سلیح

معنی کلمه سلیح در لغت نامه دهخدا

سلیح.[ س َ ] ( از ع ، اِ ) سلاح و ساز جنگ. ( ناظم الاطباء ).
سلیح. [ س ِ ] ( ع ، اِ ) سلحشور است که مستعد قتال و جدال و شخص سلاح بسته و مقدمةالجیش باشد. ( برهان ) ( ناظم الاطباء ). || اماله سلاح. ( آنندراج ) ( غیاث ). عربی ممال سلاح به معنی ابزار جنگ است. ( حاشیه برهان قاطع چ معین ). آلت جنگ :
خروشان و کفک افکنان و سلیحش
همه ماردی گشته و خنگش اشقر.خسروی.که هر کو سلحیش بدشمن دهد
همی خویشتن را بکشتن دهد.فردوسی.سلیح برادر بپوشید زن
نشست از بر باره گام زن.فردوسی.سلیح و لشکر و پیلش جدا کرد
غرضها بود سلطان را در این کار.فرخی.همی شدند و همی ریخت آن سپاه سلیح
چنانکه وقت خزان برگ ریزد از اشجار.فرخی.حذرت باید کردن همیشه زین دو سلیح
که تن ز فرج و گلو در بسوی سر دارد.ناصرخسرو.همی تاخت هر کس در آن جنگ و شور
یکی زی سلیح و یکی زی ستور.اسدی.بهر صدسواری درفشی دگر
دگرگونه ساز و سلیح و سپر.اسدی.تا دشمن تو سلیح پوشد
شمشیر تو به که بازکوشد.نظامی.به یک گز مقنعه تا چند کوشم
سلیح مردمی تا چند پوشم ؟نظامی.

معنی کلمه سلیح در فرهنگ معین

(س ) (اِ. ) سلاح .

معنی کلمه سلیح در فرهنگ عمید

آلت جنگ، افزار جنگ.

معنی کلمه سلیح در فرهنگ فارسی

آلت جنگ، افزارجنگ، اماله سلاح
( اسم ) آلتی که بدان جنگ کنند آلت جنگ ساز جنگ . یا سلاح سرد . سلاحی است که آتش نشود مانند کارد شمشیر خنجر زوبین و غیره . یا سلاح گرم . سلاحی آتشین ماند تفنگ توپ و مانند آن یا سلاح باز کردن . دور کردن سلاح ها از خویشتن .
سلحشور است که مستعد قتال و جدال و شخص سلاح بسته و مقدمه الجیش باشد .

معنی کلمه سلیح در ویکی واژه

(قدیم): سلاح، ادوات جنگی. سلیح و سر و اسپ آن نامجوی ..... بیاورد و سوی پدر کرد روی
سلاح.

جملاتی از کاربرد کلمه سلیح

سلیحم همیدون به کار آیدت چو با اهرمن کارزار آیدت
سپاه و سلیحست دیوار اوی به پرچینش بر نیزه‌ها خار اوی
آرتور در بیشتر سرقت‌های گروه حضور دارد و طبق گفتهٔ اعضا، بهترین تیرانداز گروه است. آرتور همچنین وظیفهٔ پیگیری قرض‌های گروه، تأمین غذا، داروها و تسلیحات کمپ، انجام خواسته‌های اعضای گروه و بررسی نقشه‌های مهم گروه را برعهده دارد.
۲ هزار عدد از موشک‌های سام-۷ در سال ۱۹۷۶ از سوی ایران در قرارداد تسلیحاتی مهمی بین ایران و شوروی خریداری شد و همچنین مقدمات تولید داخلی این موشک در ایران همراه با چندین سلاح دیگر روسی مثل راکت‌های آرپی‌جی-۷ و ب.اِم-۲۱ گراد، فراهم شد. ایران در طول جنگ با عراق نیز علاوه بر خرید انواع تولید روسیه و تولید چین این موشک اقدام به مونتاژ آن نیز می‌کرد. امروزه نوع بومی آن میثاق-۲ جانشین این موشک در نیروهای مسلح ایران شده‌است.
اواخر ۱۹۳۸ و اوایل ۱۹۳۹، ادامه بحران اقتصادی که از تسلیح مجدد ناشی می‌شد، هیتلر را وادار کرد که بودجه دفاعی را به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد. در سخنرانی «صادر کن یا بمیر» در روز ۳۰ ژانویه ۱۹۳۹، هیتلر خواستار توسعه اقتصادی جهت افزایش ذخیره ارزی آلمان شد تا هزینه مورد نیاز جهت خرید مواد اولیه با کیفیت برای ساخت سلاح را تأمین کند.
دگر سر فرازی و گنج و سپاه سلیح وبزرگی نمودن به شاه
چرخ فلک زبهر سلیح نبرد او رنگ حُسام و جوشن و بَرگُستُوان‌گرفت
اگر با منستی سلیحم کنون همه خانه گشتی چو دریای خون
دو اسپ گرانمایه ز آخر ببرد گزیده سلیح سواران گرد
با این حال که آر ۲۴۰ هیچگاه به صورت گسترده تولید نشد اما از برخی نوآوری‌های آن از جمله تسلیحات دفاعی پیش‌نمونه‌های آخر بهره‌برداری شد.
زبونند و شوریده و نانورد نه ساز سلیح و نه مرد نبرد
سلاح‌های اف-۲۲ معمولاً درون آن حمل می‌گردند، اما بال‌ها هم محلی برای قرار گرفتن تسلیحات داشته و هر یک، می‌تواند ۵٬۰۰۰ پوند (۲٬۳۰۰ کیلوگرم) وزن تحمل کند. محفظه‌ای قابل جداسازی حاوی ۶۰۰ گالون (۲٬۲۷۰ لیتر) بنزین اضافه یا پرتاب‌گری با قابلیت نگهداری دو موشک هوا به هوا می‌تواند روی هر یک از این نقاط نصب شود و دو بخش داخلی دارای لوله‌کشی‌هایی برای انتقال بنزین هستند. استفاده از این فضای اضافی، باعث کاهش پنهان‌کاری و افت عملکرد سینماتیک هواگرد می‌شود، به همین دلیل، با خالی شدن این فضا، نگهدارنده آن هم قابل جداسازی است تا پنهان‌کاری و عملکرد سینماتیک به حالت اول خود برگردد. در میانه دهه ۲۰۰۰، توسعه نوعی محفظه خارجی دارای ویژگی پنهان‌کار در دست انجام بود.
نه اسب و نه جوشن نه تیغ و سلیح نبودی همه جز فسون و مزیح
. این شهر در جنگ داخلی سوریه یکی از دروازه‌های اصلی ورود تسلیحات و مخالفان دولت اسد از لبنان به قلمون به‌شمار می‌رود.
سلیح و سواران و اسبان جنگ سوی کوش بردند مردان جنگ
ارانی دانش‌آموخته دانشگاه برلین بود و در ۲۸ آذر ۱۳۰۷ خورشیدی از رساله دکتری خود تحت عنوان «خواص احیاکننده اسید هیپوفسفری» دفاع کرد. ارانی پس از گذراندن یک دوره چندماهه در رشته شیمی تسلیحاتی، در نیمه دوم سال ۱۳۰۸ به ایران بازگشت.
ز گردان کوهی دو ره ده هزار همه با سلیح از درِ کارزار
برنامهٔ موشکی ایران به مجموعه طراحی، ساخت و آزمایش تسلیحات موشکی توسط جمهوری اسلامی ایران می‌گویند. این برنامه در چند حوزه مختلف از جمله برنامه موشکی، برنامه پدافندی، برنامه موشک‌های کروز دریایی، موشک‌های هوا به زمین و هوا به هوا و موشک‌های فضایی و ماهواره‌برها دنبال می‌شود. برنامه موشکی ایران، به اعتقاد تحلیلگران نظامی، در زمره کشورهای برتر در حوزه فناوری موشکی توصیف شده است. ایران بیشترین ذخیره موشکی در خاورمیانه منطقه (غرب آسیا) را داراست.
برای مقابله با نیروی پیاده دشمن یک مسلسل ام‌گه ۳۴ تعبیه شده بود که توسط یکی از خدمه به کار می‌رفت. نظر به محدودیت چرخش تانک و روباز بودن محفظه، این مسلسل می‌توانست در نبردهای نزدیک نقش تعیین‌کننده ای در برابر پیاده‌نظام دشمن که قصد هدف قرار دادن زره‌پوش با نارنجک را داشتند، بازی کند. در مواقع لازم خدمه می‌توانستند از تسلیحات سبک همراه خود از جمله سلاح‌های کمری نیز استفاده نمایند.