سمینار

سمینار

معنی کلمه سمینار در فرهنگ معین

(س ) [ انگ . ] (اِ. ) ۱ - دسته ای از دانشجویان با تحصیلات عالی که زیر نظر یک استاد، در رشته ای خاص به تحقیق و ایراد سخنرانی می پردازند، درس گروهی (فره ). ۲ - محل گردهمایی محققین یک رشته . ۳ - سلسله سخنرانی هایی دربارة موضوعی معین که بیشتر جنبة آموزشی و

معنی کلمه سمینار در فرهنگ عمید

۱. جلسه ای که در آن مجموعه ای از سخنرانی ها دربارۀ موضوعی خاص در زمان و مکان معین ارائه می شود.
۲. مکان برگزاری چنین جلسه ای.

معنی کلمه سمینار در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - دسته ای از دانشجویان که تحت نظر یک استاد در رشته ای خاص به تحقیق و تتبع پردازند و سخنرانیهایی در آن رشته ترتیب دهند . ۲ - دوره ای از تحصیلات که توسط چنین دسته ای تثبیت شود . ۳ - اطاقی که دسته مزبور در آن گرد هم آیند .

معنی کلمه سمینار در دانشنامه عمومی

درس گروهی یا هم اندیشی یا همکاوی یا سمینار ( به انگلیسی: seminar ) نوعی درس در دانشگاه ها است که استاد واحد ندارد و جلسات سخنرانی استادان حول موضوع خاصی است. دسته ای از دانشجویان که تحت نظر یک استاد در رشته ای خاص به تحقیق و تتبع می پردازند سخنرانی هایی در آن رشته ترتیب می دهند. از زمره اهداف برگزاری درس گروهی این است که دانشجویان را با نمونه های عملی مسائلی که در پژوهش های میدانی و غیره پیش می آیند آشنا کنند. تعداد دانشجویان در جلسات درس گروهی معمولاً کمتر از کلاس های عادی دانشگاه است.
در درس های گروهی معمولاً به دانشجویان تکالیفی داده می شود تا به طور جمعی بر روی آن کار کرده و آن را به بحث بگذارند.
سمینار به نوع خاصی از رویدادها گفته می شود که در آن یک یا چند نفر سخن ران و ارائه دهندهٔ اصلی وجود دارند و درمورد یک موضوع خاص صحبت می کنند. معمولاً در سمینارهای موفق، سایر شرکت کنندگان نیز در بحث اصلی مشارکت می کنند و ارائه دهندگان اصلی بیش تر نقش تسهیل گر و هدایت کنندهٔ بحث ها را ایفا می کنند. گاهی این مشارکت صرفاً به پرسش و پاسخ میان شرکت کنندگان و سخن رانان محدود می شود.
شاید ملموس ترین رویدادهایی که با عنوان سمینار برگزار می شوند و درموردشان می شنویم، رویدادهایی با عنوان سمینار کارشناسی ارشد هستند که در آن ها دانشجوی کارشناسی ارشد در انتهای دورهٔ آموزشی خود به تحقیق درمورد یک موضوع خاص می پردازد و در یک سالن و در جمع اساتید و سایر دانشجویان به توضیح درمورد آن می پردازد و در انتها به سوالات آن ها پاسخ می دهد.
واژه سمینار یک واژه لاتین است که برگرفته از فعل سمیناریوم به معنی قطعه بذر می باشد. گرچه در زبان فارسی به این مفهوم درس گروهی می گویند اما معادل فارسی این واژه «همکاوی» معین گردیده.

معنی کلمه سمینار در ویکی واژه

دسته‌ای از دانشجویان با تحصیلات عالی که زیر نظر یک استاد، در رشته‌ای خاص به تحقیق و ایراد سخنرانی می‌پردازند، درس گروهی (فره)
محل گردهمایی محققین یک رشته.
سلسله سخنرانی‌هایی دربارة موضوعی معین که بیشتر جنبة آموزشی و تبادل اطلاعات دارد و منظور از برگزاری آن نیل به مصوبة قانونی نیست ؛ این سخنرانی‌ها هم در سطح ملی و هم در سطح بین المللی تشکیل می‌شود و تعداد شرکت کنندگان در آن محدود ا ست، هم اندیشی. (فره)

جملاتی از کاربرد کلمه سمینار

این آکادمی جلسات و سمینارهایی برگزار می‌کند و اطلاعاتی دربارهٔ تشخیص و درمان بیماری‌های زیست محیطی ارائه می‌دهد.
او از اوائل دهه ۱۹۵۰ میلادی تعداد قابل ملاحظه‌ای سخنرانی و سمینار در آلمان و خارج از آلمان برگزار کرده یا از طرف دانشگاه‌ها دعوت شده بود؛ لذا دو دهه اخیر بیشتر مخاطبان او را جوامع دانشگاهی تشکیل می‌دادند. در دو مقطع زمانی در سال‌های ۱۹۸۵ و ۱۹۹۲ میلادی او نماینده جامعه بهائی در سازمان ملل بوده‌است. در دهه‌های اخیر نیز به عنوان مشاور حقوقی به محفل ملی بهائی آلمان مشاوره داده بود. او مجموعاً ۱۵ سال بین سال‌های ۱۹۵۷ و ۱۹۹۵ میلادی عضو این محفل ملی بوده‌است.
آبیان برای ارائه فرضیه‌های خود در کنفرانس‌های متعدد در آمریکا و اروپا شرکت کرده و در سمینارهای مختلف از نظریه‌های خود دفاع نموده‌است و همچنین در مجلات و روزنامه‌های معتبری مانند وال استریت جورنال و دیگر نشریات آمریکایی و اروپایی و کانادایی مصاحبه‌هایی داشته که گاه نیز از وی به عنوان گالیله قرن بیستم یاد شده‌است.
حاکمی در سمینار سالیانهٔ استادان زبان فارسی در هندوستان و همایش‌های مولوی در مونیخ آلمان، جامی در استراسبورگ فرانسه، اقبال در لاهور پاکستان، فارسی در چین، جامی در مسکو و شهریار در باکو شرکت داشته‌است.
در دهه‌های اخیر، به‌ویژه در پی تأسیس نخستین نهاد رسمی اسپرانتو در ایران، مؤسسهٔ سبزاندیشان (انجمن اسپرانتوی ایران) که در سال ۱۳۷۵ تحت شماره ۹۰۸۵ به ثبت رسید، و انتشار فصل‌نامهٔ پیام سبزاندیشان از پائیز سال ۱۳۸۱ تاکنون، و پیوستن رسمی انجمن اسپرانتوی ایران به سازمان جهانی اسپرانتو (دارای روابط رسمی با سازمان ملل متحد و یونسکو) در سال ۱۳۸۴، دورهٔ جدیدی برای پیشرفت هرچه بیشتر زبان اسپرانتو در ایران آغاز شد، که با برگزاری سخنرانی‌ها، سمینارها، و کلاس‌ها در فرهنگ‌سراها، دانشگاه‌ها و مدارس گوناگون، و انتشار مقالات مختلف در مجلات و روزنامه‌های متفاوت، و همچنین تألیف، ترجمه و انتشار کتاب‌های جدیدی در ارتباط با زبان بین‌المللی اسپرانتو، همراه بوده و هست.
این سازمان در مه ۲۰۰۱ و به منظور تجلیل و حمایت از سازندگان فیلم و تلویزیون استرالیا و کارهای آنها، بازیگران استرالیایی‌های مستقر در لس آنجلس تأسیس شده و نمایش‌های ماهانه و سمینارها را برگزار می‌کند و بیش از ۵۰۰ عضو دارد.
آنو – موزه ملت یهود، در ژانویه ۲۰۱۱ میلادی، با افتتاح نمایشگاهی تخصصی با عنوان «نورها و سایه‌ها، داستان ایران و یهودیان»، برای نخستین‌بار در جهان، سرگذشت یهودیان ایران، از پادشاهی کوروش بزرگ تا وضعیت امروزی یهودیان ایران را با جمع‌آوری آثار ارزشمندی از موزه‌ها و کلکسیون‌های شخصی از سراسر جهان، به نمایش گذاشت و با انجام سمینارهایی به بررسی تاریخ یهودیان ایران همت گمارد.
آکادمی بلوچی ترویج فرهنگ بلوچی از طریق توسعه و ارتقاء زبان و ادبیات؛ حمایت از محافل ادبی؛ برگزاری سمینارها و همایش‌ها به زبان بلوچی و دعوت از دانشگاهیان سایر مناطق پاکستان و خارج از کشور به عنوان سخنران مهمان. این سازمان رسماً در سال۱۹۶۱ میلادی تأسیس شد و هم‌اکنون در شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان پاکستان قرار دارد.
اسدلله عباسی در دوره‌های هفتم، هشتم و دهم مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نماینده از حوزه انتخابیه رودسر و املش از حوزه‌های انتخابیه استان گیلان حضور داشت. وی در دوره‌های هفتم و هشتم، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات، عضو ناظر شورای عالی آموزش و پرورش، رئیس فراکسیون فرهنگیان، رئیس فراکسیون گردشگری، نایب رئیس فراکسیون تعاون و نایب رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی بود و همچنین نایب رئیس گروه بین المجالس کشورهای جهان در مجلس هشتم، نایب رئیس گروه دوستی ایران و چین، رئیس هیئت اعزامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سمینار اتحادیه بین المجالس در هند و رئیس هیئت اعزامی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به کشورهای ژاپن، کره جنوبی، مالزی و سنگاپور در مجلس شورای اسلامی بوده‌است.