سوسه
معنی کلمه سوسه در لغت نامه دهخدا

سوسه

معنی کلمه سوسه در لغت نامه دهخدا

سوسه. [ س َ / س ِ ] ( اِ ) کرمی باشد که در گندم افتد و ضایع کند. ( برهان ). کرم گندم. ( غیاث ). کرمی است که در گندم افتد و ضایع کند. آنرا کرم گندم خوار و سلیک نیز گویند. ( آنندراج ). شپش گندم. ( دهار ) :
نیاید بکار من این کار جنگ
کجا سوسه سنجد بجنگ پلنگ.فردوسی ( از آنندراج ).رجوع به سوس و سیسک شود. || خدشه. ( یادداشت بخط مؤلف ).
- سوسه نداشتن معامله ؛ هیچ نوع احتمال ضرر، از قبیل : دعاوی حق یا باطل ثالثی در آن نبوده و هیچگونه غل و غش و دسیسه و شیدی در آن نباشد. ( یادداشت بخط مؤلف ).

معنی کلمه سوسه در فرهنگ معین

(سَ یا س ) (اِ. ) (عا. ) ۱ - حقه ، تزویر. ۲ - دشواری ، اشکال .

معنی کلمه سوسه در فرهنگ عمید

۱. نیرنگ و حقه.
۲. خدشه.
۳. شائبۀ ریا و نیرنگ و دروغ.
* سوسه آمدن: (مصدر لازم ) [عامیانه] دربارۀ کسی یا کاری چیزی گفتن که باعث اشکال و زحمت شود.
کرمی که پارچه های پشمی را ضایع می کند، بیب.

معنی کلمه سوسه در فرهنگ فارسی

نیرنگ وحقه وخدشه، شائبه ریاونیرنگ ودروغ
( اسم ) ۱ - حقه تزویر : در کار او هیچ سوسه ای نیست . ۲ - اشکال دشواری .
کرمی باشد که در گندم افتد و ضایع کند کرم گندم خدشه

معنی کلمه سوسه در فرهنگستان زبان و ادب

{surface blowhole} [جوشکاری و آزمایش های غیرمخرب، مهندسی مواد و متالورژی] حفره هایی به شکل حباب های تخت شده با گوشه های گرد یا زاویه دار که به صورت تکی یا گروهی در سطح یا نزدیک به سطح قطعه قرار دارند متـ . مُک سطحی مُک زیرسطحی subsurface blowhole

معنی کلمه سوسه در دانشنامه عمومی

سوسه ( به عربی: سوسة ) شهری در استان سوسه کشور تونس است که جمعیت آن در سرشماری سال ۲۰۰۴ میلادی ۱۷۳٫۰۴۷ نفر بوده است.
سوسه (لیبی). سوسه ( به عربی: سوسة ) یک منطقهٔ مسکونی در لیبی است که در استان جبل الاخضر واقع شده است. سوسه ۷٬۹۹۹ نفر جمعیت دارد.
معنی کلمه سوسه در فرهنگ معین
معنی کلمه سوسه در فرهنگ عمید
معنی کلمه سوسه در فرهنگ فارسی
معنی کلمه سوسه در فرهنگستان زبان و ادب

معنی کلمه سوسه در ویکی واژه

(عا.)
حقه، تزویر.
دشواری، اشکال.

جملاتی از کاربرد کلمه سوسه

النفیضه (به عربی: النفیضة) یک منطقهٔ مسکونی در تونس است که در استان سوسه واقع شده‌است. النفیضه ۱۱٬۱۳۸ نفر جمعیت دارد.
دوباره آنها را وسوسه می‌کند و به جان هم می‌اندازد…
خاطر از وسوسه صافی کردند در ورع موی شکافی کردد
در راتن تومیتوز، این فیلم بر اساس ۲۰ نقد، با میانگین امتیاز ۳٫۶ از ۱۰، امتیاز ۳۰ درصدی را کسب کرده‌است. اجماع انتقادی سایت چنین می‌گوید: «گاهی اوقات به‌عنوان یک اکشن هیجان‌انگیز کاملاً مؤثر است، اما تمایل کیلرمن برای رضایت دادن به حد متوسط، مانع از دستیابی آن به پتانسیل واقعی وسوسه‌انگیزش می‌شود».
السوسه (به عربی: السوسة‎) شهری واقع در منطقه ابوکمال در استان دیرالزور است و زمانی در تصاحب گروه تروریستی داعش بود. براساس سرشماری سال ۲۰۰۴ جمعیت این شهر ۸٬۷۹۷ نفر بوده‌است.
وسوسه خاطرم آب سخن تیره داشت شکر کنون روشنست چشمه حیوان او
چهارم شیطان است، که با وی گفته‌اند: رو همباز ایشان باش در مال و در فرزند: وَ شارِکْهُمْ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ، امّا نه هر دلی خانه شیطان بود، دل باشد که حرم رحمن بود. شیطان نیارد که گرد وی گردد که بسوزد. یکی از بزرگان بدر خانه‌ای بر میگذشت، شیطان را دید که سر بدر فرا میگیرد، و ازین جانب بآن جانب مینگرست، این مرد او را گفت: یا لعین چه میکنی؟ گفت: اینجا مردی خفته است و نامردی نماز میکند، خواهم که در روم و او را وسوسه کنم، مگر از تیر غمزه آن خفته نمییارم که در روم.
اکوده (به عربی: أکودة) یک منطقهٔ مسکونی در تونس است که در استان سوسه واقع شده‌است. اکوده ۲۷٬۲۰۰ نفر جمعیت دارد.
آن وسوسه‌ای را که ز لاحول دمید در کشتی ما دلبر وصف‌زن کردی
خواهی که مقیم و خوش شوی با ما تو از سر بنه آن وسوسه و غوغا تو
عارف ما هر چه هست و نیست همین است هیچ در او مکر وسوسه راه ندارد
روزنامه اینترنتی فراز در تاریخ ۳۰ مهر ‍۱۳۹۸ به ابتلای ۱۳۰ نفر از اهالی این روستا (طبق آمار غیر رسمی) به ویروس اچ ای وی اشاره کرد و در این رابطه نوشت «کسی از چنارمحمودی نان نمی‌خرد، هیچ پزشکی حاضر به معاینه دندان‌هایشان نمی‌شود و سیب‌ها و گوجه‌های پای درخت‌‌ها هیچ میوه‌فروشی را برای خرید وسوسه نمی‌کند.»
می‌روم گاه به پا گاه به سر در ره عشق دل ازین وسوسه فارغ که رسم یا نرسم
دیگر جواب آنست که شیطان به لا حول بگریزد، از آن کید وی ضعیف خواند، و از زنان به لا حول ایمن نگردی، پس کید ایشان عظیم خواند. دیگر ترا ازشیطان جز خیالی و وسوسه مجرّد نیست، که تو او را می‌نبینی، بیش از آن نیست که اندر دل وسوسه‌ای می‌کند، ازین جهت کید وی ضعیف خواند، و کید زنان عظیم خواند از آنکه در آن هم دیدار است، و هم خیال. دیگر گفته‌اند: کید شیطان ضعیف است چون با رحمت و عصمت اللَّه مقابل کنی، و کید زنان، عظیم است چون با شهوت مردان و میل ایشان با زنان مقابل کنی.
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته است می‌توان به «مرا وسوسه مکن» (۲۰۰۱) و «هیچ‌کس پس از مرگمان، از ما یاد نخواهد کرد» (۱۹۹۵) اشاره نمود.
آنوشاوان هاروتیونیان در یک خانواده ارمنی در سال ۱۲۸۶ خورشیدی در شهر ارومیه زاده شد، وی دارای مدرک تحصیلی دیپلم است. آنوش فعالیت هنری را سال ۱۳۰۸ با گروه تئاتر ارومیه آغاز کرد و از سال ۱۳۲۵ در تهران کار خود را ادامه داد. نخستین تجربه سینمایی او بازی در فیلم «وسوسه شیطان» به کارگردانی محمد زرین دست بود. آنوش سال ۱۳۵۰ در تهران درگذشت.
القلعه الکبری (به عربی: القلعة الکبیرة) شهری در استان سوسه کشور تونس است که جمعیت آن در سرشماری سال ۲۰۰۴ میلادی ۴۵٫۹۹۰ نفر بوده‌است.
گاه اندیشه و، گه شوق فزود؛ اینک از وسوسه ی نفسانی
زان وسوسه می طپید تا بود وان مرحله می برید تا بود