سه گان

معنی کلمه سه گان در فرهنگ معین

( ~ . ) (ق مر. ) سه بار، سه مرتبه ، سه دفعه .

معنی کلمه سه گان در فرهنگ عمید

۱. سه تا، سه تایی.
۲. سه بار. * سه چند، سه نوع، سه قسم.

معنی کلمه سه گان در فرهنگ فارسی

سه بار سه افعه .

معنی کلمه سه گان در فرهنگستان زبان و ادب

{trichord} [موسیقی] مجموعۀ سه نغمه، به خصوص هریک از چهار مجموعه ای که بر روی هم ترتیبی برای موسیقی دوازده نغمه ای می سازند

جملاتی از کاربرد کلمه سه گان

این جهان و هرچهدر این جهان است ملک خوانندو آن جهان و هرچه در آن جهان است ملکوت خوانند؛ و هرچه جز این جهان و آن جهان باشد جبروت خوانند. تا ملک نشناسی و واپس نگذاری بملکوت نرسی؛ و اگر ملکوت را نشناسی و واپس بگذاری بجبروت نرسی؛ و خدای را- تبارک و تعالی- در هر عالمی از این عالمهای سه گانه خزینه​ای هست که «وَلِلّهِ خَزائنُ السمواتِ والأرض» ولیکن هر کسی نداند. ای عزیز بجلال قَدْرِ لَمْ یَزَل که چندان سلوک می​باید کرد که از ملک بملکوت رسی، و از ملکوت اسفل تا بملکوت اعلی رسی چندان سلوک می​باید کرد.
و چو مر صورت قصدی را اندر (عالم) تقدیر کردیم، گوییم: قصد اندر چیزی مر خداوند خواست را باشد و خواست سپس از ناخواست باشد و آنچه بودش او سپس از چیزی باشد محدث باشد، پس عالم که (او) به خواست سپس از ناخواست بوده شده است محدث است (و خواست سپس از ناخواست جز زنده را نباشد) و مر عالم را زندگی نیست. و دلیل بر درستی این (قول) آن است که این طبایع سه گانه که نزدیک ما اند – از خاک و آب و باد – (همی) بی زندگی اند، پس همی دانیم که این دیگر اجسام که برترند و فعل از (همگنان) به یاری یکدیگر همی آید، هم چنین نازنده اند و آنچه او زنده نباشد، مر او را فعل به حقیقت نباشد، بل (که) فعل مر زنده را باشد و فاعل قدیم باشد و زنده، و آنچه زنده نباشد محدث باشد و بی فعل، پس عالم که نه فاعل است و نه زنده است محدث است.
پیشونی سفید ۳ فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی سید جواد هاشمی محصول سال ۱۳۹۷ است. این فیلم سومین قسمت از سه گانهٔ اختاپوس و دنباله پیشونی سفید ۲ است و در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ در سینماهای ایران اکران شده‌است.
گوهر عقل از عالم امر پدید آورد و مایة نفس از سایه عقل شهود یافت، طبع ظل نفس شد جسم از طبع حاصل آمد. طبایع اجسام بحکم ضرورت از هیولی وصورت ترکیب یافت و عوالم ایجاد بدین وضع اسلوب نظم و ترتیب پذیرفت قوس نزول بواسطه رحمت شد قوس صعود بضابطه حکمت امتزاج اجسام و ازدواج طبایع و اجرام منتج موالید سه گانه شد و موجب انتظام زمانه. پس از جمله موالید ثلاث جنس حیوان اکل اجناس شد که قوة احساس داشت و نوع انسان اشرف انواع گشت که علت ابداع بود.
چون تو به سه گانه دست بردی برجستم و این سخن نشانست
مزیّت تو بر اجرام هفت گانه چنان که بر سه گانه موالید نفس انسانی
احسان به معنی انجام دادن چیزهای عالی، یکی از ابعد سه گانهٔ دین اسلام است: اسلام، ایمان و احسان. در مقابل تأکیدهای اسلام (کدام کار بهتر است انجام شود) و ایمان (چرا بهتر است انجام شود) عقیدهٔ احسان ابتدایی و همراه با قصد است. کسی که آنچه را عالی است انجام می‌دهد "محسن" نامیده می‌شود. این به‌طور معمول جا افتاده است که شخص می‌تواند به احسان درست با کمک و هدایت الله، کسی که بر همه چیز حکومت می‌کند، دست یابد.
3)پادکست؛ پادکست داکس در یک سه گانه که به فرقه های محافظه کار ادیان ابراهیمی می پردازد، در قسمت دوم به آمیش ها و شیوه زندگی و برخورد آنها پرداخته است که شنیدن آن خالی از لطف نیست
این فیلم قسمت اول از یک سه گانه است که قسمت دوم آن فیلم شکافته محصول ۲۰۱۶ و قسمت سوم فیلم شیشه محصول ۲۰۱۹ می باشد.
از این سه گانه دو بگذاشتم، یکی بفرست که برنیاید کار رهی بکمتر زین
خواهر بزرگتر: سوزان پونسی. بازیگر سوزان در سه گانهٔ نارنیا:آنا پاپلول
در نوامبر ۲۰۰۹ سامت انتشار دو آلبوم تازه، به نام‌های سمفونی گناهکار و فرشته بابل را در آینده نزدیک اعلام کرد، که این دو آلبوم در تاریخ ۳ آوریل ۲۰۱۰ منتشر گردیدند. داستان این دو آبوم ادامهٔ داستان مترسک بود که معمولاً به این سه آلبوم در کنار یکدیگر سه گانهٔ گناهکار می‌گویند. برخی از مهمان‌های ویژه که در این دو آلبوم همکاری کرده‌اند عبارتند از: درامرها اریک سینگر، الکس هُلزارس، فیلیکس بانک، نوازندگان کیبورد جنس جانسون از استَرُوُریِس، و نیز خوانندگان مایکل کیسک، باب کَتلی، جورن لند، تیم ریپر اوئنس، کلائوس ماین، راسل آلن، آندره میتوس و جان اُلایوا.
برخی از این حروف اضافه، بر حسب این که واژه یا گروه‌واژه‌ای که پس از آن می‌آید چه نقشی از نقوش سه گانهٔ بالا را بگیرد، معنیشان به کلی فرق می‌کند. از این رو، بر حسب معنایی که منظور است، ممکن است یک حرف اضافه چند نقش متفاوت داشته باشد.
چنان کز قوت عنصر در اینجا موالید سه گانه گشت پیدا
این موالید سه گانه که جهان پر از آنهاست چه پیدا چه نهان
او توانست با تیم لیورپول فاتح سه گانه شود
یک شاهد و دو ندیم و سه جام شراب البته از این سه گانه می نگریزد
افسانهٔ رستم فیلم سینمایی محصول کشور اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۷۱ است. این فیلم اولین قسمت از سه گانهٔ فیلم‌های اسطوره ای و حماسه ای است که بر اساس شاهنامه فردوسی ساخته شده‌است.
چه باشد اگر کاس سه گانی شود و این شربت حیوانی گردد؟ پیر گفت: ای پسر در سئوال گشاده است و خوان افضال نهاده، گفتم مرا از سر اباحت سماع خبر ده و از شجره علم خود درین معنی ثمری.