سمات
معنی کلمه سمات در لغت نامه دهخدا

سمات

معنی کلمه سمات در لغت نامه دهخدا

سمات. [ س ِ ] ( ع اِ ) داغها و نشانها. ج ِ سِمَت. ( آنندراج ) ( غیاث ) : و اَین والی پیوسته بقضای شهوت و نهمت مشغول بود و صفات بشریت و سمات انسانیت بطباع سباع بدل کرده. ( تاریخ بیهق ص 134 ).
سمات. [ س ِ ] ( ع اِ ) روشهای نیکو و صورتها و جانبها. ج ِ سمت. ( آنندراج ) ( غیاث ). || نام دعای مشهور است که در کتب ادعیه ثبت است. ( یادداشت بخط مؤلف ).

معنی کلمه سمات در فرهنگ معین

(س ) [ ع . ] (اِ. )جِ سمت . ۱ - علامت ها. ۲ - آثار داغ ها.

معنی کلمه سمات در فرهنگ عمید

= سامی٢
= سِمَت

معنی کلمه سمات در فرهنگ فارسی

( اسم ) جمع سمت ۱ - علاهمتها نشانیها ۲ - آثار داغها داغها .
روشهای نیکو و صتها و جانبها جمع سمت .

معنی کلمه سمات در فرهنگ اسم ها

اسم: سمات (دختر) (عربی) (تلفظ: samāt) (فارسی: سَمات) (انگلیسی: samat)
معنی: روش های نیکو، نشان ها، علامت ها، نام دعایی مشهور

معنی کلمه سمات در دانشنامه عمومی

سمات (شهرستان لیلک). سمات ( به لاتین: Samat ) یک منطقهٔ مسکونی در قرقیزستان است که در شهرستان لیلک واقع شده است. سمات ۱٫۱۶ کیلومتر مربع مساحت و ۲٬۰۷۶ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه سمات در ویکی واژه

جِ سمت.
علامت‌ها.
آثار داغ‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه سمات

دور بودن ز شیوه جهال از سمات فضیلت است و کمال
سرخ روئیها بود، آن را که باشد در نظر بکسمات و شربت قندی که باشد پر گلاب
پس موسی در بیان حجّت بیفزود، گفت: رَبُّکُمْ وَ رَبُّ آبائِکُمُ الْأَوَّلِینَ فرعون را گفت: تو که دعوی ربوبیّت میکنی و اینان که ترا می‌پرستند همه آنید که گرفتار بلیّات و آفاتید، و بر شما سمات حدوث است، چنان که بر پدران شما بود، و آن گه ایشان دعوی ربوبیّت نکردند، دانستند که آن کس که در معرض آفات و بلیّات بود و بروی سمات حدوث بود، او خدایی را نشاید، تو از کجا دعوی ربوبیّت میکنی و همچون ایشانی و ازیشانی؟ نه که خداوند شما و خداوندان پدران شما یکی است جل جلاله و عظم شأنه؟. و قیل انّ فرعون کان یدعی الربوبیّة علی اهل عصره و زمانه فلم یدع ذلک علی من قبله، فبیّن بهذه الآیة انّ المستحقّ للربوبیة من هو رب اهل کلّ عصر و زمان.
۱۳٬۱۴٬۱۵. عنوان‌های مقاله سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم به ترتیب عبارت است از: «القسمة ذات الوسط و الطرفین و المضلعات المنتظمة»، «القسمة ذات الوسط و الطرفین و المجسمات المنتظمة» و «رسم مجسمات منتظمة داخل بعضها».
امروزه در سراسر ایران این آش یا شله که یک غذای کامل و مقوی والبته لذیذ است بعنوان غذای نذری در مراسمات مختلف مذهبی و میهمانی‌ها طبخ و استفاده می‌شود.
طلسمات را گاه بر هم زند بجز روز آورد دم کم زند
از چنگ خیال پر سماتی وز باده دماغ پر شمامه
شکستم به سرپنجه پهلوان طلسمات بربسته خسروان
هم دری کاو گشاد بستی تو بس طلسمات را شکستی تو
طلسمات را چون به هم برزنی ز نیرو دل و جان برو برکنی
امروزه تنها دیوارهٔ جنوبی ارگ پا بر جا مانده‌است که در ساعاتی از روز برای بازدید عموم آزاد است. محوطهٔ اطراف ارگ در دهه‌های پس از انقلاب دستخوش تغییرات زیادی شد که برای احداث مصلی در نظر گرفته شد. در فضای پیرامون ارگ مسجد بزرگی بنام مصلی بزرگ تبریز بنا شده که بخشی از فضای دیداری ارگ را تهدید کرده. از این مصلی در مراسمات گوناگون دولتی و در روزهای جمعه برای برگزاری نماز جمعه استفاده می‌شود.
او عالم به علوم کیمیا و طلسمات و سحر بود و آثاری در این موارد از خود بجای گذاشته است.
ورزش خاص این روستا کشتی با شال است که قوانین به خصوص خود را دارد و اهالی در مراسمات عروسی و شادی کشتی می گیرند که متأسفانه امروزه این رسم کمرنگ شده است.
نماز جمعه قم ، نماز جمعه در قم از مهم‌ترین مراسمات مذهبی قم محسوب می‌شود .در شهر قم نماز جمعه در مصلای قم توسط امامان جمعه که از طرف شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور (تحت اشراف رهبر) انتخاب می‌شود برگزار می گردد.
از جاذبه‌های این روستا می‌توان به امامزاده محسن اشاره کرد که در روزهای خاصی مانند روز عاشورا و تحویل سال جدید شمسی محل تجمع و مراسمات مذهبی مردم منطقه و روستاهای اطراف محسوب می‌شود.
این نژاد اسب آرام، صبور و فرمان پذیر است. برخلاف اسب‌های ایرانی که خون‌گرم هستند، اسب سیستانی خون‌سرد و دارای وزن سنگین می‌باشد. از آن برای حمل بار و مراسمات محلی استفاده می‌کنند و سواری نرمی نسبت به سایر نژادها دارد.
روا دای که رندان خرابات برند از خون تو سازند طلسمات
به سوی طلسمات جمشید شاه چو رفتم شکستم همه رزمگاه
همچنین او رساله‌ای به فارسی به نام کنوزالمعزمین نگاشته‌است که شامل شرح نیرنجات، طلسمات، رُقیه و تسخیر کواکب می‌باشد.