سوازی

معنی کلمه سوازی در دانشنامه آزاد فارسی

سُوازی (Swazi)
پادشاهیِ افریقای جنوبی. سوبوزای اول ( ـ۱۸۳۹) آن را تأسیس کرد و پس از مسواتی (۱۸۴۰ـ ۱۸۶۸)، جانشین او، که برای اتحاد کشور بسیار تلاش کرد. سوازی نام گرفت. سوبوزا در نتیجۀ نبردهای امفکان این کشور را پدید آورد.

معنی کلمه سوازی در ویکی واژه

سوازی (جمع سوازی‌ها)
زبان رسمی کشور سوازیلند#

جملاتی از کاربرد کلمه سوازی

زبان‌های انگلیسی و سوازی زبان‌های رسمی این کشور هستند. سوازی از خانواده زبان‌های بانتو است و در آفریقای جنوبی هم یکی از زبان‌های رسمی است.
در ژانویه ۱۸۷۹، جنگ انگلیس و زولوها آغاز شد. شکست نیروهای بریتانیایی در اساندهلوانا موجب عقب‌نشینی نیروهای بریتانیای شد، اما آنها پس از مدت کوتاهی دوباره نیروی بیشتری اعزام نموده و بر زولوها غلبه کردند. در جریان این جنگ کوتاه مدت، نیومان از خود شجاعت نشان داده و در تأمین منافع انگلستان در ترانسوال و ایجاد اتحاد با شاهی سوازیلند همکاری نمود.
دفتر مرکزی ائرو افریکا در سوازیلند واقع شده‌است.
نور برای آدنیوم سوازیکوم بسیار مهم است که در صورت عدم رسیدن نور کافی آفتاب خطر از بین رفتن گیاه بالا می‌رود
رز صحرایی (موریتانی و سنگال تا سودان)، رز صحرایی (آفریقای جنوبی، بوتسوانا)، رز صحرایی (سوکورتا)، رز صحرایی (آفریقای شرقی)، رز صحرایی (سوازیلند آفریقای جنوبی)
در حال حاضر چارلز سوم به عنوان سرپرست ۱۵ دولت از دولت‌های عضو اتحادیه فعالیت می‌کند، پنج کشور دیگر دولت‌های پادشاهی با پادشاهانی مستقل دارند (برونئی، لسوتو، مالزی، سوازیلند، تونگا) و بقیه کشورها دارای نظام جمهوری می‌باشند.
در جریان این دوره پردردسر، نیومان با نورمان ماگنوس مک‌لیود از قبیله مک‌لیود آشنا شده و با وی دوست شد که یکی از دوستی‌های کلیدی زندگی وی بود. مک‌لیود اشرافی که سرباز پیشین در هایلندرز ۷۴ام بود، سِمت‌های اداری متنوعی در اداره مستعمره داشت و به عنوان ورزشکار پرشور بازی بزرگ، همانند نیومان سرزمین داخلی آفریقای جنوبی را اکتشاف نموده بود. مک‌لیود و نیومان یک دوستی مستحکم و منعطف شکل دادند و زمانی که وضعیت در اواخر ۱۸۷۸ به نقطه حساس رسید، آنها به یک وعده ملاقات با شاه سوازی سفر نموده تا حمایت وی را بر علیه شاه زولو، کتیوایو برانگیزند.
آدنیوم مولتی فلوروم بومی جنوب آفریقا (کوازولو-ناتال _ شرق امپومالانگا - لیمپوپو - سوازیلند شرقی - موزامبیک - زیمبابوه) و در کل از شرق تا غرب مناطق گرمسیری آفریقای جنوبی گسترده است.
آیین اوملانگا یا رقص نِی جشنواره‌ای است که اقوام سوازی و زولو در سوازیلند و آفریقای جنوبی هر سال در ماه آگوست یا سپتامبر برگزار می‌کنند. در سوازیلند دختران و زنان مجردی که بچه ندارند از نقاط مختلف این کشور به شهر لودزیدزینی می‌روند تا در این آیین هشت روزه شرکت کنند.
استان ترانسفال میان رود واال در جنوب و رود لیمپوپو در شمال قرار داشت. در جنوب، این استان با ایالت آزاد اورنج و استان ناتال همسایه بود، در غرب با استان کیپ و کشور کنونی بوتسوانا مرز داشت، در شمال به رودزیا (زیمبابوه کنونی) می‌رسید، و در شرق با موزامبیک (در آن هنگام آفریقای شرقی پرتقالی) و سوازیلند همسایه بود.