سهمیه

معنی کلمه سهمیه در فرهنگ معین

(سَ یِّ ) [ ازع . ] (ص نسب . ) منسوب به سهم ، مقدار و چیزی که نصیب و سهم کسی شود.

معنی کلمه سهمیه در فرهنگ فارسی

( صفت ) مونث سهمی مقداری از چیزی که نصیب و سهم کسی شود .

معنی کلمه سهمیه در ویکی واژه

منسوب به سهم، مقدار و چیزی که نصیب و سهم کسی شود.

جملاتی از کاربرد کلمه سهمیه

اندونزی با سهمیه بیش از ۲۲۰ هزار نفر، چهارده درصد کل زائران خارجی را به خود اختصاص داده و پاکستان، هند و بنگلادش در رده‌های بعدی هستند. ایران با ۸۶ هزار نفری شش درصد کل زائران خارجی را دارد.
در ۲۴ فوریه، پارلمان تصمیم به آزادی همه زندانیان سیاسی، از جمله پدر و پسری که متهم پرونده جنایی پاولیچنکو بودند گرفت. پارلمان اوکراین پنج قاضی دادگاه قانون اساسی را که از سهمیه پارلمان منصوب شده بودند به دلیل نقض سوگند برکنار کرد.
ادن در فصل ۱۰–۲۰۰۹، سال بسیار خوبی پشت سر گذاشت و یکی از دلایل عمده قرار گرفتن لیل در رده چهارم لو شامپیونه و کسب سهمیه لیگ قهرمانان بود. او سپس در دور یک‌هشتم لیگ اروپا هم درخشید و گل پیروزی تیمش در بازی رفت مقابل لیورپول را به ثمر رساند. او در آن فصل، برای دومین سال پیاپی، به عنوان بهترین بازیکن جوان لیگ یک برگزیده شد و فاصله بسیار کمی با لیساندرو لوپز برای کسب جایزه اصلی فصل داشت.
او برای ترکیه در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ یک سهمیه کسب کرد.
برونز از سال ۲۰۰۳ در مسابقات بین‌المللی شرکت کرده‌است. در همان سال در مسابقات قهرمانی اروپا در تفنگ سه وضعیت در ردهٔ جوانان چهارم شد. نخستین مدال جهانی برونز در سال ۲۰۰۸ به دست آمد. او توانست در جام جهانی مونیخ در تفنگ سه وضعیت به مدال برنز دست یابد. در همان سال در المپیک پکن نیز در همین رشته شرکت کرد و در رتبهٔ ۱۹ قرار گرفت. در سال ۲۰۱۱ دوباره در جام جهانی مونیخ مدال برنز را به دست آورد. در سال بعد، در المپیک ۲۰۱۲ لندن حضور یافت تا در تفنگ سه وضعیت و تفنگ ۱۰ متر رقابت کند. برونز در رشتهٔ تفنگ سه وضعیت به فینال راه یافت و توانست مدال برنز را بر گردن آویزد. در همان سال سهمیه فینال جام جهانی در بانکوک را نیز کسب کرد و توانست مدال طلای سه وضعیت را به دست آورد.
سالانه ده‌ها هزار دانش‌آموز به این دانشگاه درخواست تحصیلی می‌فرستند. این دانشگاه اولویت و سهمیهٔ بسیار بیشتری به دانش آموزانی که ساکن کالیفرنیا بوده و از درون کالیفرنیا درخواست می‌کنند می‌دهد. سیستم دانشگاه کالیفرنیا طبق قوانینی که وضع کرده‌است، به دانش آموزانی که از داخل ایالت کالیفرنیا به این دانشگاه تقاضا می‌کنند شانس بسیار بالاتری برای قبولی نسبت به دانش آموزانی که از خارج ایالت کالیفرنیا درخواست می‌کنند می‌دهد. قابل ذکر است که بر اساس آماری که سالیانه از این دانشگاه منتشر می‌شود، میانگین نمرات دانش‌آموزان متقاضی خارج از کالیفرنیا بسیار بالاتر از متقاضیان درون ایالتی است، با این حال شانس قبولی بسیار پایین‌تری نسبت به دانش آموزان درون ایالتی دارند.
اعتراضات تیر ۱۳۸۶ در پی سهمیه بندی بنزین در ایران و گران شدن آن به وقوع پیوست. آمار کشته شدگان از سوی مقامات رسماً اعلام نشده اما نمایندگان به نقل از وزیر کشور در جلسه غیر علنی مجلس از کشته شدن سه تن در ناآرامی‌های شب چهارشنبه تهران خبر دادند و دست کم دو مرد و یک زن نیز در جریان اعتراض نسبت به سهمیه بندی بنزین در شهرستان یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد کشته شده‌اند. تعداد دستگیرشدگان در یاسوج ۱۶۰ نفر اعلام شده‌است.
در تابستان سال ۲۰۰۵ لوچیانو اسپالتی به عنوان سرمربی به رم پیوست و نوید شروع جدیدی با رم را می‌داد. در اولین فصل حضور رم با ۱۱ پیروزی پیاپی در سری آ رکورد جدیدی خلق کرد و در نهایت توانست سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را برای فصل بعد کسب کند درحالی که یوونتوس و میلان هردو به خاطر وقایع کالچوپولی محروم شدند.