سمین

معنی کلمه سمین در لغت نامه دهخدا

سمین. [ س َ ] ( ع ص ) فربه. ( غیاث )( مهذب الاسماء ) ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) :
حاسدم خواهد که او چون من همی گردد بفضل
هرکه بیماری دق دارد کجا گردد سمین.منوچهری.علم جوی و طاعت آور تا بجان
زین تن لاغر برون آیی سمین.ناصرخسرو.بس ظریفند و لطیفند و سمین
لیک مادرشان بود اندر کمین.مولوی.سجده کرد و گفت کاین گاو سمین
چاشت خوردت باشد ای شاه امین.مولوی.ابلهی رادیدم سمین و خلعتی ثمین در بر. ( گلستان ).
|| مقابل غث در سخن به معنی کلام استوار و متعین. ( اقرب الموارد ) : و میفرستاد سوی بلخ و غث و سمین بازمی نمود. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 250 ). چون صدق با کذب و غث با سمین و صواب با خطا امتزاج و اختلاط پذیرد تمیز عسر شود. ( تاریخ بیهقی ص 16 ).
گرچه در تألیف این ابیات نیست
بی سمین غثی و بی غثی کروت.انوری.و از هرچه حادث شود غث و سمین و... بدانی. ( سندبادنامه ص 87 ). || ( اِ ) چیزی باشد سپید مشابه بشحم که در گوشت حیوان فربه پیدا آید بهندی رواج گویند. ( غیاث ) ( آنندراج ).

معنی کلمه سمین در فرهنگ معین

(سَ ) [ ع . ] (ص . ) ۱ - فربه ، چاق . ۲ - سخن استوار، عالی .

معنی کلمه سمین در فرهنگ عمید

فربه، چاق، چربی دار، پرچربی.

معنی کلمه سمین در فرهنگ فارسی

فربه، چاق، چربی دار، پرچربی، سمان جمع
( صفت ) ۱ - فربه چاق مقابل غث . ۲ - سخن عالی مقابل غث .

معنی کلمه سمین در فرهنگ اسم ها

اسم: سمین (دختر) (عربی) (تلفظ: samin) (فارسی: سَمین) (انگلیسی: samin)
معنی: ارزشمند و عالی، چاق، فربه، ارزشمند و عالی معمولاً در مورد سخن و شعر گفته می شود

معنی کلمه سمین در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی سَمِینٍ: چاق
ریشه کلمه:
سمن (۴ بار)
«سَمِین» به معنای چاق و فربه است.
(به فتح س) چاقی. در اقرب گوید: «سمن سمانة و سمناً کثر لحمه و شحمه ضدّ هزل». نه فربه می‏کند و نه سیر. سمین: چاق . آهسته پیش اهلش رفت و گوساله چاقی آورد. سمان جمع سمین است . عجاف جمع اعجف و عجفاء است به معنی نازک و لاغر یعنی: پادشاه گفت: من در خواب هفت گاو چاق را می‏بینم که هفت گاو لاغر آنها را می‏خورند .

معنی کلمه سمین در ویکی واژه

فربه، چا
سخن استوار، عالی.

جملاتی از کاربرد کلمه سمین

این جایزه در پاییز هر سال در سمینار سالانه خانهٔ بیورنسون مولدا اهدا می‌شود.
همان ویسم همان خورشید پیکر همان سرو سهی و یاسمین‌بر
دم مرا صفت باد فرودین کردند گیاه را ز سرشکم چو یاسمین کردند
گونه‌ای از بازارهای اقتصادی است، که در آن افراد، شرکت‌ها، کسب‌وکارها و سازمان‌های درگیر در تولید، تسهیل، ترویج یا سازماندهی بر فعالیت‌های ورزشی متمرکز می‌باشند. محصولات عرضه شده به خریداران در این بازار، شامل: کالا، خدمات عملی و علمی که در دوره‌های ورزشی، سمینارها کارگاه‌ها و کنفرانس‌ها، اشخاص، مکان‌ها یا ایده‌هایی می‌باشند، که به‌صورتی با ورزش مرتبط هستند. صنعت ورزش، با فراهم آوردن امکانات پیشرفته و قابل دسترس، تجهیزات، کالا، خدمات و حمایت‌های مالی، نقش مهمی در توسعه ورزش دارد.
عکسی از روی تو ای مه گر بتابد در چمن تا ابد خورشید خواهد رُست جای یاسمین
مفلس از بس که غنی خواهد گشت لاغری بس که سمین خواهد بود
او فرضیه خود را بعد از سمینار بعدی با کولوموگوروف در میان گذاشت. کولوموگوروف از این موضوع بسیار آشفته شد، به این خاطر که این الگوریتم به‌طور کامل نظریهٔ او را رد می‌کرد.
تا پاک بسوزاند خشک و تر عالم را با چهرهٔ زور آور بازوی سمینش بین
امروزه بالی پس از عبور از فراز و نشیبهای بسیار یکی از مناطق گردشگری جهان گردیده‌است و حتی سالانه میزبان بسیاری از سمینارها و کنفرانسهای جهانی مانند آ سه آن است.
هست طراز یاسمین لاله لؤلؤ آفرین کرده لبش چو انگبین تعبیه در شکرلله
چین به چین نافه چین کرده به چین گل برچین نرگسش خفته و از یاسمینش گل برچین
سال ۲۰۰۴ ارین آلبومی را منتشر کرد که کاملاً بر خلاف روند گذشته خود در مضامین اشعار بود. البوم معادله انسان بر خلاف آلبوم‌های پیشین ارین، حاوی مضامین تخیلی نبود بلکه کاملاً تحت تأثیر مضامین و موضوعات روانشناسانه بود. در ضبط این آلبوم ۱۲ نفر با لوکاسن همکاری کردندو البته این آلبوم آخرین آلبومی بود که گروه با همکاری شرکت نشر ترنسمینز منتشر می‌کرد و پس از آن اینسایدآوت جایگزین ترنسمیشنز شد.
به صیدگاه شه عشق عرضه ده خود را که لطف او نکند فرق از سمین تا غث
توپلیتس همچنین بسیار به تاریخ ریاضیات و آموزش ریاضی علاقه‌مند بود. برای نمونه او کتابی دربارهٔ تاریخ آنالیز نوشت به نام «پرورش حساب بی‌نهایت‌ها یک رویکرد ریشه شناسانه» که پس از مرگش در سال ۱۹۴۹ به چاپ رسید. او همچنین به ریاضیات یونان باستان و ارتباط‌های آن با فلسفه علاقه‌مند بود و در کیل سمیناری با موضوع ریاضیات یونان برگزار می‌کرد. او به همراه اتو نویگباوئر مجله‌ای با نام «ریشه‌ها و مطالعاتی درباره تاریخ ریاضی» را بنیان گذاشت. بنیان‌گذاری «گزارش ترمی ریاضی-فیزیک» در سال ۱۹۳۲ به همراه هاینریش بنکه از دیگر فعالیت‌های اوست.
در خاطرم گذشت که ناگه بدین صفت بزمی شود خرم که برد نام یاسمین
3- گونه‌شناسی بر مبنای فساد در تولیدات علمی: حداقل در پنج دسته از تولیدات علمی(کتاب، مقاله‌های منتشره در نشریات، پایان‌نامه‌ها، پژوهش‌ها، و سمینارها و ...)، صوری از فساد به اشکال مختلف وجود دارد.
بر آن سان که رنگین گل و یاسمین را نشانده است دهقانش بر طرف بستان
در این دوره او دبیری سمینار بررسی سه دهه موسیقی ایران را در ۷ میزگرد در جشنواره موسیقی فجر سال ۱۳۸۷بر عهده داشت که به درخواست کامبیز روشن‌روان به عنوان دبیر جشنواره این میزگردها را برگزار کرد.
دینانی در سمینارها و همایش‌های متعدد داخلی و خارجی شرکت داشته و مقالات و آثار فراوانی در حوزه فلسفه و دین‌پژوهی به رشته تحریر درآورده که برخی از کتاب‌ها جایزه کتاب سال را دریافت کردند و در اولین دوره همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۰ با عنوان چهره برتر فلسفه تقدیر شد.