سوداگر
معنی کلمه سوداگر در لغت نامه دهخدا

سوداگر

معنی کلمه سوداگر در لغت نامه دهخدا

سوداگر. [ س َ / سُو گ َ ] ( ص مرکب ، اِ مرکب ) تاجر. ( آنندراج ). آنکه معاوضه کند :
بر دکان بودی نگهبان دکان
نکته گفتی با همه سوداگران.مولوی.سوداگران هر بلاد و دیار نفایس اقمشه وامتعه جزایر و... ( حبیب السیر ).
- امثال :
سوداگر پنیر در شیشه میخورد.
سوداگر دزد مال خود است .

معنی کلمه سوداگر در فرهنگ معین

( ~ . گَ ) (اِ. ) بازرگان ، تاجر.

معنی کلمه سوداگر در فرهنگ عمید

بازرگان، کاسب.

معنی کلمه سوداگر در فرهنگ فارسی

بازرگان، کاسب
( صفت ) بازرگان تاجر .

معنی کلمه سوداگر در دانشنامه عمومی

سوداگر (فیلم ۱۹۷۳). سوداگر ( انگلیسی: Saudagar ) فیلمی به کارگردانی سودندو روی محصول سال ۱۹۷۳ است. از بازیگران این فیلم می توان به نوتان و آمیتاب باچان اشاره کرد.
سوداگر (فیلم ۱۹۹۱). «سوداگر» ( انگلیسی: Saudagar ) فیلمی هندی است که در سال ۱۹۹۱ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به دیلیپ کومار، راج کومار، آمریش پاری، انوپم کهیر و جکی شروف اشاره کرد.

معنی کلمه سوداگر در ویکی واژه

بازرگان، تاجر.

جملاتی از کاربرد کلمه سوداگر

انتشار داده‌اند این گروه اعتقاد دارند که یک کشور باید تلاش کند تا با صادرات بیشتر نسبت به واردات، ثروتمند تر و قدرتمند تر شود و مازاد صادرات خود را به صورت فلزات گران‌بها نگه دارد سوداگرا ثروت یک کشور را به طلایی که تحت مالکیت دارد می‌سنجند و معتقدند که دولت باید بر تمام فعالیت‌های اقتصادی نظارت داشته باشد به‌طوری‌که به وارادات کالا که منجر به خروج طلا از کشور می‌شود تعرفه‌های سنگینی وضع نماید.
در بسته به کنج حجره بنشسته سوداگر ور شکسته را مانم
مسافر پروری آرام جانی صاحب ادراکی سفرها کرده مردم دیده سوداگر هوشی
دین او آئین او سوداگری است عنتری اندر لباس حیدری است
به مفلس رو دهد دنیا کند سوداگری پیشه گدا منعم چو گردد می فروشد آشنایی را
گفت سوداگر بطوطی، کای عزیز خواب از من برده ادراک و تمیز
اقتصاد سیاسی شاخه‌ای است از علوم اجتماعی که قوانین مربوط به تولید و توزیع درآمد و ثروت و اثرات آن را در مراحل مختلف رشد و توسعه جامعهٔ بشری مورد بررسی قرار می‌دهد. اغلب مباحثی که امروزه در علم اقتصاد مورد بررسی قرار می‌گیرد، در گذشته در قلمرو اقتصاد سیاسی به‌طور پراکنده مطرح می‌شده‌است. نخستین بار، اصطلاح اقتصاد سیاسی توسط پیروان مکتب مرکانتیلیسم (سوداگری) عنوان گردید و سپس مورد بحث دانشمندان کلاسیک اقتصاد نظیر ویلیام پتی و کنه آدام اسمیت، دیوید ریکاردو و سی قرار گرفت و از آن استفاده شد.
سوداگر سال ۱۳۶۲ دوره دافوس ارتش را سپری کرد و در سال ۱۳۶۸ دوره تکمیلی را در دانشگاه فرماندهی و ستاد سپاه پاسداران به‌پایان رساند. وی دانش‌آموخته کارشناسی و کارشناسی­ ارشد مدیریت آموزشی از دانشگاه آزاد ساری و دکتری مدیریت آموزشی از دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران بود.
سوداگری است خاک به زر ساختن بدل ما بهر آخرت نه ز دنیا گذشته ایم
گران قیمت گناهی با پشنیری که این سوداگران ارزان فروش اند
از جمله فیلم‌های او می‌توان به سوداگر، گاما، خانم پرستار در تیمارستان نظامی و دخترک سرباز در دیدار نظامی اشاره کرد.
گوهرش تف دار و در لعلش رگ است مشک این سوداگر از ناف سگ است
اطلاعات گیتاشناسان قدیم از بیشتر این سرزمین محدود به مواردی که از لشکرکشی‌های اسکندر مقدونی و جنگ‌های پادشاهان یونانی یا توسط سوداگران به‌دست آمده بوده‌است.
در دیدگاه سوداگران فقط یک کشور با ضرر به دیگران می‌تواند سود کسب کند و کنترل دولت بر فعالیت‌ها باید زیاد باشد ولی در دیدگاه آدام اسمیت تمام کشورها می‌توانند از تجارت سود ببرند و قائل بر این بودند که دولت در امور اقتصادی دخالتی نداشته باشد.
محمد امینی کتاب سوداگری با تاریخ را درپاسخ به این کتاب نوشته‌است.
این پول‌های سوداگرانه روزی به بازار مسکن هجوم می‌برد، روز دیگری به بازار ارز و زمانی دیگر به بورس می‌رود. تردیدی نیست که بخش مهمی از افزایش غیرمتعارف بهای مسکن در سال گذشته ناشی از همین هجوم سوداگرانه بود.
"گذار از سرمایه‌داری صنعتی و تولیدی به سرمایه‌داری سوداگرایانه الگویی آشنا در نئولیبرالیسم است. حباب بورس خواهد ترکید و من نگران تبعات اجتماعی وامنیتی آن در آینده‌ای نزدیک هستم: شورش‌هایی بزرگتر از ۹۶؛ ۹۸ و قطعاً بزرگتر از دهه ۷۰."
به زلف دل‌آویز سوداگرت به قند شکرریز حلواگرت
جادو و چشم‌بندی چشم کسش نبیند سوداگری‌ست موزون میزان من گرفته
طی قرون هفدهم و هجدهم میلادی گروهی از بازرگانان، بانکداران و مقامات دولتی مقالات بسیاری در مورد حمایات از تجارت بین‌الملل تحت دیدگاه اقتصادی به نام سوداگری(مرکانتلیسم)