سلمانی

سلمانی

معنی کلمه سلمانی در لغت نامه دهخدا

سلمانی. [ س َ ] ( ص نسبی ،اِ ) منسوب به سلمان است. ( فرهنگ فارسی معین ). || نام نوعی از شمشیر است. ( نوروزنامه ) ( فرهنگ فارسی معین ). || کسی که موی سر مردم را اصلاح کند و ریش بتراشد. آرایشگر. ( فرهنگ فارسی معین ). سرتراش. گرای. حجام. دلاک. حلاق. آینه دار :
سرم را سرسری متراش ای استاد سلمانی
که ما هم در دیار خود سری داریم و سامانی.؟|| حق و دستمزدی که به سلمانی دهند. ( فرهنگ فارسی معین ).
سلمانی. [ س َ ] ( اِخ ) دهی است سه فرسخ و نیم جنوبی رامهرمز. ( فارسنامه ناصری ).
سلمانی. [ س َ ] ( اِخ ) چهار فرسخ میانه جنوب و مغرب فلاحی. ( فارسنامه ناصری ).

معنی کلمه سلمانی در فرهنگ معین

(سَ ) (ص نسب . ) آرایش گر.

معنی کلمه سلمانی در فرهنگ عمید

۱. کسی که موی سر و ریش مردم را می تراشد، آرایشگر مرد.
۲. [عامیانه، مجاز] مکان اصلاح موی صورت و سر، آرایشگاه.

معنی کلمه سلمانی در فرهنگ فارسی

آرایشگرمرد، کسی که مووریش مردان رابتراشد
( صفت ) ۱ - منسوب به سلمیه . ۲ - نوعی شمشیر .
چهار فرسخ میان. جنوب و مغرب فلاحی .

معنی کلمه سلمانی در دانشنامه عمومی

سلمانی (میناب). سلمانی، روستایی در دهستان بندزرک بخش بندزرک شهرستان میناب در استان هرمزگان ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۲۵۶ نفر ( ۷۱ خانوار ) بوده است.

معنی کلمه سلمانی در دانشنامه آزاد فارسی

سَلمانی
(یا: پیرایشگری؛ امروزه در تداول عامه: آرایشگری) از مشاغل سنتی، عمل پیراستن موی سر و صورت. سلمانی های قدیم جز در پیراستن موی سر و صورت مشتریان، در فنون دیگری چون جراحی، زخم بندی، دندان کشی، فصد (رگ زنی)، حجامت و ختنه نیز به قدر کفایت آگاهی داشتند و به یک معنی، کسی که به کار سلمانی اشتغال داشت، در عمل طبیب محلات و دهات نیز به شمار می رفت. تا اوایل دهۀ ۱۳۶۰ ش، سلمانی های سیار، عموماً در میادین پُرتردد، به کار مشغول بودند. پیشۀ سلمانی با گسترش بهداشت عمومی، رفته رفته، شکل امروزی را به خود گرفت. چنان که، آموزشگاه های پیشرفتۀ تدریس آرایشگری پدید آمد و وزارت بهداشت تصدی امور مربوط به پیشۀ آرایشگری را برعهده گرفت و کسب جواز اشتغال به آرایشگری به دریافت دیپلمی معتبر از یکی از مؤسسات طرف قرارداد وزارت بهداشت منوط شد. ورود مدل های موی جدید غربی به فرهنگِ ایرانی رونقی تازه به پیشۀ سلمانی در مقام یک هنر داده است. در وجه تسمیۀ این شغل به سلمانی، آن طور که از منابع تاریخی برمی آید، گفته اند که چون سلمان فارسی افتخار پیراستن موی حضرت رسول (ص) را داشته است از این رو شاغلان این حرفه به سلمان منتسب شده اند.

معنی کلمه سلمانی در ویکی واژه

منسوب به سلمان فارسی.
آنکه شغل او آرایش و اصلاح موی سر و صورت است؛ آرایشگر.

جملاتی از کاربرد کلمه سلمانی

در سال ۲۰۲۴ آندرتیکر در مراسم تالار مشاهیر محمد علی کلیمحمد علی کلی را معرفی کرد. همچنین در مسابقه اصلی شب دوم رسلمانیا ۴۰ یعنی مسابقه کودی رودز و رومن رینز، درست بعد از آنکه راک جان سینا را زد و به سراغ کودی رفت بطور غیر منتظره ای ظاهر شد و با یک چوکسلم راک را منهدم کرد و زمینه را برای پیروزی کودی رودز محیا کرد.
او نخستین زن مسلمانی است که برای ایالات متحده آمریکا در رقابت‌های بین‌المللی این رشته رقابت می‌کند مشهور است.
کافران را بر دل من دل بسوخت بس که چشمت نامسلمانی نمود
گر بگویم نیست در خوبان مسلمانی و رحم زین شکایت ها نخست آن داستان رنجد ز من
وگفت: راه مسلمانی بر خلق بسته است تا سر بر خط رسول علیه السلام ننهند گشاده نشود.
گریزگاه جنونست ورنه هر روزم هزار کفر برون آرد از مسلمانی
مسلمانی که رحمش نیست بر دل خدایش دور می دارد ز رحمت
برخی دیگر از تاریخ‌نویسان ورود اولین مسلمانان آمریکا را به سال ۱۵۸۷ دانسته‌اند. و در باب مصطفی زموری از قرن شانزدهم، کتب زیادی نوشته شده، که برخی وی را اولین مسلمانی دانسته‌اند که وارد آمریکا گردید.
او در زمان سومین حمله غازان خان، در ۱۳۰۳ میلادی به دمشق اعلان جهاد کرد و فتوا داد که دفاع از سلطنت مملوک در برابر مغول‌ها برای مسلمانان واجب است. او اعتقاد داشت هر چند مغول‌ها اسلام آورده‌اند اما در عمل مسلمان نیستند و به جای شریعت اسلامی از قانون یاسا پیروی می‌کنند. این اولین بار بود که مسلمانی علیه گروهی دیگر از مسلمانان اعلان جهاد کرد.
السلمانی یک منطقهٔ مسکونی در لیبی است که در بنغازی واقع شده‌است.
در زلف و رخ او بین، گبری و مسلمانی
شرط نبود که در مسلمانی من خورم خون و دیگران می ناب
به پایْ مردیِ صبر آن چه بر سرم بگذشت ز کافران نپسندند در مسلمانی
سلطان‌زاده در جریان جنبش انقلابی گیلان در موضع مخالف حیدر عمواوغلی قرار داشت که همکاری با میرزا کوچک خان جنگلی را توصیه می‌کرد. وی مخالف همکاری با جناح میرزا بود و انجام فوری اصلاحات ارضی را به عنوان نخستین گام از انقلاب اجتماعی در ایران توصیه می‌کرد. حیدر عمواوغلی وی را به سبب نداشتن پیشینهٔ مسلمانی برای رهبری حزب مناسب نمی‌دانست.
گرچه چشم می‌گویدم جویم دلت لیکن که یافت قول مستی راست عهد نامسلمانی درست
در شوی راو ۷ فوریه، اعلام شد که یک مسابقه‌ی الیمینیشن چیمبر برگزار خواهد‌ شد که برنده فرصت مسابقه با قهرمان کمربند زنان راو را در رسلمانیا ۳۸ به دست می‌آورد. ریا ریپلی، لیو مورگان، بیانکا بلر، دودراپ و نیکی ای.اس.اچ و یک جایگاه خالی که باید در یک مسابقه مشخص شود.
گنه کاریم اما مستمندیم مسلمانیم ازان ره شهر بندیم
کاوشگر پرتغالی فرانسیسکو بارتو بین سال‌های ۱۵۶۹ و ۱۵۷۳ در تلاش بود که معادن طلای موتاپا در جنوب آفریقا را که در کنترل مسلمانان بودند فتح نماید. مأموریت بارتو به علت مرگ او در موزامبیک امروزی ناتمام ماند، ولی او هر مسلمانی را که در راه اسیر کرده بود «مثله کرد، به دار آویخت، سر برید، یا به توپ بست.»
ابوالقاسم بشریاسین شاعر و صوفی ایرانی است و در قرن چهارم در مهینه زندگی می‌کرده‌است. ابوسعید ابوالخیر در کودکی از وی بسیار آموخته است تا جایی که بیان می‌دارد: «مسلمانی را از بشریاسین آموخته‌ام» و «آنچه بر زبان ما رود گفتهٔ عزیران بود و بیشتر از آن پیر ابوالقاسم بشر بود»
هنگامی که وی در سیسیل بود، به علت آنکه بنادر سیسل پر رفت‌وآمد بودند، وی توانست اطلاعات زیادی از افرادی که از آنجا عبور می‌کردند، دربارهٔ سرزمین‌هایشان بدست بیاورد. همچنین به خاطر موقعیتی که وی در دربار یک پادشاه مسیحی داشت می‌توانست اطلاعاتی دربارهٔ دیگر کشورهای مسیحی آن روزگار مانند فرانسه و آلمان و انگلستان و حتی شبه‌جزیرهٔ اسکاندیناوی بدست بیاورد که تا آن زمان هیچ جغرافی‌دان مسلمانی به آن اطلاعات دست پیدا نکرده بود.