سلاخ

معنی کلمه سلاخ در لغت نامه دهخدا

سلاخ. [ س َل ْ لا ] ( ع ص ) پوست کن. ( غیاث ) ( فرهنگستان ). آنکه پوست از گوسفند بیرون کشد. ( مهذب الاسماء ). آنکه پوست حیوانات از بدن بیرون کشد. ( آنندراج ). کسی که گوسپند میکشد وپوست کنده بدکان قصابی حمل میکند. ( ناظم الاطباء ). پوست بازکننده از هر حیوانی :
هرچند میکشد بت سلاخ زنده ام
این است دوستان سخن پوست کنده ام.سیفی ( از آنندراج ).
سلاخ. [ س َل ْ لا ] ( اِخ ) دهی است از دهستان کسایر بخش حومه شهرستان بجنورد، دارای 373 تن سکنه است. محصول آن میوه جات و انگور است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ).

معنی کلمه سلاخ در فرهنگ معین

(سَ لّ ) [ ع . ] (ص . ) کسی که پوست حیوانات ذبح شده را می کند.

معنی کلمه سلاخ در فرهنگ عمید

کسی که در کشتارگاه پوست حیوانات کشته شده را می کند، پوست کن، بسیار پوست کننده.

معنی کلمه سلاخ در فرهنگ فارسی

پوست کن، بسیارپوست کننده، پوست حیوانات راکندن
( صفت ) کسی که گوسفند را ذبح کند و آنرا پوست کند پوست کن .
دهی است از دهستان کسایر بخش حومه شهرستان بجنورد .

معنی کلمه سلاخ در ویکی واژه

کسی که پوست حیوانات ذبح شده را می‌کند.

جملاتی از کاربرد کلمه سلاخ

سلاخ نه ولیک عدو را چو گوسفند در مسلح ستیزه به تن پوست بردرم
چنان ربوده دل از مردمان کباب جگر که بر دو دیده بمالند مقدم سلاخ
اشتراسلاخ-دینگ هارتینگ ۲۸٫۳۴ کیلومترمربع مساحت دارد ۶۳۵ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
نشناخته پا ز سر دم از شاخ افتاده بزیر تیغ سلاخ
وفا کجا و دل ترک ما که پنجه ی او بخون خلق بود همچو دشنه ی سلاخ
قاتل فخر است و سلاخ شرف جلاد حق عضو تحقیق تو یعنی فخرالاشراف ای وزیر
کلبهٔ جراح آب دکهٔ سلاخ برد بس‌که لاش ‌کشتگان بردندی آنجا بار بار
فعالین حقوق جانوران از «سلاخی کردن جانوران» به مناسبت‌هایی چون اعیاد یا مراسم مذهبی انتقاد و از آن با عناوینی چون «ترویج خشونت» یا «شکنجه حیوانات» یاد می‌کنند.
خلق ار همه دنبال تو افتند عجب نیست یک بره ندیدم که ز سلاخ گریزد
باید که معلوم بود، چنان که در بیع گفتیم و اگر سرایی به کرا دهد به عمارت باطل بود که مجهول بود. و اجارت سلاخ به پوست گوسپند و اجارت آسیابان به سبوس یا مقداری از آرد باطل بود. و هر چه حاصل شدن آن به عمل مزدور بود، نشاید که آن چیز مزد وی کنند و اگر گوید این دکان به تو دادم هر ماهی به دیناری، باطل بود که جمله مدت اجارت معلوم نبود. باید که بگوید سالی یا دو سال تا جمله معلوم شود.
وز نسیم این اثر در دکهٔ سلاخ شهر گشت ‌خون ‌گوسفندان غیرت مشک ختن
پوست بر سر همه چو سلاخان که هم از جیفه شان بود مندیل
گروهی از فعالان دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس در آستانه ۱۶ آذر در بیانیه‌ای اعلام کردند که «امسال در شرایطی به استقبال روز دانشجو می‌رویم که دانشگاه یکی از سیاه‌ترین روزهایش را در تاریخ ایران تجربه می‌کند.» در این بیانیه از سرکوب‌گران دانشجویان «شعبان‌بی‌مخ‌هایی» نام برده شده است که زمانی هم‌دست کودتاچیان بودند و روزی دیگر شاعران و روشنفکر‌ان را «سلاخی» کرده‌اند و امروز «کت‌وشلوار پوشیده و لقب دکتر گرفته‌ و به مدیر دانشگاهی تبدیل شده‌اند.»
پوست‌کَنی یا سَلّاخی، کندن پوست کالبد جانوران یا انسان پس از کشتن را گویند. در واژگان سیاسی از این گزاره، بیشتر برای توصیف «کشتن به صورتی فجیع» استفاده می‌شود. معمولاً از فرد قربانی با عنوان «سلاخی‌شده» یاد می‌شود.
آمریکا به شدت به برنامه شهرک‌سازی جدید اسرائیل انتقاد کرد. اسرائیل اعلام کرده‌است که در واکنش به سلاخی‌شدن اعضای یک خانواده اسرائیلی در خانه‌شان در شهرک ایتامار توسط بریگاد الاقصی، شاخه‌ی مسلح سازمان حماس، این کشور مجوز صدور پانصد دستگاه خانه و آپارتمان جدید در کرانه غربی رود اردن را صادر خواهد کرد. سفارت ایالات متحده آمریکا در اورشلیم اعلام کرد که این «اقدام اسرائیل غیرقانونی است و سدی خواهد بود در برابر شروع مجدد گفت‌و‌گوهای صلح». دویچه‌وله فارسی
ابرهاسلاخ ۲۵٫۲۲ کیلومترمربع مساحت و ۱٬۷۶۵ نفر جمعیت دارد.