سلاف

معنی کلمه سلاف در لغت نامه دهخدا

سلاف. [ س ُ ] ( ع اِ ) می. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). شراب.( غیاث ). می. باده. ( فرهنگ فارسی معین ) :
عیش اسلاف در سلاف مدان
گل سیراب در سراب مکاب.خاقانی. || آنچه چکد از انگور قبل از فشردن. ( اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( غیاث ) :
قم بکرة و خذها باکورة الحیات
فالدیک قد ینادی لنا اسلاف هات.خاقانی ( دیوان چ سجادی ص 698 ).- سلاف العسکر ؛ مقدمه لشکر. ( اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ) ( آنندراج ).
سلاف. [ س ُل ْ لا ] ( ع اِ ) ج ِ سالف. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه سلاف در فرهنگ معین

(سُ لّ ) [ ع . ] (اِ. ) ۱ - می ، باده . ۲ - آن چه چکد از انگور پیش از فشاردن .

معنی کلمه سلاف در فرهنگ عمید

آنچه از آب انگور تخمیر شده و در صافی ریخته قبل از فشردن بچکد و فرو بریزد و آن بهترین نوع شراب است، می.

معنی کلمه سلاف در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - می باده . ۲ - آنچه چکد از انگور پیش از فشاردن .
جمع سالف

معنی کلمه سلاف در ویکی واژه

می، باده.
آن چه چکد از انگور پیش از فشاردن.

جملاتی از کاربرد کلمه سلاف

اگر ز اصلاب اسلافند زاده هر یکی بنگر ز آب چشمهٔ جان زاد عز الدین بوعمران
اصطلاح ارتباطات گفتگوگشا را نخستین بار انسان‌شناسی به نام برانیسلاف مالینوفسکی در مقاله خود «مسئله معنا در زبان‌های بدوی» نوآوری کرد که در سال ۱۹۲۳ به عنوان فصلی از یک کتاب منتشر شد.
روح الله روح اسلافه طول الله عمر اخلافه
«قالَ لَقَدْ کُنْتُمْ أَنْتُمْ وَ آباؤُکُمْ فِی ضَلالٍ مُبِینٍ» هذا کون الحال. ای انتم و اسلافکم فی خسار بیّن بعبادتکم ایّاها.
و این مثل بدان آوردم تا بدانی که سعی باطل و رنجی ضایع پیش گرفته ای و زبان اسلاف می‌بگذاری و زبان عبری نتوانی آموخت. و گفته‌اند که: جاهل تر خلایق اوست که خویشتن در کاری اندازد که ملایم پیشه و موافق نسب او نباشد.
و هر که زبان خویش بگذارد و اسلاف را در لغت و حرفت و غیر آن خلاف روا بیند کار او را استقامتی صورت نبندد.
شعاع بخت تو تا آدم است بر اسلاف لباس جاه تو تا محشرست بر أعقاب
عمرم چو در مدایح اسلاف تو گذشت رو بر که آورم گهیم گر تظلم است
ز توست تا گه آدم جلالتِ اَسلاف ز توست تا گه محشر سعادت اعقاب
آقامحمدخان از همان ابتدا از دو اشتباهی که پدرش مرتکب آن شده بود، دوری جست؛ اول آنکه تلاش کرد به دشمنی میان قبایل قاجار که در شکست محمدحسن‌خان اثر گذار بود، پایان دهد و دوم سعی کرد ائتلافی میان قبایل شمال و شمال غرب ایران ترتیب دهد تا هم بر قبایل جنوب و جنوب غرب بچربد و هم در زمان درگیری‌اش با مدعیان دیگر، خیالش از پشت سر آسوده باشد. رفع این دو مشکل به او این امکان را داد تا از آن استحکام سیاسی که اسلافش — غلزایی‌ها، افشاریان، زندیان و پدر خودش — از زمان سقوط اصفهان دارا نبودند، برخوردار شود.
به عز جاه تو نازان در آن جهان اسلاف به روی ورای تو شادان در این جهان اعقاب
او با کسب مقام اول مسابقات گزینشی المپیک ۲۰۱۲ در استانا در المپیک ۲۰۱۲ لندن شرکت کرد که در دور اول حسن رحیمی را شکست داد اما از ولادیمیر خینچگاشویلی گرجستانی باخت و با توجه به حضور این کشتی‌گیر در فینال، به دیدار شانس مجدد رفت. او در مرحله شانس مجدد نیز به رادوسلاف ولیکوف از بلغارستان باخت و از دور رقابت‌ها کنار رفت.
سام-۳ سومین سیستم موشکی ضدهوایی روس‌ها بود و برای تکمیل سام-۱ و سام-۲ ساخته شد. پیچورا در مقایسه با اسلاف خود برد مؤثر کوتاهتر و ارتفاع درگیری پایین‌تری داشت اما داشتن موتور راکتی دو مرحله‌ای در مقابل اهداف مانورپذیر کارایی بیشتری داشت. ضمن اینکه قدرت درگیری با اهداف ارتفاع پایین (حداقل ۱۰۰ متر) را هم داشت و از قدرت بیشتری برای مقابله با اخلال الکترونیکی در ارتفاع پایین بهره‌مند بود.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال ملادا بولسلاف اشاره کرد.
بر روان پدر و مادر اسلاف تو باد مدد رحمت ایزد، عدد رمل زرود
پس از عزل واتسلاف چهارم، امپراتور مقدس روم در سال ۱۴۰۰ میلادی و ورود شارل ششم در این موضوع، الیزابت یکی از نقش‌آفرینان در این مسئله بود. حاکمان انتخاب‌گر همان سال روپرشت، انتخاب‌گر پفالتس از خاندان ویتلسباخ را جایگزین امپراتور پیشین کردند. الیزابت در جلب پشتیبانی فرانسه از روپرشت نقش اساسی داشت و زان پس نیز حامی او در دربار شارل بود.
ادوارد استانیسلافوویچ رادزینسکی (به روسی: Эдвард Станиславович Радзинский) (زاده ۲۳ سپتامبر ۱۹۳۶ در مسکو) نمایشنامه نویس، فیلمنامه‌نویس و پژوهش گر روسی و نویسنده بیش از چهل کتاب تاریخی شاخص است.
مرحوم مؤلف می‌گوید:«منابعی که در کتاب خود از آنها نقل کرده‌ام از این قرار است: از فهرست شیخ منتجب الدین علی بن بابویه در ذکر متأخرین از شیخ طوسی تا زمان مؤلفش، از کتاب رجال ابن داوود، از کتاب رجال سید مصطفی بن حسین تفرشی، از رسالهٔ ابن العودی در احوال شهید ثانی و مشایخ و شاگردانش، از کتاب الدرّ المنثور نوشتهٔ شیخ علی بن محمد بن حسن بن شهید ثانی، از کتاب سلافة العصر نوشتهٔ سید علی بن میرزا احمد موسوی، از فهرست شیخ محمد بن علی بن شهرآشوب معروف به معالم العلماء