سنتز

سنتز

معنی کلمه سنتز در فرهنگ معین

(سَ تِ ) [ فر. ] (اِمص . ) ۱ - ترکیب عنصرها یا جسم های ساده با یکدیگر. ۲ - آن چه از تقابل مؤثر آنتی تز بر تز حاصل می شود، هم نهاد، هم نهاده (شیمی ).

معنی کلمه سنتز در دانشنامه عمومی

سنتز (آلبوم). سنتز ( به انگلیسی: Synthesis ) عنوان چهارمین آلبوم استودیویی گروه راک آمریکایی اونسنس است. این آلبوم در ۱۰ نوامبر ۲۰۱۷  ( ۲۰۱۷ - 11 - ۱۰ ) توسط وایند - آپ رکوردز منتشر شد.

معنی کلمه سنتز در دانشنامه آزاد فارسی

سَنْتِز (synthesis)
در شیمی، تشکیل ماده یا ترکیبی حاصل از چند ترکیب اولیه. سنتز دارو، از مواد اولیه تا محصولات نهایی، ممکن است شامل چندین مرحله باشد. پیچیدگی این مراحل عامل مهمی در تعیین هزینه تولید است.

معنی کلمه سنتز در ویکی واژه

ترکیب عنصرها یا جسم‌های ساده با یکدیگر.
آن چه از تقابل مؤثر آنتی تز بر تز حاصل می‌شود، هم نهاد، هم نهاده (شیمی)

جملاتی از کاربرد کلمه سنتز

در انتقال بیولوژیک، از الکل دهیدروژنازها اغلب برای سنتز استریوایزومرهای خالص از نظر انانتیومری الکل‌های کایرال استفاده می‌شود.
در همان سال، میلی برای ایجاد و مدیریت واحدی برای تاریخ علم در مرکز بین‌المللی سنتز که در سال ۱۹۲۵ توسط هانری بر ایجاد شده بود، دعوت شد. این واحد به‌طور رسمی در ۲۲ ژانویه ۱۹۳۰ افتتاح شد. او در آنجا کار کرد و تا سال ۱۹۳۹ با هلن متزگر همکاری کرد، زمانی که به آرژانتین نقل مکان کرد. او هنگام ورود به آرژانتین بسیار بیمار بود و چندین ماه را در بیمارستان گذراند.
در سال ۲۰۰۸ محققان دانشگاه مونپلیه کشف کردند که در انسان و دیگر نخستی‌ها، گلبول‌های قرمز مکانیسمی برای استفاده موثرتر از ویتامین ث موجود در بدن به‌وسیله بازیافت اسید اکسیده شده به اسید اسکوربیک برای استفاده مجدد از بدن دارند. این مکانیزم در پستانداران وجود ندارد که ویتامین ث خود را سنتز کنند.
کولبه نخستین کسی بود که از واژهٔ سنتز با مفهوم امروزی اش بهره برد.
این واکنش به عنوان یک گام در سنتز جامع ترکیبات مختلفی همچون مورفین استفاده شده‌است.
نشان داده شده‌است که اسینتوباکتر بومانی حداقل یک بتالاکتاماز تولید می‌کند که آنزیمی است که مسئول شکستن حلقه لاکتام چهار اتمی آنتی‌بیوتیک‌های بتالاکتام است. آنتی‌بیوتیک‌های بتالاکتام از نظر ساختاری با پنی سیلین مرتبط هستند که موجب مهار سنتز دیواره سلولی می‌شود. با شکسته شدن حلقه لاکتام در این آنتی‌بیوتیک‌ها، این آنتی‌بیوتیک‌ها برای باکتری‌ها بی‌ضرر می‌شوند.