سندل

معنی کلمه سندل در لغت نامه دهخدا

سندل. [ س َ دَ ] ( اِ ) به یونانی «سندلیا» ، لاتینی «سندلیوم » ، فرانسوی «سندل » ، انگلیسی «سندل » ، معرب آن سندل است و در زبان کنونی نیز سندل گویند. سندلک. سندل کفش باشد و سندلک نیز گویندش. ( از حاشیه برهان قاطع چ معین ). کفش. پای افزار. ( برهان ). کفش. ( آنندراج ). بطیط ( قسمی موزه ) :
گرفتم که جایی رسیدی ز مال
که زرین کنی سندل و چاچله .عنصری.ترا جوانی و جلدی گلیم وسندل بود
کنونت سوخت گلیم و دریده شد سندل.ناصرخسرو.رجوع به سندلک شود. || نام درختی است بقدر درخت گردکان و شاخهای آن افتاده بر زمین و ثمر آن در خوشه مانند حبةالخضراء و برگ آن شبیه ببرگ گردو نرم و نازک و منبت آن اکثر بلاد هند وسواحل مرکن و فرنگ است سپید و زرد و سرخ می باشد و بهندی آنرا چندن گویند. صندل معرب آن است و مفرح و مقوی دل و رافع صداع است و مزاج آن سرد و خشک است و به عربی آنرا کوت گویند. ( آنندراج ) ( انجمن آرای ناصری ) : بسبب آنک عطر و حلیب از کافور و عود و سندل و مانند آن دخل بودی. ( از فارسنامه ابن البلخی ص 136 ). رجوع به صندل شود. || کشتی کوچک که آنرا در کنار دریا پر از آب شیرین و اسباب و مایحتاج کشتی کرده بکشتی بزرگ برند. ( از غیاث ) ( برهان ). کشتی کوچک که بار در آن ریخته بکشتی بزرگ رسانند. ( آنندراج ) ( انجمن آرا ). قایق که در کشتی گذارند و هنگام حاجت به آب افکنند. طرادة.
سندل. [ س َ دَ ] ( اِخ ) شهری به هند. صندل.

معنی کلمه سندل در فرهنگ معین

(سَ دَ ) (اِ. ) نوعی کفش که معمولاً چوبی است .

معنی کلمه سندل در فرهنگ فارسی

( اسم ) نوعی کفش ( یا چرمی یا چرمی )
شهری به هند . صندل

معنی کلمه سندل در فرهنگ اسم ها

اسم: سندل (پسر) (فارسی) (تلفظ: sandal) (فارسی: سَندَل) (انگلیسی: sandal)
معنی: نام نوعی درخت، نوعی سبزی

معنی کلمه سندل در ویکی واژه

نوعی کفش که معمولاً چوبی

جملاتی از کاربرد کلمه سندل

یکی شاه کابل دگر هند شاه دگر شاه سندل بشد با سپاه
چالز لوین (سندلر) و لارنس ولنتاین (جیمز) ماموران آتش‌نشانی هستند. چاک تاکنون ازدواج نکرده و به تنهایی زندگی می‌کند در حالی که لری زن خود را از دست داده و با دو کودک خود زندگی می‌کند. لری با مشکلات مالیاتی و بیمه عمر روبرو است. یکی از راه‌های نجات از این راه ازدواج است. به همین دلیل لری از چاک می‌خواهد که با او ازدواج کند.
گرفتم که جایی رسیدی ز مال که زرین کنی سندل و چاچله
بافت پلکانی وسنتی روستا و موقعیت جغرافیایی و ژئوپولوتیک بی نظیر روستا و وجود درختان سندل سمبل روستای اسفیدان است. بنا به گفته معمرین روستا از نوع این درخت حدود ۱۷ اصله بوده که به علت واقع شدن در مسیر کوچه و ساخت حسینیه و مسجد و عدم آگاهی از اهمیت و ارزش آن، بیشتر آن‌ها را قطع نموده‌اند و فقط ۲ اصله باقی‌مانده که قطر تنه هرکدام در حدود ۲٫۶۵ متر می‌باشد. البته قابل ذکر است که قطع درختان تاریخی مذکور ونیز درخت کهنسال چنار در مرکز روستا با مخالفت شدید روحانی وقت ونیز تعدادی از اهالی روبرو گردیده ولی متأسفانه تندروی فردی که هویت آن بر همگان روشن است باعث گردیده درختان مذکور قطع و تاریخ اسفیدان از بین برود.
«بابی باوچر» (سندلر)، پسری اهل لوییزیاناست که کارش رساندن آب به اعضای یک تیم فوتبال آمریکایی است. او خیلی زود به استعدادش در بازی پی می‌برد و ستارهٔ تیم رقیب می‌شود…
پر آواز شد سندلی چار سوی سخن رفت هرگونه بی‌آرزوی
ائتلاف بلوداگ  در انتخابات میان دوره ای سال ۲۰۱۰ متحمل خسارت های جدی شد و بیش از نیمی از کرسی های خود را در برابر جمهوری خواه از دست داد. اعضای آن که تقریباً یک چهارم از اعضای حزب دموکرات در کنگره صد و یازدهم بودند ، نیمی از کرسی های از دست رفته را در انتخابات میان دوره ای را به خود اختصاص دادند.  تعداد نمایندگان اتلاف بلوداگ در مجلس از ۵۴ عضو در سال ۲۰۰۹ به ۲۶ عضو در سال ۲۰۱۱ کاهش یافت. دو نفر از چهار رهبر ائتلاف (استفانی هرتث سندلین و بارون هیل) کرسی های خود را به رقبای جمهوری خواه واگذار کردند.
چون به خاک گلخنم شد جبهه فرسا روزگار دفع درد سر مکن گو بخت سندل سای من
از سال ۲۰۱۹، زک با خواننده اسرائیلی روئی سندلر در ارتباط بود.
این فهرست جزئی از آثار سینمایی و تلویزیونی سندلر است.
درد سر گر نشد از سردی باد سحرش آبی از بهر چه بر ناصیه مالد سندل
آدام در بروکلین، نیویورک در ۹ سپتامبر سال ۱۹۶۶ زاده شد، مادرش یک معلم مدرسه مهد کودک، و پدر او استنلی سندلر، یک مهندس برق بود، خانواده وی یهودی هستند و از مهاجران یهودی روسی تبارند. او پس از نقل مکان در سن ۶ سالگی در منچستر، نیوهمپشایر بزرگ شد، وی در دبیرستان مرکزی منچستر تحصیل کرد. سندلر از دانشگاه نیویورک، مدرسه هنر تیش در سال ۱۹۸۸ فارغ‌التحصیل شد.
لای ته خم سندل سر ساخته یعنی ایمن شده از دردسر کون و مکانیم
به مردی جهانی گرفته بدست ورا سندلی بود جای نشست
تو را جوانی و جلدی گلیم و سندل بود کنونت سوخت گلیم و دریده شد سندل
یک بار دیگر این فیلم در سال ۲۰۰۲ با بازی آدام سندلر و وینونا رایدر با نام آقای دیدز بازسازی می‌شود ولی فیلم کاپرا برتری محسوسی نسبت به نسخه اخیر دارد.
گرفتم به جایی رسیدی به مال که زرّین کنی سندل و سندلک
پرآشوب شد کشور سندلی بدان نیکخواهی و آن یک دلی