سناتوری

معنی کلمه سناتوری در فرهنگ فارسی

شغل سناتور .

جملاتی از کاربرد کلمه سناتوری

در جریان وقایع سال ۱۳۳۲ و پس از انحلال مجلس سنا توسط مصدق، به اجبار به اروپا رفت، امّا به‌زودی به ایران بازگشت و با سرلشکر فضل‌الله زاهدی فعالیت سیاسی را از سر گرفت. در نیمهٔ دوم سال ۱۳۳۲ در دوره دوم مجلس سنا که انتخابات آن همراه با انتخابات دوره هجدهم مجلس شورای ملی برگزار گردید، خواجه‌نوری مجدداً به سناتوری رسید.
با وجود آن‌که مقام ارشدیت سنا در سلسله مناصب گنجانیده نشده‌بود و از ایمپریوم (اقتدار عالیه) برخوردار نبود امّا اعتبار و احترام بالایی برای سناتوری که صاحب این عنوان بود را به همراه داشت.
استعفای دولت اوو مورالس در ۱۰ نوامبر ۲۰۱۹ پس از ۱۹ روز تظاهرات و ناآرامی‌های مدنی رخ‌داد. در این واقعه، اوو مورالس، رئیس‌جمهور وقت بولیوی، به درخواست ارتش و پلیس استعفا داد و پدیده پیش‌آمده را کودتا خواند. پس از استعفای آلوارو گارسیا، معاون مورالس و آدریانا سالواتیرا، رئیس سنا، در ۱۱ نوامبر ۲۰۱۹ سناتوری از مخالفین به نام جینین آنز ریاست‌جمهوری موقت را به‌دست گرفت. بدین ترتیب ۱۴ سال ریاست‌جمهوری مورالس پایان یافت.
لذا بر موجودیت وضعیت جنگی، مدت سناتوری فلاندین الی ۱۸ ژانویه ۱۹۲۰ تمدید شد. در همان تاریخ، او با اخذ ۱۰۰ رأی در مقابل رقیب خود به‌نام مارتینو که ۴ رأی گرفته بود، مجدداً به عنوان سناتور انتخاب گردید. فلاندین در ۲۰ سپتامبر ۱۹۲۲ در شهر پاریس درگذشت. او برنده نشان افتخار شوالیه لژیون دونور و نشان افسر فرهنگ‌ستان فرانسه بود.
لینکون با استفاده از کسانی که از حزب ویگ (و حزب‌های آزادی و دموکرات) باقی‌مانده بودند، به تشکیل حزب جمهوری‌خواه کمک کرد. در یک مبارزه انتخاباتی پر جنجال، جمهوری خواهان سناتوری برگزیدند. برای این سمت لینکون بهترین گزینه بود، اما برای اینکه توازن را در حزب جدید حفظ کند، انتخابات را به سوی دموکرات سابق، سیمان ترامبون، هدایت کرد.
در ماه فوریه ۲۰۰۵، جان مکین، سناتوری آمریکایی خواستار ایجاد پایگاه‌های دائمی نظامی ایالات متحده آمریکا در افغانستان شد و گفت که این‌گونه پایگاه‌ها «به نفع مردم آمریکا خواهد بود، چون منافع امنیتی درزامدت در منطقه داریم».
خواجه‌نوری در انتخابات مجلس سنا که در سال ۱۳۲۸ خورشیدی برای نخستین مرتبه در ایران انجام گرفت، کاندیدای سناتوری شد. وی در انتخابات دور اول جزو ۷۵ نفر بود و در دورهٔ دوم در زمرهٔ ۱۵ سناتور انتخابی تهران قرار گرفت، و پس از افتتاح مجلس سنا، از سناتورهای پُرکار و پُرنطق به حساب می‌آمد و تقریباً جزو چند سناتوری بود که مجلس را می‌گردانیدند.