سنجیده

معنی کلمه سنجیده در لغت نامه دهخدا

سنجیده. [ س َ دَ /دِ ] ( ن مف / نف ) سخته. موزون. ( آنندراج ). || پخته. آزموده. مجرب. ممتحن. جاافتاده. سخته. || نیک اندیشیده. نیک سگالیده ( سخن یا نکته ).
- بسنجیده ؛ سخته. موزون. جاافتاده. پخته :
بسنجیده چون کار هر نیکخو
پسندیده چون مهر هر مهربان.فرخی.- معنی سنجیده ؛ از روی اندیشه :
معنی سنجیده را اوقات باید صرف کرد
گر بهایی دارد این یوسف ز نقد فرصت است.محسن تأثیر ( ازآنندراج ).گر سخن گستر ندارد قدر و مقداری چه غم
وزن او ظاهر شود از معنی سنجیده اش.محسن تأثیر.

معنی کلمه سنجیده در فرهنگ عمید

۱. وزن شده.
۲. اندازه گرفته شده.
۳. آزموده.

معنی کلمه سنجیده در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - وزن شده . ۲ - اندازه گرفته ۳ - تعیین ارزش شده . ۴ - مقایسه شده . ۵ - فهمیده با اطلاع : زنی سنجیده و با فهم و از هر حیث در خور احترام است .

جملاتی از کاربرد کلمه سنجیده

در بسیاری از موارد، دما به‌وسیلهٔ دمای رنگ قطعه سنجیده می‌شود. با تبدیل رنگ قرمز گیلاسی پررنگ به نارنجی(۸۱۵ به ۸۷۱ درجه) که متناظر با دمای تشکیل آستنیت در فولادهای دارای کربن متوسط و زیاد است. در طیف نوری مرئی، با افزایش دما این درخشش بیشتر می‌شود، و هنگامی‌که قطعه به رنگ قرمز گیلاسی است، این درخشش به‌شدت کاهش می‌یابد به‌گونه‌ای که ممکن است در نور محیط قابل‌مشاهده نباشد؛ بنابراین آهنگران معمولاً فرایند آستنیتی کردن فولاد را در محیطی با نور کم انجام می‌دهند تا بتوانند به‌دقت رنگ قطعه را مشاهده کنند.
گرد در پی قول و فعل سنجیده شوی در دیده خلق مردم دیده شوی
کار احصایی در عرصهٔ طراحی گرافیک نمودی خوشنویسانه دارد و از پوستر گرفته تا نشانه‌نوشته‌های او، همه ابتدا در حروف و بازی‌های ساختاری و سنجیده با ترکیب حروف خلاصه می‌شود و در نهایت نقشی گرافیکی ایفا می‌کند. به سبب آمیختن سنت با نوآوری مخاطبین ارتباط مطلوبی با آثار او پیدا می‌کنند و شاید این نکته‌ای‌ست که باعث شده همواره چه درسال‌های قبل و چه بعد از انقلاب از کارهای او مورد توجه محافل هنری قرار گیرد.
منطق هزینه و منافع حاشیه‌ای هم چنان منطق اصلی این آنالیز است. منافع فرزندان هم اقتصادی و هم عاطفی است؛آن‌ها به عنوان سرمایه‌های اقتصادی به حساب می‌آیند، به خصوص به عنوان پشتیبانان والدین در دوران کهولت؛ هم چنین آن‌ها به عنوان نیروی کار در بازار کار یا بازار تولیدات خانگی به حساب می‌آیند. و از طرف دیگر آن‌ها لذت زیادی برای والدین خود به همراه دارند. تمام این منافع باید در مقابل هزینه‌های آن سنجیده شود.
کاروبارش را نکو سنجیده ام آنچه پنهان است پیدا دیده ام
مجلهٔ وگ در سال ۲۰۱۶ دربارهٔ سبک لباس‌پوشیدن آبرا اظهار کرده‌است که «تضادهای سنجیده بخشی از شخصیت هنری کلی او هستند: آبرا عضوی از گروه آفول رکوردز است که اکثر اعضای آن مرد هستند».
اسطورهٔ اصلی خلقت در پاستافاریانیسم، این است که هیولای اسپاگتی پرنده که غیرقابل مشاهده یا دسترسی است، «بعد از سگ‌مست کردن»[یادداشت‌ها ۵] جهان هستی را آفرید. طبق این افسانه، مستی هیولا باعث شد که زمین معیوب ایجاد شود. از این گذشته، بنا بر پاستافاریانیسم، تمام شواهد فرگشت برای آن ایجاد شده‌اند تا میزان ایمان و تقوای پاستافاریانیست‌ها سنجیده شود؛ که یحتمل نقیضه‌ای بر متن کتاب مقدس است. هنگامی که اندازه‌گیری‌های علمی مانند تاریخ‌گذاری رادیوکربن انجام می‌شود، هیولای اسپاگتی پرنده با مسح رشته‌های نودلی‌اش نتایج آزمایش را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
قلم بنان توسنجیده و نه فلک را گفت خوشا هلال که هم شکل این بنان آمد
بسمله تاج سر قرآن است زانکه سنجیده بدین میزان است
ز دل میار نسنجیده حرف را به زبان که هست جوهر این تیغ پیچ و تاب سخن
میزان حرارت تولید شده توسط بدن انسان با واحد وات بر متر مربع پوست انسان سنجیده میشود که به آن شدت متابولیسم میگویند.
این نوع ارزیابی عملکرد، روش جدیدتری است که در آن کارکنان و مدیران با یکدیگر توافق می‌کنند تا به مجموعه‌ای از اهداف مشخص و قابل دستیابی در یک دوره زمانی معین برسند. سپس در پایان دوره مقرر، میزان دستیابی کارکنان به اهداف و نحوه عملکرد آنها سنجیده می‌شود و اهداف جدید نیز در همین زمان تعیین می‌گردد.
اگر حجم کار در یک حوزه لحاظ شود، در غیاب دیگر معیارها، کیفیت یک کار تا سطح بسیار زیادی بر اساس میزان ارجاعاتی که کسب کرده‌است سنجیده می‌شود. گرچه این موضوع لزوماً شاخص قابل اعتمادی نیست اما شمردن تعداد ارجاعات یک کار آسان است و داوری در مورد مزیت‌های کارهای پیچیده بسیار دشوار خواهد بود.
علاوه بر آثار اقتصادی، تورم بر ساختار اقتصاد و متغیرهای کلان اقتصادی تأثیرگذار است. تورم، در عصر حاضر، ابعاد اجتماعی و سیاسی گسترده‌ای پیدا کرده‌است. دلیل این مسئله، ارتباط تنگاتنگ تورم با زندگی افراد جامعه‌است. علاوه بر آن، ثبات سیاسی و اقتصادی یک کشور از طریق شاخص‌های متفاوتی سنجیده می‌شود که تورم از جمله آنهاست. شعار بسیاری از نامزدهای ریاست جمهوری در کشورهای در حال توسعه، کنترل و پایین آوردن روند رشد قیمت‌هاست. از این‌رو، تورم را می‌توان یکی از پیچیده‌ترین، مهم‌ترین و حساس‌ترین مقولات اقتصادی و اجتماعی عصر حاضر دانست و بررسی و تحلیل آن، می‌تواند نقش بسزایی در تحلیل و تبیین مسائل اقتصادی داشته باشد.
در این آزمون هر چهار مهارت لازم برای یادگیری زبان (مهارت گفتاری، مهارت شنیداری، مهارت نوشتاری، مهارت روخوانی و درک مطلب) سنجیده می شود.
سخن شمرده و سنجیده گوی بی سوگند که شاهد سخنان دروغ، سوگندست
خواه برگردون سحر شو خواه در دریا حباب در ترازوی نفس جز باد کم سنجیده‌اند
پاسخش دادم ازین مصرع سنجیده خویش آنچه انجام ندارد چه نمایم آغاز؟
بحر هرگه گوهرش سنجیده با درّ نجف گوهر خود را چو جرم مه مکدّر یافته
تا سخن سنجیده‌ام طغرل به میزان ادب در میان شاعران امروز یکتا گشته‌ام