سولفور

معنی کلمه سولفور در لغت نامه دهخدا

سولفور. ( فرانسوی ، اِ ) سولفورها نمکهای اسید سولفیدریک ( SH2 ) هستند که در طبیعت فراوان یافت میشوند. مخصوصاً سولفور آهن ، مس ، سرب و نقره ، کانهای این فلزها را تشکیل میدهند. سولفورها اجسامی هستند جامدو بلورین و از اکسیدها گدازپذیرترند. بجز سولفور سدیم ، پتاسیم و آمونیم همه سولفورها نامحلولند. بیشترسولفورها رنگین یا سیاهند و فقط سولفورهای روی ، سدیم و پتاسیم سفیدرنگند. سولفورها شامل انواع بسیارند،مانند: سولفور آهن ، سولفور قلع، سولفور سرب ، سولفورمرکوریک ( شنگرف )، سولفور مس. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه سولفور در فرهنگ معین

(فُ ) [ فر . ] (اِ. ) سولفورها نمک های اسید سولفوریک هستند که در طبیعت فراوان یافت می شوند. اجسامی هستند جامد و بلورین و از اکسیدها گدازپذیرترند. به جز سولفور سدیم و پتاسیم و آمونیم همة سولفور غیرمحلولند. سولفورها انواع گوناگون دارند.

معنی کلمه سولفور در فرهنگ عمید

ترکیب فلز و گوگرد، سولفید.

معنی کلمه سولفور در فرهنگ فارسی

سولفورها . نمکهای اسید سولفوریک هستند که در طبیعت فراوان یافت میشوند مخصوصا سولفور آهن و مس و سرب و نقره کانهای این فلزها را تشکیل می دهند . سولفور اجسامی هستند جامد و بلورین از اکسیدها گداز پذیرترند به جز سولفور سدیم و پتاسیم و آمونیم همه سولفورها غیر محلول اند . بیشتر سولفورها رنگین یا سیاهند و فقط سولفور روی و سدیم و پتاسیم سفید رنگ اند . سولفور ها شامل انواع بسیارند مانند : سولفور آهن سولفور استاتیک سولفور سرب سولفور مرکوریک ( شنگرف ) سولفور مس .

معنی کلمه سولفور در ویکی واژه

سولفورها نمک‌های اسید سولفوریک هستند که در طبیعت فراوان یافت می‌شوند. اجسامی هستند جامد و بلورین و از اکسیدها گدازپذیرترند. به جز سولفور سدیم و پتاسیم و آمونیم همة سولفور غیرمحلولند. سولفورها انواع گوناگون دارند.

جملاتی از کاربرد کلمه سولفور

در سال ۱۸۶۲ آنری دونان کتاب خود «حافظه سولفورینو» را منتشر کرد. او در این کتاب تجربه خود را از وحشت جنگ در طول نبرد سولفورینو توصیف کرد. این کتاب تمایل عمومی برای بهبود شرایط زخمی‌های ارتش در این زمینه را افزایش داد. بعد از کنفرانس دیپلماتیک الهام گرفته از ایده‌های او و حضور دولت‌های اروپایی و چندین ایالت آمریکایی، کنوانسیون اول ژنو در سال ۱۸۶۴ توسط دوازده کشور اروپایی به تصویب رسید.
این ماده دارای مولکول‌های دارای گشتاور قطبی است که می‌توانند با یک‌دیگر پیوند هیدروژنی برقرار کنند. پس سولفوریک اسید مایعی است با نقطه جوش بالا و هم چنین یک مایع ویسکوز (دارای گران روی زیاد) محسوب می‌شود. همین شرایط مولکولی باعث می‌شوند که سولفوریک اسید به خوبی در آب حل شود و محلول‌های اسیدی مختلف تولید کند.
 ۱۹۶۳: اس‌اس مارین سولفور کوئین
کنترل این روش که در آن، پیروسولفوریک اسید تشکیل می‌شود، آسان‌تر از واکنش مستقیم گوگرد تری‌اکسید با آب است؛ بنابراین از این واکنش برای تولید سولفوریک اسید با درصد معین و غلظت دل‌خواه استفاده می‌شود.
امروزه در تولید صنعتی اسید نیتریک، آمونیاک به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود. از نظر تاریخی، اسید نیتریک اولین بار از اثر اسید سولفوریک روی نیترات سدیم (شوره شیلی) به‌دست آمد. واکنش در کوره‌هایی با دمای ۱۵۰ تا ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد صورت می‌گیرد. اسید به‌دست آمده، دارای غلظت ۸۳ تا ۸۶ درصد است؛ که به اسید دودکننده معروف است ورنگ این اسید قرمز تا زرد می‌باشد.
همایند کانی‌شناسی (پاراژنز) آن - دولومیت- سیدریت- کوارتز- سولفور مس است.
داخل منظومهٔ شمسی به احتمال زیاد فاقد حیات است. با این حال، زهره همچنان برای اختربیولوژیست‌ها جالب توجه است، زیرا سیاره‌ای زمین‌سان است که احتمالاً در مراحل اولیهٔ خود شبیه به زمین بوده و به روش متفاوتی تکامل یافته‌است؛ سطح این سیاره داغ‌ترین سطح در منظومه شمسی است، اثر گلخانه‌ای و ابرهای اسید سولفوریک وجود دارد، تمام آب مایع سطحی آن از دست رفته‌است و دارای جو ضخیم دی‌اکسید کربن با فشار بسیار زیاد است. مقایسهٔ هر دو به درک دقیق تفاوت‌هایی که منجر به شرایط مفید یا مضر برای حیات می‌شود کمک می‌کند. با وجود شرایط نامناسب برای حیات روی زهره، ظن‌هایی وجود دارد که حیات میکروبی همچنان ممکن است در ابرهای مرتفع زنده بمانند.
در ۱۸۵۸ در ملاقات کاوور با ناپلئون سوم قرار شد فرانسه لمباردی و جمهوری ونتو را از اتریش گرفته و در ازای آن ساوُی و نیس به فرانسه واگذار شوند. در نتیجه وقتی در ۱۸۵۹ اتریش به ساردنی اعلام جنگ داد ناپلئون طرف ساردنی را گرفت. نیروهای فرانسه و ساردنی در ۴ ژوئن ۱۸۵۹ در نبرد مگنتا پیروزی چشمگیری به دست آوردند و اتریش را مجبور به تخلیه لمباردی کردند؛ ولی در ۲۲ ژوئن ۱۸۵۹ در نبرد سولفورینو، پس از کشته شدن چهل هزار فرانسوی لوئی ناپلئون مجبور به پذیرش آتش‌بس شد.
سولفوریک اسید نمونه‌ای از اسید دوبازی است.
برای آزمایش اینکه آیا اسید سولفوریک، که در ساخت ملاس استفاده می‌شود، به عنوان یک افزودنی غذایی مضر است یا نه، هیئت بهداشت ایالت لوئیزیانا مطالعه ای را برای تغذیه «زندانیان سیاهپوست» به جز ملاس به مدت پنج هفته سفارش داد. یکی از گزارش‌ها بیان می‌کرد که زندانیان «با ارائه خود به آزمایش مخالفت نمی‌کنند، زیرا اگر انجام دهند هیچ فایده‌ای ندارد».