سودآور

معنی کلمه سودآور در لغت نامه دهخدا

( سودآور ) سودآور. [ وَ ] ( نف مرکب ، اِ مرکب ) سوداگر که به معنی تاجر است. ( از برهان ) ( آنندراج ).

معنی کلمه سودآور در فرهنگ عمید

( سودآور ) ۱. آنچه سود و بهره بدهد، هر چیزی که از آن سود و بهره به دست آید.
۲. (اسم، صفت ) [قدیمی] سوداگر.

معنی کلمه سودآور در فرهنگ فارسی

( سود آور ) سوداگر که بمعنی تاجر است

جملاتی از کاربرد کلمه سودآور

بازیافت پوشاک فرایندی سودآور و مدرن است که در کشورهای توسعه‌یافته گسترش قابل توجهی دارد.
در سال ۲۰۰۷، جوزف ناچیو مدیر عامل اجرایی پیشین شرکت کویست در دادگاه ادعا کرد و اسنادی را ارائه داد که نشان می‌دادند در فوریه ۲۰۰۱ (حدود ۷ ماه پیش از حوادث ۱۱ سپتامبر) آژانس امنیت ملی آمریکا پیشنهاد نشستی را برای جاسوی آزادانه از تماس‌های تلفنی داده بود. او به این نتیجه رسیده بود که این جاسوسی، غیرقانونی بوده و از همکاری سر باز زد. او ادعا کرد که شرکت کویست با رد قراردادهای سودآور، او را تنبیه کرده‌است.
در علم اقتصاد، اثربخشی سازمانی بر حسب سودآوری و به حداقل رساندن مشکلات کار تعریف می شود. از آنجایی که بازار کار تحت فشار عرضه و تقاضا است، بنگاه ها باید مشوق‌هایی را ارائه دهند که نه کم باشد تا متقاضیان را از درخواست منصرف کند، و نه به‌طور غیرضروری بالا باشد که توانایی حداکثرسازی سود بنگاه را کاهش دهد.
ابوالعلا سودآور (زادهٔ ۲ ژوئن ۱۹۴۵) مورخ هنر ایرانی و کارآفرین سابق است.
افعی تمام رکوردها را جابه‌جا کرد، آن زمان فکر می‌کنم بیش از ۱۰۰ میلیون تومان فروش داشت، سودآوری‌اش عالی بود و جالب است بدانید که تا چندین سال بعد هم برخی سینماها آن را اکران می‌کردند، آن زمان نسخه‌های کپی را فرستاده بودیم و دیگر نسخه‌ها را جمع نکرده بودیم و سینمادارها بخصوص در شهرستان‌ها به محض این که فروششان پایین می‌آمد دوباره افعی را اکران می‌کردند و جالب است که همچنان مخاطب هم داشت و می‌فروخت.
سرانجام پس از چندین شکست فاکس قرن بیستم با حمایت از سودآورترین فیلم ساخته شده در آن زمان، یعنی جنگ ستارگان (۱۹۷۷)، به اوج جدیدی رسید. سود باور نکردنی و بی سابقهٔ جنگ ستارگان قیمت سهام فاکس را بیش از چهار برابر کرد و به ۲۷ دلار پس از انتشار جنگ ستارگان رسید. درآمد اولیهٔ جنگ ستارگان که ۱۹۵میلیون دلار بود در سال ۱۹۹۷ به ۳۰۱ میلیون دلار رسید.
صنعت کشاورزی اوکراین بسیار سودآور است و سود ۴۰–۶۰٪ دارد، اما بنا بر تحلیلگران خروجی آن می‌تواند تا چهار برابر هم افزایش یابد. اوکراین ششمین و بدون احتساب اتحادیه اروپا به‌طور مجزا، پنجمین تولیدکننده بزرگ ذرت در جهان و سومین صادرکننده بزرگ ذرت در جهان است. در سال ۲۰۱۲ اوکراین با چین، بزرگترین واردکننده ذرت در جهان، قراردادی برای تأمین ۳ میلیون تن ذرت در سال به قیمت بازار منعقد کرد، قراردادی که شامل ۳ میلیارد دلار خط اعتباری از چین به اوکراین می‌شد.
هنر او خرید شرکت‌های فولاد اروپای شرقی و شوروی سابق بود که همگی دولتی و رو به ورشکستگی بودند. او با هدایت مجموعه مدیریتی و به‌کارگیری روش‌های نوین و مناسب فولادسازی و استفاده از ظرفیتهای آنها، کارخانه‌ها را سودآور می‌کرد و به خرید کارخانه‌های دیگر می‌پرداخت.
برخی واحدهای تجاری، محصولات و خدمات متنوعی تولید و ارائه می‌کنند یا در مناطق جغرافیایی متفاوتی فعالیت دارند که از نرخهای سودآوری، فرصت‌های رشد، انتظارات آتی و مخاطرات مختلفی برخوردارند. اطلاعات در مورد انواع مختلف محصولات و خدمات یک واحد تجاری و عملیات آن در مناطق جغرافیایی متفاوت، که اغلب اطلاعات قسمت نامیده می‌شود، برای ارزیابی مخاطرات و بازده‌های یک واحد تجاری مفید است.
ایربی‌ان‌بی برای نخستین بار در نیمهٔ دوم سال ۲۰۱۶ سودآور شد. درآمد این شرکت از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ بیش از ۸۰٪ رشد کرد. پس از ۲۰۰ میلیون دلار سود در سال ۲۰۱۸ ایربی‌ان‌بی در سال ۲۰۱۹ ۳۲۲ میلیون دلار ضرر کرد.
دلی بگرفت و صد جانم عوض داد درین سودا عجب سودآوری بود