سندیکا

سندیکا

معنی کلمه سندیکا در لغت نامه دهخدا

سندیکا. [ س ِ / س َ ] ( فرانسوی ، اِ ) اتحادیه کارگران. گروهی که برای دفاع از منافع اقتصادی افراد تشکیل شود. سندیکای کارگران. ( فرهنگ فارسی معین ). اتحادیه.

معنی کلمه سندیکا در فرهنگ معین

(سَ ) [ فر. ] (اِ. ) اتحادیة صنفی برای دفاع از منافع اقتصادی مشترک افراد یک صنف .

معنی کلمه سندیکا در فرهنگ عمید

انجمن های صنفی که به منظور حفظ حقوق و منافع مشترک افراد یک صنف تشکیل شود مانند سندیکای کارگران.

معنی کلمه سندیکا در فرهنگ فارسی

شرکت، نمایندگی صنفی، اتحادیه صنفی برای حقوق
( اسم ) گروهی که برای دفاع از منابع اقتصادی مشترک افراد تشکیل شود : سندیکای کارگران .

معنی کلمه سندیکا در دانشنامه عمومی

سندیکا ( به فرانسوی: Syndicat ) یا اتحادیه یا اتحادیهٔ صنفی یک تشکیلات خودگردان از افراد، بنگاه های اقتصادی، شرکت ها یا افراد حقوقی است که برای این متشکل می شوند تا منافعی که در آن سهیم هستند را ارتقاء دهند. در اکثر موارد[ نیازمند منبع] هدف این تشکل ها این است که سود اقتصادی خود را به حداکثر برسانند. [ نیازمند منبع]
این لغت از ریشه فرانسوی آن syndicat گرفته شده است ؛ و از لاتین syndicus و از یونانی σύνδικος ( syndikos ) به تمام زبان ها راه یافته.
سندیکوس در لاتین وکیل و نماینده یک شهر را توصیف می کند.
این واژه به طور منظم در جنوب فرانسه مورد استفاده قرار گرفته است. در فرانسه این لغت به معنای نماینده یک بنگاه اقتصادی بود.
در سال ۱۵۱۴، یک فرهنگ لغت سیندیک را به عنوان یک انجمن تعریف می کند که هدف آن دفاع از منافع مشترک است.
اولین سندیکاها در آغاز قرن هجدهم در انگلستان به وجود آمد . انگلستان آن زمان در اولین رده کشورهای سرمایه داری قرار داشت. در فرانسه در خاتمه قرن هیجدهم، در ایالات متحده آمریکا در اوائل قرن نوزدهم، و در آلمان در اواسط قرن نوزدهم سندیکاها تشکیل شدند.
در آن مرحلهٔ تکامل جامعهٔ سرمایه داری، سندیکاها رفته رفته به سازمان های دائمی کم و بیش پراهمیت و نیرومند مبدل شدند.
در کانادا، حضور اتحادیه ها در اوایل قرن نوزدهم تأیید شده است، به هر صورت در جنگ ۱۸۱۲ ( جنگ انگلیس و آمریکا در سال ۱۸۱۲ ) ، صنعتگران متخصص ایالت Maritimes کانادا ساختار اتحادیه های کارگری را ایجاد کردند.
در سال ۱۷۳۰، یک فرهنگ لغت اتحادیه را به عنوان یک انجمن تعریف کرد که هدف آن دفاع از منافع حرفه ای بود. امروزه ایجاد اتحادیه های کارکنان در فرانسه با مواد قانونی L. 2131 - 1 تا L. 2131 - 6 قانونِ کار کدگذاری شده است. بر اساس مطالعات انجام شده، تعداد بالای اتحادیه های کارگری، نابرابری درآمد را کاهش می دهد. سازمان های حرفه ای تمایل دارند سیستم های پاداش را براساس معیارهای عینی، متصل به مشاغل و نه افراد، ترجیح دهند و علیه تبعیض عمل کنند.
یا سندیکاهای پخش که سازمان فروش روزنامه ها و مجلات یا شبکه های پخش برنامه های تلویزیونی هستند. مثلاً رادیو بی بی سی یک کسب و کار رسانه ای است. یا گروهی از نشریات که توسط یک مالک اداره می شوند.
یک سندیکای پخش به معنای ادغام سازمانی چندین ایستگاه تلویزیونی یا ایستگاه رادیویی است که از لحاظ اقتصادی دارای یک منطقه پخش محدود منطقه ای است. اصطلاح در اصل در ایالات متحده ساخته شد، جایی که سندیکاهای رسانه ای نقش مهمی ایفا می کنند. سندیکاهای تلویزیونی با توجه به جهت گیری قوی منطقه ای و استقلال اقتصادی و کارآفرینی خود، از شرکت های پخش رادیویی در سراسر کشور ( اصطلاحاً شبکه ها ) مانند NBC , CBS , ABC و فاکس متفاوتند.

معنی کلمه سندیکا در ویکی واژه

sindacato
اتحادیة صنفی برای دفاع از منافع اقتصادی مشترک افراد یک صنف.

جملاتی از کاربرد کلمه سندیکا

«سندیکای ملی انتشارات صوتی‌تصویری» هر هفته، فهرست و جدولِ پرفروش‌ترین آهنگ‌ها (تک‌آهنگ، آلبوم موسیقی) را هم ارائه می‌کند.
همان‌طور که قبلاً ذکر شد، سندیکاها در اصل از شبکه‌های تلویزیون بزرگ مستقل هستند. به‌طور جدی، آن‌ها با شرکتهای به اصطلاح وابسته (ایستگاه‌های شریک) متفاوت هستند، برنامه‌های خود را در طول روز سازماندهی می‌کنند و از لحاظ اقتصادی مستقل هستند، اما حداقل برنامه شبانه اصلی را با برجسته‌ترین روزها از شبکه‌ها می‌گیرند. از سوی دیگر ، ایستگاه های متعلق به بخش خصوصی به‌طور کامل متعلق به شبکه‌های اصلی می‌باشند.
توسعه بازی به دنبال عرضه اساسینز کرید ۴: پرچم سیاه (۲۰۱۳) آغاز شد. یوبی‌سافت مونترآل توسعه چهارساله بازی را با کمک تیمی دربرگیرنده از ۷۰۰ نفر از استودیوهای یوبی‌سافت سراسر جهان رهبری کرد. تیم با کمک مصرشناسان و تاریخ‌دانان مطمئن شد که زمینه تاریخی بازی به خوبی نمایش می‌یابد. در حالی که از زمان عرضه اساسینز کرید ۲ در سال ۲۰۰۹، اساسینز کرید یک فرنچایز سالانه بود، یک سال به زمان توسعه تیم افزوده شد و تیم زمان بیشتری برای کار کردن روی بازی داشت. این امر بیشتر به دلیل عرضه طرد شده و شکست‌خورده اساسینز کرید: سندیکا و عرضه مشکل‌دار اساسینز کرید: وحدت در سال ۲۰۱۴ بود.
اتحادیه یا سندیکای عکاسان، طبق مادهٔ دوازده قانون کار، مصوب ۱۷ خرداد ۱۳۲۸ و آیین‌نامهٔ مربوطه در تاریخ ۱۳۳۱ در ادارهٔ مرکزی امور اتحادیه‌ها و اصناف وزارت کار به ثبت رسید. این اتحادیه در سال ۱۳۳۲، نامش به «اتحادیهٔ صنف عکاسان و فیلم‌برداران و آماتورهای عکاسی تهران و حومه» تغییر کرد.
در چهاردهمین روز اعتراض کارگران هفت‌تپه در آبان ۱۳۹۷ نمایندگان این کارگران به همراه شماری دیگر از کارگران بازداشت شدند. شمار این بازداشتی‌ها مجموعاً ۱۹ تن ذکر شده‌است. پس از انتشار ادعاها پیرامون بازداشت اسماعیل بخشی، «نماینده کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه» و دو نفر دیگر، استاندار خوزستان بازداشت چهار نفر را در ارتباط با این اعتراضات تأیید کرد. اگرچه او از این بازداشت شدگان نامی نبرد، اما سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روز یکشنبه ۲۷ آبان، خبر داد که اسماعیل بخشی، از نمایندگان کارگری این واحد صنعتی به همراه مسلم آرمند، یکی دیگر از نمایندگان کارگری و یک خبرنگار زن بازداشت و به اداره امنیت شهرستان شوش منتقل شدند.
احمد التلیلی از پایه‌گذاران اتحاد سراسری اشتغال در ژانویه ۱۹۴۶ بود، او در آن زمان در هیئت رهبری متمرکز کردن سندیکاها انتخاب شد و در ژوئیه ۱۹۵۴ به عنوان دبیرکل اتحادیه سراسری اشتغال تونس انتخاب گردید و بعد از این که احمد بن صالح فعالیت‌هایش در رأس اتحادیه سندیکاها را در اواخر ۱۹۵۶ متوقف کرد، احمد التلیلی به‌جای او انتخاب شد و تا سال ۱۹۶۳ در این منصب باقی ماند. او همچنین از سال ۱۹۵۱، با حضور در دومین کنفرانس سندیکاهای آزاد در میلان (سیزل) در صحنه بین‌المللی نیز نقش خودش در زمینه امور سندیکایی را ایفا کرد و در سال ۱۹۵۶ به عنوان معاون سیزل انتخاب شد که تا سال ۱۹۶۴ ادامه داشت.
اسماعیل بخشی از اعضای هیئت مؤسس سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه است که در سال ۱۳۹۷ نماینده کارگران این شرکت شد. از طرف دیگر، با گسترش تجمعات صنفی مربوط به درخواست حقوق معوقه کارگران به تناوب نام او بر سر زبان‌ها افتاد. از آن پس، ویدئوهای بسیاری با سخنان او منتشر شد.
استپان ماکسیمویچ پتریچنکو (روسی: Степа́н Макси́мович Петриче́нко) انقلابی و سیاست‌مدار آنارکو-سندیکالیست اهل امپراتوری روسیه بود. وی رهبری شورش کرونشتات را در سال ۱۹۲۱ علیه بلشویک‌ها بر عهده داشت.
آنیشا اسداللهی، فعال کارگری برای تحمل دوران حبس، راهی زندان اوین شد. وی فعال کارگری، معلم و مترجم رسمی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی قبلاً نیز به جهت فعالیت‌های خود سابقه بازداشت و برخورد قضایی را داشته‌است.
فعالیت حزب ایران نوین بسیار وسیع بود و کمیته‌های متعددی را علاوه بر کمیته مرکزی دربرمی‌گرفت. این کمیته‌ها شامل: کمیته اجرایی و دفتر سیاسی، سازمان جوانان، زنان، کشاورزان، کارگران، بازرگانان، سندیکاهای کارگری، اتحادیه‌های اصناف و تشکیلات وابسته دیگر بود. حزب نشریاتی نیز در سراسر کشور منتشر می‌ساخت و روزنامه ندای ایران نوین ارگان آن محسوب می‌شد. حزب ایران نوین برای آموزش کادر خود اقدام به تأسیس مدرسه عالی علوم سیاسی و امور حزبی نمود که پس از ادغام آن در حزب رستاخیز، به آن حزب متعلق گشت.