سهند

معنی کلمه سهند در لغت نامه دهخدا

سهند. [ س َ هََ ] ( اِخ ) کوهی است مشهور در ولایت آذربایجان نزدیک تبریز و بعضی گویند نام دهی است متصل بدان کوه و آن کوه بدو منسوب است. ( برهان ). کوه آتشفشان قدیمی در 60 کیلومتری دریاچه ارومیه. دهانه آتشفشانی آن کاملاً واضح است واز جنوب و جنوب شرقی برشته موسوم به سهند محدود است که سه قله مرتفع آن در روی خطی 10 تا 12 کیلومتر مربع واقع شده و قله مرکزی آن به ارتفاع 3700 متر است. ( جغرافیای طبیعی کیهان صص 58 - 59 ) :
بخون نریمان میان را ببند
برو تازیان تا بکوه سهند.فردوسی.گرگ درنده را بکوه سهند
دست و پایی بیک دو شاخ افکند.نظامی.

معنی کلمه سهند در فرهنگ فارسی

کوه آتشفشانی قدیمی و خاموش که مخروطی شکل است و در جنوب آذربایجان میان تبریز و مراغه واقع است . طول آن ۶٠ کیلومتر و مرکز آن بهمین فاصله از دریاچه ارومیه است دامنه آتشفشانی آن کاملا واضح است و از جنوب و جنوب شرقی برشته ای موسوم به سهند محدود میشود که سه قله مرتفع آن در روی خطی بطول ۱٠ تا ۱۲ کیلومتر واقع شده وقله مرکزی آن بارتفاع ۳۷٠٠ متر است . بهنگام تابستان برفهای آن باقی میماند ولی یخچالهای دایمی ندارد. در مغرب کوه سهند کوههای لیوان واقع است . آتشفشان خاموش سهند چشمه های آب معدنی متعدد از قبیل آبهای اسید و آبهای آهنی دارد وشامل آبهای گرم و سرد است . آبهای دامنه غربی دارای نمک بسیار است و بدریاچه ارومیه میریزد . در دامنه این کوه کوه غار بزرگی موسوم به [غاراسکندر] واقع شده که اسید کربنیک زیاد از آن متصاعد میشود. چون گاز مزبور سنگین تر از هواست در قسمتهای تحتانی قرار گرفته اگر حیوانی داخل آن شود خفه گردد. بعقیده عوام اسکندر خزاین خود را درین غار مخفی کرده است. شعب رود قزلاوزن مانند قرانقو از سهند سرچشمه میگیرد و دره وسیعی را تشکیل میدهد که بزغوش را از قافلانکوه و کوههای قر اول جدا میسازد .
کوهی است مشهور در ولایت آذربایجان نزدیک تبریز و بعضی گویند نام دهی است متصل بدان کوه و آن کوه بدو منسوب است

معنی کلمه سهند در فرهنگ اسم ها

اسم: سهند (پسر) (فارسی) (طبیعت) (تلفظ: sahand) (فارسی: سَهند) (انگلیسی: sahand)
معنی: محکم، پابرجا، کوه آتش فشانی قدیمی و خاموش در جنوب آذربایجان شرقی میان تبریز و مراغه، که بلندترین قله اش متر است، کوه آتش فشانی قدیمی و خاموش در جنوب آذربایجان، نام کوهی آتشفشانی در آذربایجان

معنی کلمه سهند در ویکی واژه

پا بر جا

جملاتی از کاربرد کلمه سهند

سلیهائی کز سهند آمد من و یاران ز کوشک موج آن بالا و اوج کوشک میدیدیم پست
باشی طوفانلی سهند´یم
این آرامگاه در سبزوار، میدان کارگر، خیابان حاج ملا هادی سبزواری، کوچه سهند واقع شده است.
آبگرم طبیعی و معدنی لیقوان در قسمت شمال شرقی کوه سهند و در فاصله ۱۰ کیلومتری از این روستا به سمت رشته کوه‌های سهند واقع شده‌است.
اولین صعود لیلا اسفندیاری به قلل بالای ۸۰۰۰ متر در سال ۱۳۸۷ و با صعود به قله نانگاپاربات (۸۱۲۶ متر) صورت گرفت. وی در ابتدا تصمیم به صعود انفرادی داشت ولی در ادامه دوستانش به نام‌های کاظم فریدیان، سامان نعمتی، سهند عقدایی، احسان پرتوی‌نیا، حسین ابوالحسنی و محمد نوروزی به وی ملحق شدند. این صعود به دلیل فقدان مدارک لازم برای اثبات صعود قله اصلی نانگاپاربات از سوی فدراسیون کوهنوردی ایران مورد قبول قرار نگرفت.
سهند اینانلو: در سوگ آی محمد و موسیقی ایرانی
گرگ درنده را به کوه سهند دست و پایی به یک دو شاخ افکند
نه سپهر آورد زیر په سهند همتش دم نزند از سبز ه در مرغزار پر سمن
از "آلن بوسکه " در زبان فارسی کتاب "فردا بی من " که آخرین مجموعه شعر اوست با عنوان " نبودن خیلی راحت‌تره" با ترجمه سهند آقایی و سید محمدمهدی شجاعی سال ۱۳۸۷ توسط نشر مشکی منتشر شده‌است.
آلمالو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهندآباد بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.این روستا ۳۰۵ نفر جمعیت دارد.
در گذشته شهری در دامنهٔ سهند و شرق دریاچهٔ ارومیه به‌نام «اوشکایا» وجود داشته که گویا در محل اسکوی فعلی بوده‌است. نام این شهر در کتیبهٔ ارگیشتی اول و نیز سارگن دوم (پادشاه آشور) آمده‌است؛ به گونه‌ای که سارگن دوم در کتیبهٔ خود که متعلق به سدهٔ نخست پیش از میلاد است، از هجوم جنگ‌جویان آشوری به سرزمین اورارتو و به آتش‌کشیدن اوشکایا (اسکو) و آبادی‌های اطراف آن سخن به میان آورده‌است. نادری در عالم‌آرا نیز اسکو را یکی از آبادترین مناطق آذربایجان معرفی می‌کند.
گذر کن از بر کوه سهندش عبیرآمیز کن پست و بلندش
اوجان شرقی | سهندآباد | عباس شرقی | عباس غربی
ائشید اؤز قصه می، دستانیمی، دستانلی سهند´یم
تا تو بستی بار تبریز، ای پسر بر دلم کوه سهندی بسته‌ای
به سر از مهر تاج زرفشانش سهند و ساولان از بندگانش
همچنین رودخانه بیوه چای (رودخانه بزرگ) که از دامنه‌های کوه سهند سرچشمه می‌گیرد نیز در نزدیک این روستا قرار دارد.
چون مست شدی از می صافی به قرق بر جان حریفان چو سهندی منشین
آقدره یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهندآباد بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.
به یک هفته آمد سپاه بهار زکوه پلنگان‌ به کوه سهند