سفر کردن

معنی کلمه سفر کردن در لغت نامه دهخدا

سفر کردن. [ س َ ف َ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) از مقر خود بمحل دیگر رفتن. مسافرت کردن. ( حاشیه برهان قاطع چ معین ) :
نوروز ازاین وطن سفری کرد چون ملک
آری سفر کنند ملوک بزرگوار.منوچهری.گفتم او را بگوی چون رستی
زین سفر کردن به رنج و به بیم.ناصرخسرو.بشر حافی گفت : ای قرایان سفر کنید تا پاک شوید که آب یک جای ماند بگردد. ( کیمیای سعادت ).
نه گیتی پس از جنبش آرام یافت
نه سعدی سفر کرد تا کام یافت.سعدی.چو ماکیان بدر خانه چند بینی جور
چرا سفر نکنی چون کبوتر طیار.سعدی.|| خالی کردن. ( برهان ). تمام کردن. ( برهان ).

معنی کلمه سفر کردن در ویکی واژه

سفر، مسافرت.

جملاتی از کاربرد کلمه سفر کردن

استیو مک‌کری قبل از همکاری با مجلهٔ نشنال جئوگرافی، طی سفرهایش به شبه‌قارهٔ هند در اواخر دههٔ ۱۹۷۰ متوجه علاقهٔ شدید خود به عکاسی شد. وی در ابتدا برای یک روزنامهٔ محلی کار می‌کرد و از نشست‌ها، مسابقات کشتی مدارس و مسابقات فوتبال به‌صورت سیاه و سفید عکس می‌گرفت ولی کارنامهٔ کاری او به اندازه‌ای خوب نبود که بتواند جذب روزنامه‌های بزرگتر شود. خود او می‌گوید: «به این نتیجه رسیدم چیزی که من را مجذوب می‌کرد سفر کردن بود، در نتیجه کارم را رها کردم. اما تا آن زمان تجربهٔ عکاسی رنگی را نداشتم و می‌دانستم که مجلات سراسر جهان خواهان عکس‌های رنگی هستند.» بنابراین او ۲۰۰ حلقه فیلم کداکروم با خود به هند برد.
ادوارد پس از کناره‌گیری دوک وینزر نامیده شد. وی پس از قطعی شدن دومین طلاق والیس، در ۳ ژوئن ۱۹۳۷ با او در فرانسه ازدواج کرد. در اواخر همان سال، این زوج به آلمان سفر کردند. در طول جنگ جهانی دوم، ادوارد ابتدا در مأموریت نظامی انگلیس در فرانسه مستقر بود، اما پس از اتهامات شخصی مبنی بر هواداری وی از نازی‌ها، به عنوان فرماندار باهاما منصوب شد. پس از جنگ، ادوارد بقیه عمر خود را در دوران بازنشستگی در فرانسه گذراند. وی و والیس تا زمان مرگ در سال ۱۹۷۲ در کنار یکدیگر ماندند. والیس ۱۴ سال بعد درگذشت.
ابن تومرت با یاران خود که اکنون بر تعدادشان افزوده شده‌بود، ابتدا به جانب اغمات سپس کساس رفتند و از آن‌جا به ملیانه و از ملیانه به وانشریس یا وانشریش سفر کردند و در اینجا نیز توانست افردی همچون وانشریشی و عبدالواحد شرقی را در زمره پیروان خود درآورد.
پرینس در ششم ژوئن ۱۹۶۹ در هلند، میشیگان، از ادگار پرینس و همسرش، السا، متولد شد. او از دبیرستان مسیحی هلند فارغ‌التحصیل شد. پرینس و پدرش در سراسر جهان سفر کردند و از اردوگاه کار اجباری داخائو در آلمان، برلین تقسیم شده، و میدان‌های جنگ نورماندی بازدید کردند. به گفته مادرش این سفرها "تاثیر بزرگی بر پرینس جوان داشته‌است".
در دسامبر ۱۹۶۸، فضانوردان برای اولین بار با آپولو ۸ دور ماه سفر کردند. اندکی پیش از آن، شوروی یک مأموریت بدون سرنشین دور ماه را انجام داده بود. در دو مأموریت بعد، مانورهای پهلوگیری، که برای فرود روی ماه موردنیاز بودند، آموزش داده شد و در نهایت، آپولو ۱۱ در ژوئیه ۱۹۶۹ روی ماه فرود آمد.
بیا به مکتب میخانه نزد پیر مغان که یادگیری از خویشتن سفر کردن
بلایی ز دوزخ سفر کردنست غم چیز و تیمار جان خوردنست
در شب مهتاب خوش باشد سفر کردن ز خویش تن مده چون نقش دیبا در چنین وقتی به خواب
و هم از استاد ابوعلی شنیدم گفت یکی بیامد پیش من گفت از دور جای آمده ام بنزدیک تو گفتم این حدیث به قطع مسافت نیست و سفر کردن، گامی از نفس فراتر شو که مقصود تو حاصل شد.
”توقف تمام تورهای نژادپرستانه” در سال ۱۹۶۹ به‌منظور مخالفت با ادامه تورهای مسافرتی به و از آفریقای جنوبی تشکیل گردید. هرچند ارتباطات بعد از توافق ” گلن ایگلز” در سال ۱۹۷۷ محدود شد، هنوز تورهای جنجال‌برانگیزی در سال ۱۹۸۰ توسط تیم راگبی شیرهای بریتانیا و فرانسه و در سال ۱۹۸۴ توسط انگلیس وجود داشت. آفریقای جنوبی در سال ۱۹۸۱ نیوزلند را سیاحت کرد. آفریقای جنوبی در سالهای ۱۹۸۷ و ۱۹۹۱، از دو کاپ جهانی راگبی حذف گردید. تیمهای ورزشی نیوزلند به‌طور تصادفی به آفریقای جنوبی سفر کردند تا اینکه در سال ۱۹۷۰ تور راگبی ” همه سیاهان” به مائوری اجازه داد که تحت وضعیت قانونی ”سفیدهای افتخاری” قرار بگیرد.
شلوغ‌ترین مسیر برای کشتیرانی در اقیانوس اطلس شمالی با کشتی‌هایی بود که بین اروپا و آمریکای شمالی حرکت می‌کردند. در این مسیر بود که سریع‌ترین، بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین کشتی‌های لاینر سفر کردند، اگرچه بیشتر کشتی‌های اقیانوس‌پیما از لحاظ تاریخی، کشتی‌هایی با اندازه متوسط بودند که به عنوان حامل مشترک مسافر و بار بین ملت‌ها و در بین کشورهای مادر و مستعمرات و وابستگان آنها در دوران پیش از آن عمل می‌کردند. -سن جت این مسیرها شامل اروپا به مستعمرات آفریقایی و آسیایی، اروپا به آمریکای جنوبی و ترافیک مهاجران از اروپا به آمریکای شمالی در قرن نوزدهم و دو دهه اول قرن بیستم و به کانادا و استرالیا پس از جنگ جهانی دوم بود.
زنهار مرو با خود کان جا نرسی وز خود صعب است سفر کردن تا سهل نپنداری
ترکان پری چهره نک عزم سفر کردند یک یک به سوی قشلق از غارت بیگانه
سفر کردن نه کار اوست چون او گرفت اکنون بسان کودکان شیر
تو بیرون بر از من مرا زآن که نیست سفر کردن از خویشتن کارِ من
در ۲ اوت ۱۷۶۹، اکسپدیشن پورتولا (اولین اروپایی‌هایی که به مناطق داخلی کالیفرنیا سفر کردند) در نزدیکی رودخانه لس آنجلس در گوشه جنوب شرقی پارک این شهر اردو زدند، این مکان تاریخی کالیفرنیا شماره ۶۵۵ (کمپینگ مسیر پورتولا) است که در ورودی خیابان میدو پارک قرار دارد.
در بیابانی که از نقش قدم بیش است چاه با دو چشم بسته می‌باید سفر کردن مرا
دست از دامنم ای بدرقه بردار و برو که سفر کردن از این در قدمی نتوانم
در ششم ژوئیه ۱۹۳۹ با الا مایار توسط خودرو فورد ۱۹۳۹ هدیه پدرش سفر خود را آغاز کردند. با گذر از استانبول و آنکارا، تبریز، همدان، مازندران و مشهد به هرات رسیدند و در ماه اوت به مزار شریف و کابل سفر کردند.
آئنیاس و دیدو (ملکه کارتاژ) شخصیت‌های اصلی یک تصنیف پهن بالاد در قرن هفدهم به نام شاهزاده سرگردان تروا هستند. تصنیف در نهایت سرنوشت آئنیاس را از چندین سال سفر کردن پس از مرگ دیدو، به پیوستن به او به عنوان یک روح بلافاصله پس از خودکشی دیدو تغییر می‌دهد.