سوادی

معنی کلمه سوادی در لغت نامه دهخدا

سوادی. [ س َ ] ( ص نسبی ) مقابل بَدَوی. ( یادداشت بخط مؤلف ).
سوادی. [ س َ ] ( ص نسبی ) منسوب به سواد که اصلاً نام عراق است. ( الانساب سمعانی ) ( لباب الانساب ).

معنی کلمه سوادی در فرهنگ فارسی

منسوب به سواد که اصلا نام عراق است

جملاتی از کاربرد کلمه سوادی

عربی و کردی زبان‌های رسمی عراق هستند. میزان باسوادی بین ۶۰٪ تا ۷۰٪ است. علاوه بر این دو زبان‌های دیگری نیز در این کشور گویش روانی دارند:
بیاضِ رویِ تو را، نیست نقشِ دَرخور از آن‌ک سوادی از خط مشکین بر ارغوان داری
به لحاظ نرخ باسوادی، در مقایسه با کشورهای مشابه و آمار سالیان پیش، پیشرفت چندان مطلوبی‌حاصل نشده‌است. در واقع اگرچه گسترش هر چه بیشتر آموزش ابتدایی در دوران پس از انقلاب اسلامی سبب افزایش جمعیت باسواد شده‌است، لکن افت تحصیلی و ترک تحصیل ازجمله مواردی است که از افزایش نرخ باسوادی جلوگیری می‌کند.
طبق آمار منتشره نهضت سواد آموزی در سال ۱۳۸۷ در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال استان تهران دومین رتبه بی‌سوادی کشور را دارد.
آلبوسوادی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شادگان در استان خوزستان ایران است.
بر طبق آماری از سال ۲۰۰۸ پشتون‌ها ۳۳٪، ازبک‌ها ۲۷٪، تاجیک‌ها ۲۰٪، ترکمن‌ها ۱۱٪، هزاره‌ها ۶٪ و پشه‌ای‌ها ۱ درصد ساکنان این ولایت را شامل می‌شوند. ۹۴٪ سنی و ۶٪ شیعه هستند. نرخ باسوادی ۲۲٪ است و ۱۸٪ خانوارها به جریان برق خانگی دسترسی دارند.
دفترت طرفه سوادی است در اقلیم سخن کز دم عیسی و آب خضرش آب و هواست
ناگاه ز گرد ره سوادی بنمود چه دید گردبادی
خال مشکینت سوادیست که در چشم منست ز آنسبب چشم مرا هست ازو بنیائی
میزان باسوادی در استان فارس در سرشماری سال ۱۳۹۵ خورشیدی، ۸۸٫۸ درصد اعلام شده‌است. در سال تحصیلی ۱۴۰۰–۱۴۰۱ تعداد دانش‌آموزان استان حدود ۹۴۳ هزار نفر و تعداد دانشجویان بیش از ۱۸۴ هزار نفر بود.
لیلی وشی که شورش سوادی من ازوست یک حلقه است چشم غزال از کمند او
شد خاک چو سر بر سر سوادی تو دیگر ترک غم عشقت بملامت نتوان کرد
سوادی بر تن سیمین زد از بیم که خوش باشد سواد نقش بر سیم
مرحله سوم خصوصیات خاصی دارد که مهم‌ترین آن تشکیل سازمان جهانی به نام «کمیته بین‌المللی پیکار جهانی با بی‌سوادی» است. در این مرحله، اثرات اقتصادی سواد مورد توجه قرار گرفت و تشکیلات سوادآموزی متحول شد. فعالیت کمیته ملی پیکار با بی‌سوادی تا سال ۱۳۴۹ بیشتر در اجرای برنامه‌های آموزشی خلاصه می‌شد. تجربیات حاصل از اجرای برنامه‌های سوادآموزی در این دوره اتخاذ این راهبرد را، که امور اجرایی برنامه‌های سوادآموزی به ادارات و سازمان‌های دولتی واگذار شود و کمیته ملی پیکار با بی‌سوادی در نقش برنامه‌ریز و طراح طرح‌های اجرایی و نیز تدبیر امور سوادآموزی فعالیت نماید، ضرورت بخشید. لکن، تمام این تدابیر نتایج مورد انتظار را به دست نیاورد و با وجود افزایش نرخ سواد، تعداد بی‌سوادان همچنان افزایش یافت.
گرت سودای آن دارد که: که ملک چین به دست آری سوادی از سر آن زلف هندوی تو بس باشد
بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت شهرستان ابر کوه در سال ۱۳۹۵، برابر با ۵۱۱۰۳ نفر بوده‌است. جمعیت شهر ابرکوه در سال ۱۳۹۵ برابر با ۲۷٬۵۲۴ نفر بوده‌است. با توجه به توسعهٔ صنعتی شهر ابرکوه، این شهر مهاجرپذیر بوده و جمعیت شهر ابرکوه در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۵٬۰۰۰ نفر برآورد می‌شود. از نظر نرخ باسوادی، یکی از موفق‌ترین برنامه‌های مبارزه با بی‌سوادیِ کشور در این شهرستان اجرا شده‌است.
سوادی نه بر آن شب‌گون عماری جز آن عصمت که باشد پرده‌داری
تا بُوَد نسخهٔ عِطری دل سودازده را از خطِ غالیه سایِ تو سوادی طلبیم