سمفونیک

معنی کلمه سمفونیک در فرهنگ معین

( ~ . ) [ فر. ] (ص . ) نظیر و معادل یا متناسب با سمفونی .

معنی کلمه سمفونیک در ویکی واژه

نظیر و معادل یا متناسب با سمفونی.

جملاتی از کاربرد کلمه سمفونیک

کلمپرر پس از جنگ جهانی دوم به اروپا بازگشت و در اپرا بوداپست در سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۰ کار کرد. در آن دوره او رهبریِ بسیاری از ارکسترها از جمله ارکستر سلطنتی دانمارک، ارکستر سمفونیک مونترآل، و رادیو کلن و فیلارمونیک لندن را به عهده گرفت.
با آن‌که امننس در قالب ارکستر سمفونیک فعالیت می‌کند، اما گاه به کنسرت‌هایی با دسته‌های کوچک‌تر نوازنده (سه تا پنج نوازنده)، تحت عنوان «هنرمندان امننس» می‌پردازد. اخیراً ارکستر، خدمات خود را در اختیار طیف گسترده‌ای از رسانه‌های سرگرمی مانند بازی‌های ویدئویی و انیمه‌ها قرار داده‌است؛ از جمله ضبط موسیقی برای بسیاری از ناشران و توسعه دهندگان برجستهٔ بازی‌های ویدئویی و همچنین برخی از موسیقی‌های فیلم.
او در سال ۱۹۷۴ در رشتۀ پیانو و در سال ۱۹۸۰ در رشتۀ آواز از کنسرواتوار دولتی آذربایجان فارغ‌التحصیل شده‌است. از سال ۱۹۹۴ کارگردان هنری استودیوی اپرای ممدوف بوده و از سال ۲۰۰۱ رهبر ارکستر رادیو و تلویزیونی نیازی و ارکستر سمفونیک دولتی حاجی‌بیف است.
از تفاوت‌هایی که بین آرت راک و پراگرسیو راک مطرح می‌شوند می‌توان به ساختار رمان ادبی گونه و تأثیر هنرهای تجربی و آوانگارد بروی آرت راک اشاره کرد، در حالی که در موسیقی پراگرسیو راک تأکید بیشتر بروی آموزه‌ها و تکنیک‌های پیچیدهٔ موسیقی کلاسیک و نوازندگی، درونمایهٔ ادبی و ویژگی‌های سمفونیک است. در مقایسه با موسیقی پراگرسیو، آرت راک «پر صدا تر» و تأثیری کمتری از موسیقی کلاسیک گرفته‌است و تأکید بیشتری بروی موسیقی آوانگارد دارد. از تشابهاتشان می‌توان به اغلب بریتانیایی بودن آن و همچنین تلاش این گروه‌ها برای بالا بردن ارزش و سطح هنری موسیقی راک بوده‌است.
در میان ارکسترهای معروف بادی جهان باید از «ارکستر سمفونیک بادی دالاس» در آمریکا، «ارکستر بادی کوسی توکیو»، در ژاپن و «گروه سلطنتی هاوایی» نام برد.
در سال ۱۹۹۸، آهنگساز یونانی ونگلیس، آلبومی سمفونیک به نام ال گرکو را به بازار داد که موسیقی آن ملهم از گرکو بود.
ارکستر سمفونیک اِمِنِنس اولین ارکستر جهان است که برای پخش موسیقی انیمه و بازی، تشکیل شده‌است.
عنوانِ «سلطنتی» را، ملکه بئاتریکس در سال ۱۹۸۸ میلادی برای این ارکستر سمفونیک انتخاب کرد و این ارکستر، امروزه یکی از برترین ارکسترهای سمفونیک جهان به‌حساب می‌آید.
ابراهیم نظری در کنار فعالیت در ارکستر سمفونیک تهران، رهبری دائم ارکستر سمفونیک فرهنگسرای بهمن را به عهده داشت و در دو کنسرت نیز به عنوان رهبر میهمان ارکستر سمفونیک صدا و سیما را هدایت کرده‌است.
آنوشا نظری (۱۶ دی ۱۳۶۸) یک خواننده کلاسیک اپرا اهل ساریِ ایران با بازه صدایی متزو-سوپرانو است. آنوشا جزو خوانندگان کُر در ارکستر سمفونیک تهران بود اما پس از مهاجرت به فرانسه در سال ۲۰۱۶ به عنوان یک تک‌خوان به فعالیت خود ادامه داد.