سوانح

معنی کلمه سوانح در لغت نامه دهخدا

سوانح. [ س َ ن ِ ] ( ع اِ ) عبارت است از احوالات و رویدادها. مگر اکثر استعمال این لفظ در رویدادهای متوحش و ناپسندیده باشد. ج ِ سانحه. ( از غیاث اللغات ). اتفاقات. حوادث. اتفاقات ناگهانی و هر حادثه که ناگهانی روی دهد. رویدادهای متوحش و ناپسندیده. ( ناظم الاطباء ) : در عوارض حاجات و سوانح مهمات... ( ترجمه تاریخ یمینی ). و دیگر چون عرصه ملک ایشان عریض و بسیط شد و سوانح مهمات نازل. ( جهانگشای جوینی ).

معنی کلمه سوانح در فرهنگ معین

(سَ نِ ) [ ع . ] (اِ. ) اتفاقات . جِ سانحه .

معنی کلمه سوانح در فرهنگ عمید

= سانحه

معنی کلمه سوانح در فرهنگ فارسی

جمع سانح
( اسم ) جمع سانحه ۱ - اتفاقات ناگهانی . ۲ - حوادث اتفاقات .

معنی کلمه سوانح در ویکی واژه

اتفاقات. جِ سانحه.

جملاتی از کاربرد کلمه سوانح

اف-۱۰۰ در طول دورهٔ خدمت در نیروی هوایی دچار ۸۸۹ سانحه منجر به نابودی شد و ۳۲۴ خلبان در این سوانح کشته شدند. مرگبارترین سال برای اف-۱۰۰ سال ۱۹۵۸ بود که در آن ۱۱۶ اف-۱۰۰ از بین رفته و ۴۷ خلبان کشته شدند.
وی در ابتدا با ۶۰ درصد سوختگی در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج بستری و تحت درمان قرار می‌گیرد، سپس برای حمایت درمانی بیشتر به بیمارستان سوانح و سوختگی امام موسی کاظم در شهر اصفهان منتقل می‌شود.
-جراحات و در رفتگی‌های متعدد بر اثر سوانح مختلف در اجراهای زنده.
آمار سوانح هواپیماهای نظامی بر اساس نوع هواپیما (بجز سوانح هنگام عملیات)
آمار سوانح بر اساس نوع هواپیما (بجز سوانح ناشی از حملات نظامی)
و ریا با معشوق چنان بود که عشق را ازو نهان دارد و درد در میان جان دارد در خلا دیده او چون دیدۀ گریان بود و در ملالبش چون لب برق خندان بود و این عظیم دشوار بود اما زود پرده دریده شود اگر بمثل موئی شود در زلف معشوق هم نهان ماند و انگشت نمای شود زیرا که رنگ معشوق دیگر بود و رنگ عاشق دیگر و آنچه در کتاب سوانح گفته است بدین معنی قریب است:
معنی از کلک او چنان بارد که سوانح ز گردش افلاک
در زمان عدل او ملک از سوانح در پناه در پناه حفظ او خلق از حوادث در امان
جوانیمان تبه گردد به ناکامی و بدنامی حذر کن زین سوانح، دیده چون بر عشق من دوزی
کراهی بنگرد اگر به سیمای او شود هبوطش صعود سوانح نازله
از زمانی که ایران نخستین تأسیسات هوانوردی خود را تأسیس کرد، این صنعت در زمان‌های مختلفی درگیر سوانح هوایی بوده است. آمار سوانح هوایی در ایران یکی از بالاترین میزان وقوع حوادث هوایی در جهان را شامل می‌شود. از دلایل ارائه‌شده برای تحلیل تعدد سوانح هوایی در ایران می‌توان به تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران، استاندارد خلبانان و کنترل کیفی، ضعف در عمل به معیارهای استاندارد بین‌المللی ایمنی هواپیماها و سوء مدیریت و برنامه‌ریزی نادرست اشاره کرد.
شوروی:۱۴٬۴۵۳ کشته در مجموع۹٬۵۰۰ کشته در درگیری ها۴٬۰۰۰ کشته در اثر جراحات۱٬۰۰۰ فوت در اثر بیماری و سوانح۵۳٬۷۵۳ مجروح۳۱۲ مفقود
در سال ۱۳۹۷ در مجموع ۴۰۷ نفر در سوانح روی‌داده در جاده‌های استان کرمانشاه کشته‌شده و ۴۷۷۰ نفر نیز زخمی شدند.
ترا جواهر گنج سخن فرستم من مرا فرستد گنجور تو سوانح رنج
مولف گوید: من این حکایت را در کتاب موسوم بسوانح سفر حجاز بفارسی چنین سروده ام :
از مؤلف، از سوانح سفر حجاز: غفلت دل از حق، حتی دمی یا آنی، بزرگتر عیب است و درشت تر گناه، آن چنان که صاحبدلان، غافل از حق را در لحظه ای غفلت، در زمره ی کافران شمرده اند.
آگاهی موقعیتی به عنوان پایه ضروری و اغلب دشوار تصمیم‌گیری موفق، در دامنه گسترده‌ای از موقعیت‌ها شناخته می‌شود. از جمله این موقعیت‌ها می‌توان به هوانوردی، مراقبت پرواز، مسیریابی کشتی‌ها، بهداشت و سلامت، بازخورد نیروهای امدادی، فرماندهی نظامی و کنترل عملیات‌ها و مدیریت حفاری فراساحل و نیروگاه هسته‌ای اشاره کرد. نداشتن یا کمبود آگاهی موقعیتی از دلایل اصلی سوانحی با ریشه خطای انسانی است.
اختلال تنش‌زای پس از رویداد را به نام سندرم موج انفجار نیز می‌شناسند. این حالت مربوط می‌شود به حادثه‌ای (از قبیل جنگ، تصادفات شدید، سوانح طبیعی،...) که با استرس شدید هیجانی همراه است و شدت آن می‌تواند به هر کسی آسیب برساند. یک‌دوم افرادی که دچار چنین استرس شدیدی می‌شوند علایم مربوط به آن را (مانند خوابهای تکراری، خاطراتی مبهم ولی فراگیرنده، از دست رفتن تعادل و پرخاشگری شدید،...) پس از گذشت حدود سه ماه از دست می‌دهند. هرچه اقدام‌های لازم برای درمان زودتر انجام گیرد، احتمال ابتلا به اختلال استرس پس از سانحه کمتر می‌شود. در صورتی که این حالت بیش از چند ماه طول بکشد، احتمال این که تا آخر عمر با فرد باقی بماند بسیار زیاد می‌شود.
جامع بوده میان علوم ظاهریه و باطنیه. برادر کهتر شیخ ابوحامد محمد غزالی مشهور به حجّةالاسلام است. غزال قریه‌ای است از طوس. غرض، جناب شیخ از اکابر اهل علم و حال و از اعاظم محققین و مرید شیخ ابوبکر نساج طوسی می‌باشد و شیخ العارف عین القضات همدانی قدّس سرّه صاحب کتاب تمهیدات است. تربیت از آن جناب یافته است. کتاب سوانح العشاق را در غلبهٔ محبت، وی نوشته. آن رساله‌ای است نظماً و نثراً سخنان خوب و عبارات مرغوب دارد. در سنهٔ پانصد و بیست و هفت وفات یافت. مزارش در قزوین است. تیمّناً این ابیات از وی نوشته شد: