سنگ پا

سنگ پا

معنی کلمه سنگ پا در لغت نامه دهخدا

سنگ پا. [ س َ گ ِ ] ( ترکیب اضافی ، اِ مرکب ) سنگی که به هندی جهانوا گویند. ( غیاث ). سنگ کانی سوراخ سوراخ که در حمام چرک پا بدان پاک کنند. سنگ پاخار. نشفه. نسفه. نشف. پاشنه سنگ. سنگ پاشنه. ( یادداشت بخط مؤلف ).
- امثال :
رو نیست ، سنگ پاست ؛ بسی بی شرم است .

معنی کلمه سنگ پا در فرهنگستان زبان و ادب

{scoria} [زمین شناسی] آذرآواری با شکل نامنظم و حفره های فراوان

معنی کلمه سنگ پا در دانشنامه عمومی

پوک معدنی نوعی سنگ آذرین است که از سرد شدن گدازه های آتشفشانی شکل می گیرد. از پوکه معدنی در سبک سازی، شیب بندی و کفسازی ساختمان استفاده می شود
پوکه معدنی از گدازه های آتشفشانی تشکیل شده که پس از رسیدن به سطح زمین سرد شده و به صورت دانه های ریز و درشت درآمده که سطح آن حبابی و دارای سوراخ هایی است. نام علمی آن پومیس ( Pumice ) است. از بارزترین ویژگی هایش استحکام بالا و سبکی آن است. پوکه معدنی یک نوع سنگ آتش فشانی بسیار سبک و متخلخل است . این نوع سنگ آتش فشانی زمانی ساخته می شود که گاز گدازه های شیشه ای که در حال سرد شدن هستند به سرعت خارج می شوند. محل استخراج فقط در مناطق آتشفشانی است. پوکه معدنی دارای وزن پایین و مقاومت و سختی بالایی است؛ بدین جهت از آن در ساخت و ساز ساختمانی استفاده می شود. در صنعت ساختمان سازی از پوکه معدنی برای شیب بندی کف و سقف استفاده می شود و آن به جهت سبک سازی سازه است.
در ایران معادن پوکه معدنی در شهرستان قروه واقع شده است ، به همین دلیل به پوکه قروه شهرت دارد.

معنی کلمه سنگ پا در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:پومیس

معنی کلمه سنگ پا در ویکی واژه

آذرآواری با شکل نامنظم و حفره‌های فراوان.

جملاتی از کاربرد کلمه سنگ پا

تو شاهباز قدسی و تن سنگ پای تست بگسل ازو وگرنه بنا کام مانده‌ای
آس دوسنگ گرد و مسطح روی هم نهاده و سنگ پائینی در میان میلی آهنین یا چوبین از سوراخ میان سنگ پائینی در گذشته و سنگ زبَرین به نیروی آب می‌چرخد و دانه‌ها را خرد می‌کند وآرد می‌سازد. «آس» به گویش محلی « آش » گفته می‌شود.
پیغامبر صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ گفت آن دیگر گفت: « یارب دانی که مرا دختر عمی بود و من او را دوست می‌داشتم او را به خویشتن خواندم و خویشتن از من بازداشت پس قحط سالی پیش آمد و حال وی تنگ شد نزدیک من آمد و صد و بیست دینار به وی دادم تا مرا به خود راه دهد چون بر او قادر شدم گفت:« من ترا حلال نباشم که این مُهر بشکنی مگر چنانک خدای فرموده است» من از وی بپرهیزیدم و با وی فساد نکردم و هیچ اندر جهان بر من از وی دوستر نبود و آن مال به وی بگذاشتم یارب اگر میدانی که برای تو بود ما را ازین بلا راحت فرست که بدو گرفتار آمده ایم آن سنگ پارهٔ دیگر از در غار باز شد لیکن نچنانکه ما بیرون توانستیم آمدن.»
ابوذر غزنوی در سال ۱۳۳۶ در سبز سنگ پاتو از قریه‌های ولسوالی جاغوری ولایت غزنی در خانواده‌ای از قوم هزاره متولد شد.
وانگه این خُم به سنگ پاره‌کنم صید را از گزند چاره کنم
راهم پر از سنگ پای طلب لنگ وقتم عجب تنگ مقصود نایاب
گهی دست و قفای او بمالید گهی بر سنگ پای او بمالید
بنابراین ورودشان را از دختر خود نیز در کرمان مخفی نگاه داشت و از راه گل دوزی و خیاطی، زندگی محقرانه‌ای را اداره می‌کرد… خوشی او در این بود که هفته‌ای یک بار به عنوان فروشنده کیسه، سنگ پا و روشوی به حمام عمومی برود و از دور دختر زیبایش را تماشا کند.
کز ایدر که ماییم تا پیش شاه فزون است فرسنگ پانصد ز راه
دو فرسنگ دست و دو فرسنگ پا دو کوه گران برگرفتی ز جا
که فرسنگ پانصد براند به راه ز چین تا به ایران سراسر سپاه
آسیاب یا آش (آس) همان‌طور که به گویش محلی آن را می‌نامند، ابتکاری جالب و بسیار شگفت انگیر از دوران پیشین در منطقه بستک هرمزگان رواج داشته بوده‌است. آسیاب دوسنگ گرد و مسطح روی هم نهاده و سنگ پائینی در میان میلی آهنین یا چوبین از سوراخ میان سنگ پائینی در گذشته و سنگ زبَرین به نیروی آب می‌چرخد و دانه‌ها را خرد می‌کند وآرد می‌سازد.
به زیر تیغ چو کوهی نشسته تا باشد که سنگ پاره ای از لعل بر کمر یابی
چون مصطفی علیه السلام این نام مبارک را بر زبان راند که:« بسم الله الرحمن الرحیم» جوابش بگفت. ابوجهل گفت: نی، این قویتر است که آنچه در مشت من است، بگوید که تو کیستی. به نام پاک خدا هر سنگ پاره ای به آواز آمد از میان دست ابوجهل که:« لا اله الاالله، محمدٌ رسول الله». طایفه ای ایمان آوردند. ابوجهل، از غایت خشم سنگریزه ها را بر زمین زد و سخت پشیمان شد به گفتن و گفت: دیدی که چه کردم من به دست خویش؟ باز خویشتن را بگرفت و بستیزه گفت: که به لات و عزی که این هم جادوی است.
شیراک دارای منابع غنی توف، سنگ پا و سنگ آهک است. استان شیراک آب و هوایی سخت برّی دارد، با زمستان‌های بسیار سرد برفی و تابستان‌های معتدل.
از آنجا که سنگ یک عنصر طبیعی است ؛ بهترین سازگاری را با محیط پیرامون خود دارد. این بدان معناست که ما اگر به جای سنگ در پای ساختمان از آجر استفاده کنیم، چون آجر ساختهٔ دست بشر است در برابر عوامل طبیعی و جوی مقاومت زیادی ندارد.ضمناً اگر به جای سنگ پای بنا آجر قرار دهیم؛آجر به خاطر درگیری با رطوبت و نم سطح زمین شوره می‌بندد.