سهل انگار

معنی کلمه سهل انگار در لغت نامه دهخدا

سهل انگار. [ س َ اِ ] ( نف مرکب ) آنکه کارها را آسان شمرد و بی اعتنایی کند. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه سهل انگار در فرهنگ معین

(سَ اِ ) [ ع - فا. ] (ص فا. ) آن که همه چیز را آسان انگارد.

معنی کلمه سهل انگار در فرهنگ عمید

کسی که هر کار یا پیشامدی را آسان انگارد، آن که کاری را آسان شمارد و در آن دقت نکند، لاقید.

معنی کلمه سهل انگار در فرهنگ فارسی

( صفت ) آن که همه چیز را آسان انگارد لاقید لاابالی .
آنکه کاری را آسان شماردودر آن دقت نکند، لاقید

معنی کلمه سهل انگار در ویکی واژه

آن که همه چیز را آسان انگارد.

جملاتی از کاربرد کلمه سهل انگار

آن‌ها در همان سال به دور دم لیگ قهرمانان اروپا صعود کردند و با وجود دو پیروزی ۰–۴ و ۰–۱ برابر اف-ث هاکا تیم فنلاندی از صعود به دور بعد بازماندند، چراکه ولید بدر بازیکن محروم در ده دقیقه پایانی وارد بازی شد و مجازات این سهل انگاری محرومیت از صعود به دور بعد و مسابقه در برابر لیورپول بود.
اتاق عمل تنها جایی است که اگر در مورد نظافت آن سهل انگاری شود عواقب ناگواری را دربر خواهد داشت و جان بیماران زیادی را در خطر خواهد انداخت، بنابراین در مورد نظافت آن باید دقت کامل شود.
- خرابی هارد کامپیوتر سرور/ شخصی به دلیل سهل انگاری مسئول/ کاربر مربوطه
سر و صدا می‌تواند برای بیمار و تیم جراحی آزاردهنده باشد. ادامه این روند می‌تواند به تداخل ارتباطی تیم جراحی یا سهل انگاری نسبت به صدای آلارم مانیتور شود.
در سال ۱۹۵۰، برای انجام شبیه‌سازی یک حمله جنگی بیولوژیکی، نیروی دریایی ایالات متحده مقادیر زیادی از باکتری سراشیا که در آن زمان بی‌ضرر تلقی می‌شد را در طول پروژه ای به نام عملیات اسپری دریا روی شهر سانفرانسیسکو اسپری کرد. تعداد زیادی از شهروندان به بیماری‌های شبه ذات‌الریه مبتلا شدند و حداقل یک نفر در نتیجه آن جان باخت. خانواده فرد فوت شده از دولت به دلیل سهل انگاری فاحش شکایت کردند، اما یک قاضی فدرال در سال ۱۹۸۱ به نفع دولت رای داد. آزمایشهای سراتیا حداقل تا سال ۱۹۶۹ ادامه یافت.
در مقابل، بروزرسانی طولانی ممکن است نشانگر سهل انگاری باشد، زیرا برخی از به روزرسانی‌های مهم می‌توانند برای برخی از سیستم عامل‌ها به راه اندازی مجدد منجر شود.
و اما پیروی اسبابی که به محض توهم و احتمال هستند مثل بعضی افسون ها و احتراز از فال بد و از کسی که احتمال برود چشم او موثر باشد و تدبیرات دقیقه کردن و مکرها انگیختن و امثال اینها پس منافی توکل است، زیرا امثال اینها در نزد عقلا اسباب نیستند و خدا امر به تحصیل آنها نفرموده و نهی از بسیاری از آنها وارد شده بلکه آنچه در طلب روزی امر به آن شده اجمال و سهل انگاری در طلب است.
یکی از صحابه به حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم عرض کرد که «کدام یک از شهیدان نزد خدا گرامی ترند؟ فرمود: مردی که در پیش حاکم ظالمی سخن حق گوید و آن ظالم او را بکشد و اگر نکشد دیگر گناه بر او نوشته نمی شود» پس هر که طالب سعادت و رضای حضرت رب العزه باشد، باید در هر وقت از ملاحظه معاصی، خودداری نکند و چگونه کسی که خود را بنده خدا داند در حین مشاهده نافرمانی او خودداری تواند کرد، و حال اینکه دو نفر که با هم فی الجمله ربطی دارند نمی توانند ملاحظه سهل انگاری در امر یکدیگر را بکنند و چه ربطی از خالقیت بالاتر و برتر است؟ و کسی که خود را وابسته به دیگری داند، مانند حاکم نسبت به پادشاه، یا ملازم حاکم نسبت به حاکم، یا امثال آنها اگر ببیند که کسی مخالفت آن شخص را می کند در صدد معاوضه و منازعه برمی آید پس چگونه می شود که کسی مخالفت پروردگار را ببیند و متعرض نگردد، و رضای مردم را بر رضای خدا مقدم دارد و به تجربه ثابت، و از اخبار و آثار ظاهر می گردد که پاس شریعت داشتن، و همت بر اصلاح حال بندگان خدا گماشتن، موجب عزت، و غلبه حرمت در نظرها، و طول عمر می گردد.
جرایم زنا و سهل انگاری (اتهام غیرقانونی زنا) را تعدیل و باز تعریف می‌کند.
علو چندین بار بدلیل شیوع بیماری های همه گیر خالی از سکنه شده و مجددا جمعیت درآن ساکن شده است.آخرین حضور مجدد اهالی حدودا به 150 سال قبل برمیگردد .اما حسینیه قدیمی محل که قدمت آن را 500 سال تخمین زده اند متأسفانه بدلیل سهل انگاری اهالی تخریب شده گواه این مطلب بوده است. وجود بقایای قبور زرتشتیان در کنار روستا هم نشان از قدمتی به پهنای تاریخ ایران دارد.علو از بخش های غیرمسکونی - زراعی( کمانگرکلای خرابه ، تخت پل ، گوخسه،خی یر) و مسکونی (علو علیا و علو سفلی) تشکیل شده است.چشمه سنگ رو در کرانه غربی روستا مایه برکت زمین های کشاورزی روستاست.
دیوان عالی یک چارچوب پیچیده برای تعیین اینکه کدام نوع اظهارات نادرست محافظت نشده‌است، ایجاد کرده‌است. چهار حوزه از این قبیل وجود دارد که دیوان به صراحت در مورد آنها صحبت کرده‌است. اولاً، اظهارات نادرست واقعیت که با «حالت روانی به اندازه کافی مقصر» بیان می‌شود، می‌تواند مشمول مسئولیت مدنی یا کیفری باشد. ثانیاً، گاهی اوقات می‌توان بیان آگاهانه اظهارات نادرست را مجازات کرد. قوانین افترا و تهمت در این دسته قرار می‌گیرند. سوم، اظهارات نادرست سهل انگارانه ممکن است در برخی موارد منجر به مسئولیت مدنی شود. در نهایت، برخی از اظهارات ضمنی واقعیت - آنهایی که «دلالت‌های واقعیتی نادرست» دارند - نیز می‌توانند تحت این استثنا قرار گیرند.
در مقاله «جهان پس از کمیابی ۲۰۵۰–۲۰۷۵» نویسندگان ادعا می‌کنند که کمیابی عصر کنونی، ناشی از سهل انگاری قرن ۱۹ و ۲۰ (در مورد آینده) است. دوره بین ۱۹۷۵ و ۲۰۰۵ با فراوانی نسبی منابع (نفت، آب، انرژی، غذا، اعتبار، و غیره) مشخص شد که باعث تقویت صنعتی شدن و توسعه در اقتصادهای غربی شد. افزایش تقاضای منابع همراه با افزایش جمعیت منجر به فرسودگی منابع می‌شود. تا حدی، ایده‌های توسعه یافته در مورد پساکمیابی ناشی از تجزیه و تحلیل‌هایی است که نشان می‌دهد سرمایه‌داری از کمیابی استفاده می‌کند و به آن دامن می‌زند.