سناتور

معنی کلمه سناتور در لغت نامه دهخدا

سناتور. [ س ِ ت ُ] ( فرانسوی ، اِ ) وکیل مجلس اعیان. وکیل مجلس سنا.

معنی کلمه سناتور در فرهنگ معین

(س ) [ فر. ] (اِ. ) عضو مجلس سنا، نماینده مجلس اعیان .

معنی کلمه سناتور در فرهنگ عمید

عضو مجلس سنا.

معنی کلمه سناتور در فرهنگ فارسی

عضوسنا، نماینده درمجلس سنا
( اسم ) عضو سنا وکیل مجلس اعیان .

معنی کلمه سناتور در ویکی واژه

senatore
عضو مجلس سنا، نماینده مجلس اعیان.

جملاتی از کاربرد کلمه سناتور

فریدون اسفندیاری فرزند یک دیپلمات ایرانی به نام عبدالحسین صدیق اسفندیاری و نوه اسدالله یمین اسفندیاری (دیپلمات و سناتور) بود. مسافرت‌های پی در پی و مستمرّ او در دوران کودکی باعث شد تا در سن یازده سالگی در هفده کشور مختلف زندگی کرده باشد. وی در دوران جوانی، به عضویت تیم ملی بسکتبال ایران در بازیهای المپیک ۱۹۴۸ لندن درآمد. همچنین در بین سال‌های ۱۳۳۲ تا ۱۳۳۴ عضو کمیسیون صلح فلسطین در سازمان ملل متحد بود. فریدون اسفندیاری چهار خواهر و برادر داشت و یک فیلم مستند در بارهٔ وی با نام «آیا شما یک ترابشر هستید» ساخته شده‌است.
فناوری تشخیص چهره نگرانی‌های مربوط به امکان اجرای قانون دسترسی به تلفن‌های شخصی با نمایش چهره کاربران را افزایش داد. سناتور آمریکایی ال فرانکن از اپل خواست تا اطلاعات بیشتری را دربارهٔ امنیت و حفظ حریم خصوصی فیس آی‌دی ارائه دهد. اپل با اشاره به انتشار مقاله امنیتی جدید خود به این سؤال اینگونه جواب داد:
در سال ۱۸۶۱، رانی‌یری به عنوان نماینده پارلمان پادشاهی ایتالیا انتخاب شد و تا سال ۱۸۸۱ مکرراً نماینده پارلمان بود. در ۱۶ نوامبر ۱۸۸۲ سناتور پادشاهی ایتالیا شد. او در ۴ ژانویه ۱۸۸۸ در پوتیچی (ناپل) درگذشت.
تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه، در واکنش به رای شامگاه چهارشنبه مجلس سنا در تبرئه رئیس جمهوری نوشت: «پس از چهار ماه تلاش نانسی پلوسی و آدام شیف، استیضاح پایان گرفت.» کروز در پیام خود نوشت که به نمایندگی از ۲۸ میلیون نفر از مردم تگزاس و تمام آمریکایی‌ها به تبرئه شدن ترامپ رای داده‌است.
سناتور ادوارد کندی، یکی از برجسته‌ترین سناتورهای تاریخ ایالات متحده و از حامیان باراک اوباما بود، که در سن ۷۷ سالگی و پس از یک سال مبارزه با سرطان مغز، درگذشت. سناتور کندی نزدیک به نیم قرن در سنای آمریکا حضور داشت. وی در سنای آمریکا در زمینه قانونگذاری از جمله دربارهٔ بهداشت، حقوق مدنی، آموزش و مهاجرت تلاش‌های چشمگیری داشت
به عنوان مثال، در بیست سال گذشته، ایالتی مانند کالیفرنیا، دو سناتور داشت ولی پنجاه و یک رأی انتخاباتی داشت، چون چهل و نه نمایندهٔ مجلس داشتند، اما امسال، کالیفرنیا پنجاه و پنج رأی انتخاباتی دارد، به این دلیل که، مردم از ایالات دیگر به کالیفرنیا نقل مکان کردند و در آنجا زندگی می‌کنند و بر اساس تکثیر جمعیت، در آن ایالت، تعداد نمایندگان مجلس کالیفرنیا، بالاتر رفته و بالتبع، تعداد آرای انتخاباتی، آن ایالت، بیشتر خواهد شد.
هر ایالتی فقط دو سناتور دارد، به خاطر اینکه مجلس سنای آمریکا، تنها می‌تواند صد عضو داشته باشد، به دلیل وجود پنجاه ایالت در آمریکا. اما تعداد نمایندگان مجلس است که بر اساس جمعیت، متفاوت خواهد بود.
مجلس سنای ایالات متحده متشکل از دو سناتور از هر ایالت می‌باشد که توسط مردم به مدت ۶ سال انتخاب می‌شوند، هر سناتور دارای یک رأی است، ... .
لوسیوس دومیتیوس اورلیانوس در ۱۹ سپتامبر ۲۱۴ یا ۲۱۵ در خانواده‌ای فقیر در موئسیای سفلی در شبه‌جزیره بالکان زاده شد و از آنجا که پدر کشاورزش در خدمت سناتوری ثروتمند به‌نام اورلیوس بود، نام خانوادگی آنان نیز از نام او گرفته شد.
فرماندار و نایب فرماندار هر چهار سال یکبار با رای مردم انتخاب می‌شوند. کنگره قانونگذاری آلاسکا ۴۰ نماینده و ۲ سناتور دارد که توسط مردم آلاسکا انتخاب می‌شوند. یک نماینده و دو سناتور به نمایندگی از مردم آلاسکا در کنگره آمریکا وجود دارند.