سهامدار

معنی کلمه سهامدار در لغت نامه دهخدا

سهام دار. [ س ِ ] ( نف مرکب ) دارنده سهم. آنکه در شرکتی سهم دارد.

معنی کلمه سهامدار در فرهنگ فارسی

دارنده سهم آنکه در شرکتی سهم دارد

جملاتی از کاربرد کلمه سهامدار

پس سهامداران اول سهام خود را به ۱۰۰/۱۲۰ که ۸۳٫۳۳٪ سهام کل است کاهش می‌دهند.
اردشیر یگانگی معروف به ارباب اردشیر یگانگی، بنیانگذار نخستین کارخانه مدرن چرم‌سازی در همدان است. او در سال ۱۳۱۴ نخستین کارخانه برق هیدرولیک را که با نیروی آب کار می‌کرد، بر روی تپه عباس‌آباد همدان دایر کرد. سهامدار عمده این شرکت، که برق الوند نام داشت، مردم شهر همدان بودند.
یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ سهامداران زیان دیده در اعتراض به ریزش‌های پی در پی بورس، مقابل سازمان بورس تجمع کردند و خواستار رسیدگی به اوضاع نابسامان بازار سرمایه شدند.
غالباً گفته می‌شود که شرکت‌ها بر دو بعد، شامل تبلیغات و ارتباطات عمومی تمرکز می‌کنند. برای تأمین نیازهای سهامداران، شرکت‌ها بر تأثیر عمومی استانداردهای خود جهت انطباق با محیط زیست متمرکز بوده‌اند. اما به‌طور واقعی در اغلب موارد این امر نقش مهم اجرایی ندارد.
طی دو سال گذشته، این دومین خروج موفق سرآوا از پورتفولیوی سرمایه‌گذاری خود است. پیش‌تر سرآوا از ساختار سهامداری گروه علی بابادر یک توافق برد برد خارج شد و سهام خود را به بنیانگذاران آن واگذار کرد.
در شرکت جدید، سهامداران نورسک هیدرو ۳۲٫۷٪ درصد و سهامداران استات اویل ۶۷٫۳٪ درصد از کل سهام را در اختیار دارند. هر یک از سهامداران هیدرو در ازای هر سهم خود، در شرکت قبلی، معادل ۰٫۸۶۲۲ سهم در شرکت جدید دریافت نمودند و در ضمن همچنان به عنوان صاحبان «نورسک هیدرو»، به فعالیت‌های خود، در صنایع دیگر، ادامه دادند. بخش اعظم فعالیت‌های شرکت نورسک هیدرو، در صنعت معدن بوده و در هنگام ادغام، از مجموع ۲۰٫۰۰۰ کارمند این شرکت، در حدود ۵٫۰۰۰ نفر، در بخش نفت و گاز اشتغال داشتند، که به همراه کلیه تجهیزات این بخش، با شرکت استات اویل، ادغام شد.
علی‌شیر عثمانف دومین سهامدار باشگاه فوتبال آرسنال است. او همچنین حامی مالی اصلی باشگاه فوتبال دینامو مسکو به‌شمار می‌آید.
پیرسون؛ رییس هیئت مدیره و سهامدار اصلی شرکت اچ اند ام است، که توسط پدر او ارلینگ پیرسون، در سال ۱۹۴۷ تأسیس شد. استفان پیرسون در سال ۱۹۸۲ از سوی پدرش، به عنوان مدیر عامل اجرایی شرکت اچ اند ام، منصوب شد. وی تا سال ۱۹۹۸ در این مقام باقی‌ماند و از این سال به بعد نیز، به عنوان رئیس هیئت مدیره این شرکت، فعالیت می‌نماید.
۱۰ سهامدار اینستکس (بلژیک، آلمان، فنلاند، دانمارک، فرانسه، هلند، نروژ، اسپانیا، سوئد و انگلیس) در مارس ۲۰۲۳ به این جمع‌بندی رسیدند که بعد از امتناع ایران برای کار کردن با این سامانه، مبنایی برای حفظ آن وجود ندارد.
پس سهامداران اول سهام خود را به ۱۰۰/۱۵۰ که ۶۶٫۶۷٪ سهام کل است کاهش می‌دهند.