سودی

سودی

معنی کلمه سودی در لغت نامه دهخدا

سودی. ( اِخ ) از مردم بوسنه ( یوگسلاوی سابق ) است. در زبان فارسی و عربی اطلاعات لازم داشت و در اواخر عمر معلمی پیشخدمتهای دربار عثمانی را بر عهده داشت. او راست : شرح بر دیوان حافظ. شرح کافیه ابن حاحب. شرح مثنوی. شرح گلستان. شرح بوستان سعدی. حاجی خلیفه وفات او را بسال 1000 هَ. ق. نوشته ولی وی بوستان را در سال 1006 شرح کرده است. ( کشف الظنون ).

معنی کلمه سودی در فرهنگ فارسی

از مردم بوسنه است در زبان فارسی و عربی اطلاعات لازم داشت و در اواخر عمر معلمی پیشخدمتهای دربار عثمانی را بر عهده داشت

معنی کلمه سودی در فرهنگ اسم ها

اسم: سودی (دختر) (ترکی) (تلفظ: sevdi) (فارسی: سِودي) (انگلیسی: sevdi)
معنی: عشق

معنی کلمه سودی در دانشنامه عمومی

سودی (کومونه). سودی ( به ایتالیایی: Soddì ) یک کومونه در ایتالیا است که در استان اریستانو واقع شده است. سودی ۵٫۴ کیلومتر مربع مساحت و ۱۳۷ نفر جمعیت دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه سودی

چه دولتی ز چه سودی چه آتشی و چه دودی چه مجمری و چه عودی چه آفتی چه بلایی
تو رفتی ازین گیتی کینه سنج بیاسودی از درد و تیمار و رنج
آن‌ها اغلب به دنیای اطراف توجه زیادی می‌کنند و قدرت بالایی در به یادآوری خاطرات دارند. اغلب تصمیم هایشان به دلیل کم کردن دردسر و مشکلات احتمالی گرفته می‌شود. آن‌ها ترجیح می‌دهند که مطابق قوانین رفتار کنند. این تیپ اغلب در حال کار و فعالیت است و معتقد است که کاری که سودی نداشته باشد، مفرح نیست.
پس از کشته شدن آرتین، دست‌خطی از او منتشر شد که خطاب به مادر نوشته بود: «شرمنده‌ام مادر. می‌خواهم در راهی قدم بگذارم که جوانی‌ام را نبینی». آرتین پیش از پیوستن به اعتراضات در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود: «این سرزمین برایم هیچ سودی نداشت ولی می‌زارم سر زمین براش».
اعتیاد به مواد مخدر افزون بر زیان‌هایی که به‌طور مستقیم برای مصرف‌کنندهٔ آن دارد و هیچ فایده و سودی برای استفادهٔ آن تأیید نشده‌است، یکی از عوامل اصلی گسترش بیماری‌هایی چون ایدز و هپاتیت می‌باشد و همچنین زیان‌های اجتماعی و اقتصادی درخوری برای جامعه دارد که از آن میان می‌توان به از بین بردن بخشی از نیرو و مغز فعال جامعه اشاره کرد.
منع سودی نکند کاش نصیحت‌گر ما گر تواند ببرد تیرگی از اختر ما
هرگز از ضرب گز نیاسودی راه را جز به گز نپیمودی
مرد سودایت نبودم، کردم و دیدم زیان وین زمان سودی نمی‌دارد، پشیمانی مرا
دانش اندوز، چه حاصل بود از دعوی معنی آموز، چه سودی رسد از عنوان
چندلی را رنگ عودی می‌دهند بر کلوخیمان حسودی می‌دهند
درخشان‌ترین دوره زندگی ملاصدرا از لحاظ سودی که به جامعه رساند و طی آن دوره کتاب‌های فراوان و ارزشمندی نگاشت، دوره‌ای است که او پس از بازگشت از کهک در شیراز شروع به تدریس کرد.
آلکسیس آلکسودیس (یونانی: Αλέξης Αλεξούδης؛ زادهٔ ۲۰ ژوئن ۱۹۷۲) بازیکن فوتبال اهل یونان بود.
سودیست مهر تو ، که نبیند کسش زیان دردیست کین تو ، که نیابد کسش دوا
در ۵۰۷ میلادی نبرد وویه در نزدیکی پواتیه میان آلاریک و کلوویس بر سر قلمرو شمالی آلاریک و اختلافات مذهبی دو طرف درگرفت. مداخلهٔ تئودوریک بزرگ شاه اوستروگوت‌ها هم برای جلوگیری از جنگ سودی‌نبخشید. ویزیگوت‌ها شکست خوردند و آلاریک هنگامی که می‌کوشید بگریزد به بند افتاد و کشته شد. همچنین سرزمین گل، ارل و پرووانس به دست فرانک‌ها افتاد.
این درحالی است که از این فروش‌ها سودی به من نرسیده‌است.
ابوعبدالله، محمد بن علی سودی شهرت‌یافته به عبدالهادی سودی یمنی و لقب‌گرفته به شمس‌الدین (؟ - ۱۵۲۵) (نسب: ابوعبدالله محمد بن علی بن ابراهیم سُودی یمنی) فقیه، صوفی، تاریخ‌نگار، ادیب و شاعر عربی یمنی بود. آرامگاهش در تعز زیارت می‌شود. پس از گرایش به تصوف، به سرودن روی آورد. دیوان اشعار او را عمر فروخ، در ۱۹۸۴ هنوز نسخهٔ خطی ذکر کرده‌است.
«من آن زمان مدیر بیمه ایران بودم، سرمایه ساخت این هتل سودی بود که بعد از مدتی در بیمه ایران جمع شده بود و قرار بود به مرکز منتقل شود اما من اعتقاد داشتم این پول مردم اصفهان است و بایستی صرف خود شهر شود.»
نظریه قیمت عادلانه نیز در همین ارتباط ارائه شد در واقع قیمت عادلانه قیمتی است که در بر گیرنده هزینه تولید و همچنین شامل سودی باشد که زندگی متعارف تولیدکننده یا فروشنده را تأمین نماید.
چو درای سیماب بودی زمین سر از برف بر ابر سودی زمین
ندارد سودی این افسانه گفتن حدیث آنچنان دیوانه گفتن