سوزش

معنی کلمه سوزش در لغت نامه دهخدا

سوزش. [ زِ ] ( اِمص ) سوختن. حرقت و التهاب. ( ناظم الاطباء ). احساس رنج و اذیتی که در برخورد آتش ببدن پدید می آید. ( ناظم الاطباء ) : اگر اندر سینه سوزش و حرارتی باشد... ( ذخیره خوارزمشاهی ). رگی گشادم و خون بیرون کردم مقداری سره ، آن سوزش اندکی کمتر شد. ( ذخیره خوارزمشاهی ).
از سوزش کون دوا نگردی
زآنگونه که درنیایدت تیز.سوزنی.روج پدر را مسرور کرد و سوزش دل او را در مفارقت خویش ببرد. ( ترجمه تاریخ یمینی ).
اگر شیرین نباشد دستگیرم
چو شمع از سوزش بادی بمیرم.نظامی.و کمال درجه ٔعارف سوزش او بود در محبت. ( تذکرة الاولیاء عطار ).
از ترشرویی دشمن وز جواب تلخ دوست
کم نگردد سوزش طبع سخن شیرین من.سعدی.|| جفا و زحمت. || کج خلقی. || سوختگی. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه سوزش در فرهنگ معین

(زِ ) (اِمص . ) سوختن ، التهاب .

معنی کلمه سوزش در فرهنگ عمید

۱. عمل سوختن.
۲. (اسم ) درد کردن عضوی از اعضای بدن شبیه دردی که در اثر سوختگی پوست بدن احساس می شود.

معنی کلمه سوزش در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - عمل سوختن احساس ناراحتی که در برخورد آتش به عضو دست دهد . ۲ - سوز و گداز . ۳ - سوز و اشتیاق بسیار. ۴ - التهاب اضطراب . ۵ - زحمت . ۶ - دلسوزی . ۷ - کج خلقی .

معنی کلمه سوزش در ویکی واژه

bruciore
سوختن، التهاب.

جملاتی از کاربرد کلمه سوزش

که سوزش این زخم، یادگار ماندگار توست
همی گفت از سر سوزش ثنایی همی خواندش بصد زاری دعایی
تهوع، استفراغ، اسهال، حساسیت نسبت به دارو، سوزش و درد معده، تغییر رنگ دندان (در مصرف خوراکی) و آبسه محل تزریق
بر سوزش من جان زن و مرد بسوزد وز ناله زارم در و دیوار بنالد
گریه چراغم بکشت گرمی دل همچنان آتش پیدا نشاند سوزش پنهان گذاشت
سوزش مشعل خود جوهر مردی نبود این چراغی است که خود پیرزنان می سوزند
تندی احساس سوزش در زبان و دهان ایجاد می‌کند. مزه‌ای به نام تندی . این احساس مربوط به ماده‌ ای است به نام کاپسی سین که در فلفل‌های تند وجود دارد. تندی یک مزه نیست چون مربوط به حس لامسه می‌شود.در آشپزی معمولاً ایجاد مزه تندی با اضافه کردن انواع فلفل به دست می‌آید.
چو جانم سوختی ز آتش میندیش جزای سوزش من آمده پیش
شیره موجود در این گیاه بسیار سمی است. تماس با پوست باعث سوزش شدید؛ تماس با چشم ممکن است درد شدید، و ممکن است باعث کوری موقت تا ۷ روز شود
اثرات جانبی معمول این دارو، تهوع، سوءهاضمه، اسهال، یبوست، گیجی، افزایش فشار خون، سوزش سر دل، راش پوستی و خون‌ریزی گوارشی است.
مغنی بدان ساز غمگین نواز درین سوزش غم مرا چاره ساز
خود معده با ترشح لایهٔ ضخیم مخاط، و با سکرتین ناشی از محلول بافر سدیم بی‌کربنات در مقابل این اسید قوی از خود محافظت می‌کند. سوزش سر دل یا زخم معده وقتی این مکانیسم‌ها دچار مشکل شوند، رخ می‌دهند. داروهای آنتی‌هیستامین و دسته‌های مهارکننده‌های پروتون پمپ می‌توانند تولید اسید در معده را مهار کنند، و آنتاسیدها نیز برای خنثی‌تر کردن اسید موجود مورد استفاده قرار می‌گیرند.
به گفته کارشناسان، از اسید آلفالیپوئیک برای کمک به درمان دیابت سال‌هاست که در اروپا استفاده می‌شود. این نوع اسید در پایین آوردن قند خون مؤثر بوده و با توجه به توانایی آن در مبارزه با رادیکال‌های آزاد، می‌تواند در کاهش درد، سوزش، خارش و بی‌حسی‌های ناشی از دیابت که بر اثر آسیب دیدن عصب‌های مربوطه رخ می‌دهد، بسیار مؤثر باشد.
گفتند ابراهیم مشتاق کلام حق بود و سوخته خطاب او، سوزش بغایت رسیده و سپاه صبرش بهزیمت شده، و آتش مهر زبانه زده، گفت خداوندا بنمای مرا، تا مرده چون زنده کنی؟ گفت یا ابراهیم أَ وَ لَمْ تُؤْمِنْ ایمان نیاورده که من مرده زنده کنم؟
معمولاً همیشه برای بیمارهای دارای سوزش معده، یک توضیح ارگانیک وجود دارد.
یک شعله برق خرمن دلها بود ولی ما گرمتر ز سوزش پروانه سوختیم
استفاده از حمام نشیمن یکی از راهکارهای مکمل درمان است، این روش در مراحل اولیه بیماری های مربوط به ناحیه مقعدی می تواند به درمان آن کمک نماید و در مراحل پیشرفته تر و یا زمانی که جراحی انجام شده است می تواند در تسریع فرآیند درمان و بهبود زخم موثر باشد. حمام نشیمن یا سیتز می تواند گردش خون در ناحیه مقعد را افزایش دهد و از این طریق در درمان بیماری های ناحیه مقعد از جمله بواسیر(هموروئید)، شقاق، فیستول و کیست مویی موثر است. استفاده از این حمام می‌تواند خارش، تورم، سوزش و درد حاصل از این بیماری را نیز بهبود بخشد. از طرفی می تواند از طریق شل نمودن عضلات در درمان یبوست که یکی از علت های اصلی بیماری های مقعدی مانند هموروئید و شقاق است موثر باشد.
بگذار که قربان شوم این شمع رخت را در مذهب ما سوزش پروانه وصال است
چو خادم دید چندان درد و سوزش دل پرخون ز عشق جانفروزش
در تبلیغات اولیه در مجلات این نوشابه ترش مزه و نیرو بخش معرفی شد که می‌توان آنرا با مشروبات الکلی مانند ودکا, ویسکی مصرف نمود. همچنین این نوشیدنی برای تسکین سوزش بسیار اثر بخش می‌باشد.