتماً باید از چوب روسی ساخته شود که به صورت لنبه سونایی شکل داده شده باشد. این لنبه ها با شیارهایی که دارند درون یکدیگر رفته و به چوب زیرسازی ( که قبلاً به دیوار وصل می شود ) متصل می شوند برای صندلی ها از چوبی به نام کف صندلی استفاده می شود که با آن صندلیها را یک طبقه یا دوطبقه می سازند. رنگ سونا نباید به صورت معمول بقیه رنگهای چوب باشد ( به دلیل سرطان زا بودن ) و در آن فقط از سیلر و کیلر استفاده می کنند.
• چوبِ زیرسازی
• پشم شیشه یا یونولیت برای عایق کاری
• لنبه سونایی
• چوبِ کف صندلی
• فیتیله و نبشی
• چوبِ چهارچوب برای در و پنجره
• هیتر برای گرم کردن سونا
• سنسور دود و دماسنج و ساعت شنی و آباژور برای روشنایی
• و لوازم غیرضروری دیگر
سونا (ایتالیا). سونا ( به ایتالیایی: Sona ) یک کومونه در ایتالیا است که در استان ورونا واقع شده است. سونا ۴۱٫۱۴ کیلومتر مربع مساحت و ۱۶٬۸۵۶ نفر جمعیت دارد و ۱۶۹ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
شهرهای Wadowice و وایلر - زیمربرگ خواهرخوانده های سونا ( ایتالیا ) هستند.
سونا (خواننده). سونا ( ارمنی: Սոնա؛ انگلیسی: Sona؛ زادهٔ ۱۵ ژوئیهٔ ۱۹۷۳ ) خواننده اهل ارمنستان در ژانر موسیقی راک، جاز فیوژن است. وی از سال ۱۹۹۱ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده است. وی یکی از مربیان مسابقه خوانندگی تلویزیونی صدای ارمنستان بوده است.
وی با نام کامل سونا سارکیسیان ( ارمنی: Սոնա Սարկիսյան ) در ۱۵ ژوئن ۱۹۷۳ در به دنیا آمد.
معنی کلمه سونا در فرهنگ معین
معنی کلمه سونا در فرهنگ فارسی
معنی کلمه سونا در فرهنگ اسم ها

معنی کلمه سونا در دانشنامه آزاد فارسی

سونا (sauna)
(یا: حمام بخار) این نوع حمام که با حرارت خشک سبب تعریق می شود، از اتاقکی تشکیل می یابد که دمای آن تا حدود ۹۰ درجۀ سانتی گراد بالا می رود. حمام کننده معمولاً چند دقیقه در اتاقک می ماند و سپس دوش آب سرد می گیرد یا شنا می کند. بیشتر باشگاه ها و مراکز ورزشی دارای حمام بخار هستند. چون فنلاندی ها با ریختن آب سرد بر روی سنگ داغ مقادیر کمی بخار تولید می کرده اند، این عمل آنان را منشأ احداث حمام های بخار می دانند. شکل سنتی آن نیز با زدن ترکۀ درخت غان به روی پوست برای تحریک گردش خون و سپس رفتن به داخل آب دریاچه و یا به میان برف در هوای آزاد همراه بوده است.

معنی کلمه سونا در ویکی واژه

حمامی دارای اتاق یا اتاق‌های بسیار گرم و معمولاً حوضچة آب سرد که پس از ماندن در اتاق گرم و عرق ریختن، در حوضچة آب سرد غوطه می‌خورند و بر دو نوع است: سونای خشک و سونای بخار.
حمامي داراي اتاق يا اتاق هاي بسيار گرم که بر دو نوع است: سوناي خشك و سوناي بخار.
در زبان ترکی آذربایجانی سونا به معنای "قو" و یا "اردکی" که در ناحیه سرش پرهای سبزرنگ دارد می‌باشد و جهت مدح زیبایی بیش از اندازه زیبا رویان به کار می‌رود.
در زبان هندی سونا به معنای "طلا" می‌باشد.
در زبان ترکمنی به معنای "دوست داشتنی" می باشد

جملاتی از کاربرد کلمه سونا

دؤشلرینده سونالار سینه سی تک شوخ ممه لرده
وعده افسونان طلسم انتظارم کرده‌اند پای تا سر یک دل امیدوارم کرده‌اند
وان چکاوک به لب جوی پی صید هوام همچو مارافسا پیوسته کند افسونا
اما ابتدای حال که نطفه در رحم افتد به امر حق در تربیت زحل بود، و ماه دوم در تربیت مشتری، و ماه سوم در تربیت مریخ و ماه چهارم در تربیت آفتاب دیگر زهره، دیگر عطارد پس ماه هفتم قمر،دیگر زحل،دیگرباره چون به مشتری رسد که ماه نهم باشد متولد شود و شاید که در هفت ماهگی متولد شود و بقا یابد و بزرگ شود، و در هشت ماهگی اگر متولد شود بقا نیابد، به سبب آنکه در ماه هشتم باز تربیت به زحل رسد و طبیعت او سرد و خشک است همچون طبیعت موت، و نحس اکبر است و در نهم بیشتر بقا یابد که در تربیت مشتری باشد که ماه نهم باز تربیت به او رسد و مشتری گرم و تر و سعد اکبر است و مزاج حیات دارد که گرم و تر است. و از این طریق که بیان کرده شد حق تعالی در کلام مجید خود ذکر فرموده قوله تعالی: «و لقد خلقنا الانسان من سلالة من طین ثم جعلناه فی قرار مکین ثم خلقنا النطفة علقة فخلقنا العلقة المضغة فخلقنا المضغة عظاما فکسونا العظام لحماثم انشأناه خلقاً آخر فتبارک اللّه احسن الخالقین».
حزین ، از معجز لعل که تعلیم سخن داری؟ خروشت، مهر بر لب می زند جادوفسونان را
ارجُن، برپایه مهاباراتا، به کارگیری رزم افزارها را از دروناچارج فراگرفت و شاگردِ گرامی، ویژه و چیره دست وی به شمار می رفت؛ چنان که در آزمونی که دروناچارج فراهم کرده بود، از اسونات هامان پسر درون در کمانگیری پیشی گرفت. او با چیره دستی خویش در کمانگیری توانست دروپدی دختر درائوپاد پادشاه پنچال را به همسری خود درآورد.
همچنین از سونات پیانوی شمارهٔ ۱ لودویگ وان بتهوون، اپوس دوم، موومان چهارم، در ترک‌های سوم و نهم استفاده شده‌است.
آلا بوریسونا پوگاچوا (به روسی: Алла Борисовна Пугачёва) زادهٔ ۱۵ آوریل ۱۹۴۹ در مسکو خواننده و هنرپیشهٔ اهل روسیه است. پوگاچوا فعالیت هنری‌اش را از سال ۱۹۶۵ آغاز کرد که تابه‌امروز ادامه دارد. او نماینده روسیه در مسابقه آواز یوروویژن ۱۹۹۷ بود و تا آن سال بیش از ۲۵۰ میلیون نسخه از آثارش را به فروش رساند. یکی از مشهورترین اجراهای او میلیون‌ها گل سرخ است.
استاتسونا ۷٫۵ کیلومترمربع مساحت و ۶۷۲ نفر جمعیت دارد.
یوشی‌ترو به سختی به عنوان یک شوگون پذیرفته شد. پدر او به منظور بازگشت خود به کیوتو یک پیمان صلح با هوسوکاوا هاروموتو بست. اما میوشی ناگایوشی (از خاندان میوشی) که در خدمت هوسوکاوا هاروموتو بود از او جدا شد و به طرفداری هوسوکاوا اوجیتسونا درآمد. آنها در نهایت یوشی‌هارو و همچنین هوسوکاوا هاروموتو را از کیوتو بیرون راندند. در سال ۱۵۵۰، یوشی‌هارو (پدر یوشی‌ترو) درگذشت بدون اینکه بتواند به کیوتو برگردد.
اسوناپرویر در ترکیب با اینترفرون پگیله شده و ریباویرین و همچنین در رژیم‌های بدون اینترفرون با سایر عوامل ضد ویروسی مستقیم از جمله داکلاتاسویر آزمایش می‌شود.
برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ، به فرایند تحلیل، درک و ساخت تصویر ذهنی جهانی بیرونی از شما است.
برگزاری کنسرت‌های گوناگون با همراهی ارکستر فیلارمونیک سونات و همکاری مشترک با خوانندگانی چون وحید تاج، اجرا در دانشگاه‌های استان مازندران از جمله دانشگاه علوم پزشکی بابل، دانشگاه آزاد قائم‌شهر، دانشگاه فرهنگ وهنر ساری، اجرا در اختتامیه جشنواره تئاتر تیرنگ حوزه هنری و اختتامیه جشنواره تئاتر مازندران از دیگر فعالیت‌های این گروه می‌باشد.
الیاس شاه در سیستان به دنیا آمد. او فردی پیرو مذهب سنی بود، که به مقاماتی سلطان‌نشین دهلی رسید. در اوایل قرن چهاردهم، سلطان نشین دهلی، بنگال را به سه استان با مرکزیت شهرهای ساتگائون در بنگال جنوبی، سونارگائون در بنگال شرقی و لاخنائوتی در بنگال شمالی تقسیم کرد. هدف این کار، بهبود تسلط ضعیف دهلی بر منطقه بنگال بود. سپس الیاس شاه به فرمانداری ساتگان منصوب شد. در اواسط قرن چهاردهم، فرمانداران این سه شهر اعلام استقلال کردند. سپس این سه شهر، شروع به جنگ و درگیری با یکدیگر کردند. الیاس شاه سرانجام توانست، حاکم لاخنائوتی، علاءالدین علی شاه، و حاکم سونارگائون، اختیار الدین قاضی شاه را شکست دهد. او بنگال را به یک سلطان‌نشین مستقل تبدیل کرده، سپس پایتخت خود را در شهر پاندوآ تأسیس کرد.